آیا واقعا نام مزدا 3 از اهورامزدا گرفته شد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام اتومبیل پرطرفدار مزدا، با الهام از اهورامزدا انتخاب شده است. مدیرعامل و مؤسس این شرکت در سایت مزدا توضیحاتی در این مورد داده که به دلیل علاقه‌اش به آیین زرتشت، این نام را انتخاب کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، البته که تولیدات شرکت مزدا در کشور ژاپن با نام موسسش «جوجیرو ماتسودا» و با عنوان ماتسودا شناخته می‌شوند، اما در تمام دنیا این خودروها با اسم مزدا نام و اعتباری جهانی دارند.

پرفروش‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین نمونه تولیدی این شرکت مزدا 3 است. طراحی جسورانه و خاص مزدا 3 از همان ابتدا نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد. طراحی که هنوز بعد از گذشت چندین سال از تولید اولین مزدا 3، هنوز به همان اندازه متفاوت و جذاب باقی مانده است. از قسمت جلو انگار که این زیبای ژاپنی به صورت مخاطبانش لبخند می‌زند.

طراحی جانبی و عقب این خودرو هم توانسته تمام سلیقه‌ها را راضی کند. این طراحی جذاب و گیرا در داخل کابین هم وجود دارد. سادگی کابین مزدا 3 زیبایی و متفاوت بودن این خودرو را چند برابر کرده است. شاید تنها نقطه ضعف مزدا 3 را بتوان فضای کم داخل کابین آن دانست.

مزدا 3 در ایران

خودروهای ژاپنی اسم و رسم بسیار خوبی در تمام دنیا دست‌ و پا کرده‌اند و عملاً مترادف با كیفیت دانسته می‌شوند. از دیرباز تویوتا و مزدا دو ژاپنی پرطرفدار در کشور ما نیز بوده‌اند که همواره مدل‌های مختلف آن در خیابان‌های کشورمان به ما لبخند می‌زنند.

 

مزدا3



بعد از موفقیت مزدا 323، شرکت بهمن موتور اقدام به واردات و مونتاژ مدل جدید خانواده مزدا یعنی مزدا 3 کرد. این خودرو در دو تیپ سدان و هاچبک و با چندین به‌روزرسانی به بازار خودروی ما عرضه و هرکدام از آنها با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران روبه‌رو شد. آخرین نسخه مزدا 3 با نام مزدا 3 نیو در بازار حضور پیدا کرده است که با تغییراتی جزئی در ظاهر و امکانات رفاهی ارائه شده است. البته بیشتر ماشین بازها نمونه‌های قدیمی‌تر مزدا 3 را بیشتر می‌پسندند. بعد از معرفی نسل سوم این خودرو، ادامه تولید آن عملا متوقف شد. در www.divar.ir می‌توانید فراوانی نمونه‌های مزدا 3 را مشاهده کنید.

نقاط ضعف و قوت

کاربر بازار خودرو وقتی قرار است در بازه قیمتی بالاتر از 300 میلیون (اسفند 1398) برای خرید اتومبیل هزینه کند، طبعا به دنبال ویژگی‌های خاصی است که در کلاس خودروهای لوکس انتظار می‌رود. طراحی زیبای خودرو، امکانات فنی و رفاهی و البته قیمت قطعات و خدمات و همچنین بازار فروش خوب دست دوم ازجمله مواردی است که باید به آنها توجه کرد. علاوه بر طراحی زیبا و جذاب مزدا 3، این خودرو از تمامی امکانات ویژه یک اتومبیل لوکس هم بهره می‌برد.

موتور 2 لیتری با قدرت 147 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای در کنار شتاب خوب و مصرف سوخت کم، مزدا 3 را محبوب نسل جوان کرده است. سیستم تعلیق پیشرفته و نرم، سانروف شیشه‌ای، کروز کنترل و 6 کیسه هوا تنها تعدادی از قابلیت‌های خوب این خودروی دوست‌داشتنی است.

مزدا امکان ویژه تعویض دنده از روی فرمان را هم در مزدا 3 قرار داده است. مزدا 3 در رقابت با تمام رقبایش از جمله هیوندای النترا، چری آریزو 5 و کیا سراتو سربلند بیرون می‌آید. شاید تنها نکته منفی مزدا 3 کم بودن فضای داخل کابین و پایین بودن کف خودرو نسبت به زمین باشد.

البته که گرانی قطعات و خدمات این خودرو هم از جمله مشکلاتی است که نه تنها صاحبان مزدا 3، بلکه دارندگان بسیاری از خودروهای خارجی این روزها با آن مواجه شده‌اند. با مشاهده مزدا 3 دیوار می‌توانید گزارش‌های مقایسه این خودرو با سایر رقبایش را هم بررسی کنید.


 

کد خبر 122471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha