مصوبه ترخیص خودروهای دپویی در دور باطل شروط و تصمیمات دستگاهها

مصوبه تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودروها در حالی برای چهارمین بار در اوایل تیرماه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد که همچنان بیش از 3000 خودروی دپویی در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی بلاتکلیف است و به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اتمام مهلت چهارم ترخیص خودروهای دپو در گمرکات بعید است دوباره این مهلت تمدید شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با موافقت دوباره هیات دولت و ابلاغ آن در ماه گذشته برای چهارمین بار مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات تمدید شد تا صاحبان این خودروها نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند. در حالی که با اتمام زمان سه مصوبه قبلی کماکان بیش از سه هزار دستگاه خودرو در گمرکات متوقف است.

اواخر بهمن سال گذشته بود که هیات دولت بعد از سه مصوبه ترخیص خودروهای دپویی، مهلت دیگری برای خروج خودروهای در گمرک مانده در نظر گرفت. در مصوبه آخر دولت، تعیین تکلیف حدود پنج هزار و 108 خودرو هدف‌گذاری شده بود با این حال با اتمام مهلت در نظر گرفته شده، در تاریخ 29 اردیبهشت ماه حدود سه هزار و 700 دستگاه خودرو همچنان در گمرک باقی ماندند.


در این زمینه چندی پیش حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صمت در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خواستار تمدید سه ماهه مصوبه واردات خودروهای دپو شده در گمرک شده بود. در این درخواست در حالی دلایلی مانند عدم آمادگی زیرساخت‌های سیستمی در سامانه جامع تجارت ، طولانی شدن فرآیند انتقال ثبت سفارش‌ها و همچنین تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کاهش کارکرد دستگاههای اجرایی در ترخیص خودروهای دپویی اشاره شده بود که به نظر می رسد همچنان با گذشت نیمی از مهلت جدید ترخیص خودروها کماکان مشکلات رفع نشده است و با وجود مصوبه چهارم هیات دولت نیز همچنان این خودروها امکان ترخیص نیافتند.

این در حالی است که اخیرا اخباری مبنی بر بسته شدن پرونده ترخیص خودروهای وارداتی دپو در گمرک مطرح شده است برهمین اساس دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار کرد : تا پایان مهلت مصوبه چهارم ترخیص خودروها، حدود یک ماه و نیم دیگر باقی مانده است بنابراین پرونده این خودروها بسته نشده است و مسئولان در گمرک در حال رسیدگی و انجام امور ترخیص هستند اما مشکل اصلی در روند کار پیش از رسیدن به گمرک برای ترخیص است.

به گفته مهدی دادفر ترخیص خودروها در دور باطل قرار گرفته است به طوری که این امر امکان ترخیص خودروها را غیرممکن کرده است .

وی افزود : بیشتر مشکل خودروهای دپو در گمرکات مربوط به اداره کل مقررات صادرات و واردات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که موجب شده که واردکنندگان ننتوانند خودروهای خود را ترخیص کنند بر این اساس سازمان حمایت تاکید دارد که باید واردکنندگان برگه های گارانتی را بارگذاری کنند در حالی که دسترسی به سامانه اداره کل مقررات و همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برای بارگذاری قرادادهای گارانتی، منوط به ارائه کارت بازرگانی دارای اعتبار است.

 

مهدی دادفر

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد : اعلام چنین شرایطی در حالی مطرح می شود که که بسیاری از واردکنندگان که سه تا چهار سال پیش اقدام به واردات خودرو کردند و با ممنوعیت واردات اغلب آنها از فضای تجارت و بازرگانی خارج شدند اما متاسفانه زمانی که مسائل ترخیص حل شده و واردکننده می‌تواند خودروی خود را ترخیص کند، از آنها کارت بازرگانی معتبر در خواست می شود.

دادفر با تاکید بر دور باطل ترخیص خودروها از گمرکات تصریح کرد : با این شرایط چنانچه امروز واردکنندگان اقدام به تمدید کارت بازرگانی کنند، پروسه زمانبری خواهد بود و شاید به مهلت مصوبه ترخیص نرسد و در صورتی که تمدید نشود هم این پروسه در همان مقطع اداره کل مقررات باقی مانده و اصلا به گمرک نمی‌رسد تا کارهای ترخیص صورت گیرد.

وی افزود : در حالی که در مصوبه اول مطرح شده است که تمام مقررات برای زمان واردات این خودروها است و حتی اجازه داده نمی شود که این خودروها در چند پارت فعال و معتبر قرار بگیرند که بتوان این معضل را حل نمود.
به گفته وی همچنان حدود 3000 دستگاه خودرو در گمرکات دپو است و تنها رقمی در 800 دستگاه از این خودروها ترخیص شده است .

وی با اشاره به اینکه بعید است با اتمام مهلت چهارم ترخیص خودروهای دپو در گمرکات مجدد این مهلت تمدید شود ، تاکید کرد : دولت اقداماتی خود را در قالب هیات دولت انجام داده است اما اینکه همکاران دولت در دستگاهها و وزارتخانه های دیگر توجهی به منویات و تصمیمات دولت ندارند موضوع جداگانه ای است .

این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد : مسلما این مساله در حیطه وظایف رئیس جمهور است و باید از این دستگاه سوال شود که چه می کنند.

دادفر افزود : متاسفانه وزارت صمت تصمیمات دولت را در خصوص ترخیص خودروهای دپویی را اجرایی نمی کند و در این جا دولت باید از این دستگاه سوال نماید.

به گفته وی تمام تعهدات این خودروها از سوی شرکتهای واردکننده بوده و مربوط به مردم است و همه خودروهای دپو در گمرکات صاحب و مالک دارد و از انواع برندها در این خودروها وجود دارد اگر چه عمده آنها مربوط به برند هیوندایی است .

به گزارش پرشین خودرو ، روند ترخیص خودروهای دپویی در حالی با وجود چهار مصوبه ادامه دارد که به گفته مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت از تعداد خودروهای باقی مانده در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی، تعداد 2 هزار و 289 خودرو توسط دستگاه قضایی به دلیل شکایت و سایر مسائل توقیف مانده‌اند که امکان ترخیص این خودروها همواره میسر بوده و منوط به اخذ حکم قضایی است.

به گفته عباسپور که چندی پیش اعلام کرده بود 154 دستگاه خودروی دپو شده نیز مربوط به مصوبه جانبازان است که از این تعداد تاکنون فقط 2 دستگاه ترخیص شده و درباره مابقی آنها تاکنون مراجعه و درخواستی واصل نشده است.

وی همچنین گفته بود که 73 دستگاه خودروی سفارش آمریکا در چارچوب ضوابط مربوط بررسی شده که حسب اطلاع از گمرک تاکنون دارای شرایط اعلام‌شده نبوده و امکان ترخیص ندارند.

البته وی در ادامه به ذکر این نکته نیز پرداخته بود که به نظر می‌رسد به استثنای خودروهای قضایی حدود 800 دستگاه خودروی باقی مانده مشکلات دیگری در مسیر ترخیص دارند.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha