کد خبر 120981
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
چرا قیمت قطعات یدکی خودرو درج نمی‌شود؟

پرشین خودرو: عضو هیأت مدیره اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی خودرو تهران، نوسان نرخ ارز و تنوع بالای قطعات را عاملی برای عدم درج قیمت قطعات یدکی عنوان کرد و گفت: دولت می‌تواند با مشوق‌هایی مانند معافیت مالیاتی زمینه را برای درج قیمت‌ها فراهم کند.

به گزارش پرشین خودرو، حسن ساده ، در مورد عدم درج قیمت قطعات یدکی خودرو بر روی بسته بندی این قطعات اظهار داشت: هر کالایی که در بازار عرضه می‌شود اگر دارای قیمت باشد علاوه بر حمایت از مصرف کننده و ایجاد اطمینان خاطر در خرید، از افزایش قیمت نیز جلوگیری می‌کند. ولی متاسفانه در شرایط فعلی که قطعات یدکی از طریق واردات و یا تولید وابسته به مواد اولیه وارداتی تولید می‌شوند، درج قیمت بر روی قطعات مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.


وی تصریح کرد:‌ نوسان نرخ ارز در این زمینه می‌تواند مشکلاتی را فراهم کند اما اگر نرخ ارز در بازار ثابت باشد، تولیدکنندگان قطعات از درج قیمت بر روی محصولاتشان استقبال خواهند کرد.


عضو هیأت مدیره اتحادیه قطعات یدکی خودروی تهران با بیان اینکه تاکنون هیچ وقت این اتفاق در کشور نیفتاده که قیمت قطعات بر روی بسته بندی آنها درج شود، افزود: در حال حاضر قیمت‌گذاری بیشتر شامل مواد غذایی می‌شود.

 

قطعات یدکی



* ابزاری برای اعلام قیمت نداریم

در مورد محصولاتی مانند خودرو نیز قیمت از سوی کارخانه اعلام می‌شود، چرا این اتفاق در مورد قطعات یدکی نمی‌افتد؟

وی ظهار داشت: خودروسازان دارای امکانات و ابزاری مانند جراید هستند تا بتوانند قیمت محصولاتشان را اعلام کنند اما تولید کنندگان قطعات یدکی این امکان را ندارند.

شما هم می‌توانید قیمت قطعات یدکی را بر روی پرتال اتحادیه قطعات یدکی اعلام کنید؟

ساده در پاسخ گفت: قطعات یدکی دارای تنوع بالایی است و در عین حال کیفیت‌های مختلفی برای هر قطعه وجود دارد.

وی ادامه داد: خودرو نزدیک به 23 هزار قطعه دارد که هر کدام از این قطعات ممکن است در 10 کشور مختلف و در هر کشور نیز توسط 20 یا30 شرکت مختلف تولید شوند که امکان اعلام قیمت برای همه آنها وجود ندارد.



* امکان درج قیمت بر روی محصولات ایران خودرو و سایپا

عضو هیأت مدیره اتحادیه قطعات یدکی خودروی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌توان قیمت قطعات عرضه شده در بسته‌بندی ایران خودرو و یا سایپا را هم بر روی بسته بندی درج کرد؟ گفت: ممکن است بتوان اقداماتی در این زمینه انجام داد که باید این اقدام با ابزار تشویقی در کشور فرهنگ سازی شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان تولیدکننده را مجبور به درج قیمت بر روی محصولش کرد ولی اگر دولت راهکارهای تشویقی برای این موضوع تعیین کند، می‌تواند کمک کننده باشد.

ساده اظهار داشت: به عنوان مثال یکی از ساده‌ترین راه‌های تشویق تولیدکنندگان به درج قیمت بر روی قطعات یدکی، معافیت آنها از مالیات است که می‌تواند شروعی برای انجام این کار در کشور باشد.

منبع: فارس

کد خبر 120981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha