نیاز فعلی بازار خودرو واقعی نیست

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شركت های خودروسازی با نیاز حبابی شكل، مواجه شدند و اكنون تقاضاهایی كه در بازار و ثبت نام در طرح های پیش فروش خودرو وجود دارد، واقعی نیست.

به گزارش پرشین خودرو، سعید زرندی درباره افزایش قیمت خودرو در بازار و چرایی این اتفاق، توضیح داد: صنعت خودرو یك نیاز واقعی دارد كه بیشتر یك میلیون تا یك میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه نیست، لذا بخشی از نیازی كه در طرح های پیش فروش خودرو و حتی بازار وجود دارد، كاذب است.


وی با بیان اینكه در طرح های پیش فروش خودرو توسط شركت های خودروسازی جمعیت زیادی ثبت نام می كنند، این در حالی است كه همه ثبت نام كنندگان نیازمند خودرو نیستند، تصریح كرد: بخشی ازاعلام نیازها و ثبت نام ها به خاطر اختلاف قیمت بازار و كارخانه است و این رشد تقاضا به منزله آن است كه شركت های خودروسازی با نیاز حبابی شكل، مواجه شدند.


معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه سال گذشته شرایط تولید خودرو به مراتب سخت تر از سال جاری بود، افزود: در سال ۹۸ با وجود چالش های متعددی كه صنعت خودرو از نظر تأمین قطعه با آن روبرو بود، در حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و امسال پیش بینی ما این است كه با بهتر شدن شرایط، شركت های خودروسازی به تولید یك میلیون و ۱۰۰هزار خودرو دست پیدا كنند.

 

آرامش در بازار با یك طرح

زرندی با بیان اینكه هدف گذاری امسال وزارت صمت و شركت های خودروسازی این است كه نیاز جامعه را پوشش دهیم، خاطرنشان كرد: بخشی از نیاز مردم برای خرید خودرو در قالب طرح های پیش فروش انجام شد كه این طرح توانست آرامشی در بازار خودرو ایجاد كند و از طرفی با عرضه خودرو كه توسط شركت های خودروسازی اتفاق می افتد، آرامش كوتاه مدت به بازار خودرو داده می شود.

وی گفت: شركت های خودروسازی نسبت به تحویل خودرو در طرح فروش فوق العاده (تحویل سه ماهه) اقدام می كنند اما این امر با غافل شدن از تعهدات گذشته و بلند مدت نیست.

 

سعید زرندی


تعهدات معوق فراموش نشده است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینكه طرح فروش فوق العاده خودرو باعث می شود كه تعهدات معوق شركت های خودروسازی بیشتر شود، توضیح داد: نسبت تعهدات معوق و تعهدات جدید در دوره های مختلف به جهت تامین قطعه متفاوت است اما در مجموع شركت های خودروسازی ۸۰ به ۲۰ خودروهای معوق را تحویل دادند و این به معنای آن است كه شركت های خودروسازی ۸۰ درصد معوقات خود را تحویل مشتریان دادند و ۲۰ درصد برای تحویل خودروهای جاری در نظر گرفتند.

وی با بیان اینكه در واردات برخی از قطعات مورد نیاز خودروها، گشایشی اتفاق افتاده كه باعث می شود تولید رشد پیدا كند، افزود: در ماه های پایانی سال گذشته (منهای اسفند) تولید خودرو بسیار رشد كرد و حتی شكاف تولید نسبت به سال ۹۷ به كمترین حالت خود رسید و در این میان پیش بینی شد كه تولید خودرو نسبت به سال ۹۷ بیشتر شود ولی شیوع كرونا باعث شد كه در ماه پایانی سال گذشته شركت های خودروسازی با افت تولید مواجه شوند.


به سمت داخلی سازی قطعات خودرو حركت كردیم

زرندی گفت: از آنجا كه تامین مواد اولیه مورد نیاز خودرو توسط شركت های خودروسازی با مشكلات جدی روبرو بود، سعی كردیم بیش از گذشته به سمت داخلی سازی قطعات خودرو حركت كنیم كه ضمن كاهش ارزبری بتوان تولید خودرو را به روزهای اوج خودش برگردانیم و البته با تدابیری برخی از قطعات (قطعاتی كه امكان تولید آن هنوز در كشور وجود ندارد) را وارد كشور كردیم.

وی اطمینان داد: شركت های خودروسازی می‌توانند نیاز واقعی بازار خودرو را پاسخگو باشند، بدین جهت هدف از طرح فروش فوق العاده، تزریق خودرو به بازار و كاهش التهاب در این بخش است.

 

خودروسازان، خودروهای كه توان تولید دارند پیش‌فروش كردند

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینكه این احتمال وجود دارد كه شركت های خودروسازی نتوانند، خودروهای كه در طرح پیش فروش ها عرضه شده را در موعد مقرر تحویل مردم دهند، افزود: شركت های خودروسازی، در مورد خودروهای كه توان تولید دارند طرح پیش فروش را عملیاتی كردند و آنها به هیچ عنوان خودرویی را ثبت نام نكردند كه نتوانند در موعد مقرر تحویل دهند.



به خاطر تحریم امكان تحویل برخی از خودروها وجود ندارد

وی در مورد تعهدات خودروهای تحریمی و جایگزینی آن توسط شركت‌های خودروسازی، گفت: اگر خودروی تحریمی را شركت های خودروسازی بتوانند تولید كنند، آن خودروها قطعا تولید و تحویل مردم می شد اما به خاطر تحریم، این امر امكان پذیر نیست و حتی شركت اصلی سازنده هم اجازه نمی دهد این خودروها به صورت مستقیم وارد ایران شود، از این رو چاره ای جزء انجام طرح‌های جایگزین نیست.

کد خبر 123777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha