کد خبر 126607
۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
آشفتگی بازار لوازم یدکی خودرو

گشت مشترک تعزیرات حکومتی با بازرسانی از صمت و اصناف، روند فروش لوازم یدکی خودرو در خیابان امیرکبیر را رصد کرد.

به گزارش پرشین خودرو، در ابتدای این گشت مشترک نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران گفت: واقعا برای خریداران هم تشخیص اصل و فرع بودن لوازم یدکی بسیار سخت و نیازمند تجربه فراوان است.

غلامحسین حمزه افزود: از نظر ما کسانی که می‌خواهند جواز فعالیت در بخش فروش لوازم یدکی را بگیرند باید شش سال شاگردی کرده باشند و بعد از قبولی در آزمون، جواز دریافت کنند.

وی گفت: به قدری ماهرانه کالا‌های تقلبی را به جای اصل جا می‌زنند که بجز برای افراد با تجربه قابل تشخیص نیست.

حمزه از مردم خواست حتما اجناس اصلی را خرید کنند تا بعد از نصب آن روی خودروشان گرفتار نشوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مگر دو سال پیش قول ندادید فهرست اصناف معتبر را در سایت اتحادیه درج کنید؟ گفت: از این که شما این موضوع را یادآوری کردید تشکر می‌کنم، اما شرط تحقق این قول این است که سازمان‌ها با ما همکاری کنند و اتحادیه به خودی خود قدرتی ندارد و باید همکاری شود.

حمزه افزود: البته تعزیرات و دادستانی به میدان آمده اند و به ما کمک می‌کنند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران گفت: به طور قطع سایتی را در این خصوص طراحی خواهیم کرد و سازمان استاندارد هم قبول کرده است با ما همکاری کند و فکر می‌کنم تا شش ماه آینده این وعده تحقق پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند نظارت بر کالا‌های وارداتی گفت: ما قرار است در سازمان استاندارد جلسه‌ای به این منظور بگذاریم چرا که هر جنسی که وارد می‌شود استاندارد فقط مهر می‌زند و کار دیگری نمی‌کند و این از گرفتاری‌های ماست.

 

لوازم یدکی

 

ما به آن‌ها گفته ایم که نمی‌خواهیم در کارتان دخالت کنیم، اما اجازه دهید ما به کالا‌های وارداتی گواهی کیفیت بدهیم چرا که افرادی در اتحادیه ما هستند که بیش از ۴۰ سال سابقه دارند و ما می‌توانیم علاوه بر تجربه، لوازم یدکی وارداتی را در آزمایشگاه‌های ایران خودرو و ساپکو ارزیابی کنیم.

حمزه گفت: در این شرایط اگر کالای وارداتی کیفیت نداشته باشد در گمرک آن را می‌توانیم معدوم کنیم تا اصلا وارد کشور نشود.

در خلال این گشت مشترک تعزیرات با بلبرینگ‌های تقلبی برخوردیم که نماینده واردکننده بلبرینگ‌های اصلی در این گشت تعزیراتی به خبرنگار ما گفت: سال هاست این نوع بلبرینگ را وارد می‌کنیم، اما چند هفته‌ای است مشاهده کردیم که تقلبی آن هم به بازار آمده است و ما از نوع آلیاژ، گیریس و نوع و اندازه ساچمه‌ها کاملا می‌توانیم تقلبی بودن آن را تشخیص دهیم و این بلبرینگ‌های تقلبی موقع جازدن خراب می‌شود یا دو سه هفته بعد از نصب به صدا می‌افتد.

رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران هم که ما را در این گشت مشترک همراهی می‌کرد گفت: واقعا تشخیص کالا‌های اصلی و تقلبی از همدیگر در این بازار بسیار سخت است و کالا‌هایی که برچسب و هولوگرام دارد قابل ردیابی است.

ناصر مدیحی افزود: یکی از اشکال‌های اصلی بازار این است که حدود ۹۹ درصد فروشندگان پروانه کسب شان را در معرض دید مشتریان قرار نمی‌دهند و فاکتوری هم ارائه نمی‌کنند و آن‌ها هم که فاکتور می‌دهند فاکتورهایشان نامعتبر است.

وی از مردم خواست حتما لوازم یدکی خودرو را از فروشگاه‌های معتبر خریداری و در موقع خرید فاکتور رسمی دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 126607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha