کد خبر 127047
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
برای کاهش ریسک سهام بیمه می شود

اوراق اختیار فروش تبعی از ابزار‌های است که در زمان افت و خیز بازار، برای کاهش ریسک سهامداران توسط شرکت ها، منتشر می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، بسیاری از افراد وقتی اقدام به خرید کالای با ارزشی می‌کنند در وهله نخست بفکر بیمه کردن و حفافظت از آن می‌افتند، این روز‌ها حفظ سرمایه به یک دغدغه برای مردم تبدیل شده و تلاش می‌کنند تا سرمایه‌های خود را بیمه کنند.


یکی از بازار‌های که این روز‌ها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته، بازار سرمایه است؛ افت وخیز‌های این روز‌های بازار، باعث شده تا مسئولان از ابزار‌های بازار برای کاهش ریسک استفاده کنند یکی از این ابزار, ” اوراق اختیار فروش تبعی“ است.


اختیار فروش تبعی، جز ابزار‌های پوشش ریسک در بازار سرمایه است و این اوراق که در ایران به عنوان بیمه کردن سهام از آن یاد می‌شود، در حقیقت، ابزاری است که به‌وسیله آن، نوسانات و زیان سهام بیمه می‌شود.

در شرایطی که قیمت سهام در بازا رسرمایه افت می‌کند، شرکت‌ها برای حفظ ارزش سهام و حمایت از سهامداران، اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی می‌کنند.

سهامدار عمده، این اوراق را می‌فروشد و کسی که این اوراق را خریداری می‌کند، در صورت پایین‌تر آمدن قیمت سهم، زیان وی جبران می‌شود. به طور مثال فردی سهامی را به قیمت ۱۰۰۰ ریال خریداری می‌کند و اختیار فروش این سهم که توسط شرکت انتشار داده شده به قیمت ۹۰۰ ریال با سررسید ۶ ماهه است. حال در ۶ ماه آینده اگر قیمت سهم در زمان سررسید به ۷۰۰ ریال رسیده باشد در این حالت فرد اختیار فروش خود را اعمال می‌کند و سهم را با قیمت اوراق اختیار فروش می‌فروشد، اما اگر در زمان سر رسید قیمت سهام افزایش یابد سهامدار می‌تواند از این اختیار فروش تبعی استفاده نکند و سهام خود را به بالا‌ترین حد بفروش برساند.

انتشار این اوراق در بازار سرمایه، باعث می‌شود که سهامداران از نوسانات مقطعی بازار سرمایه، هراسی نداشته باشند و با کاهش قیمت سهام، از بازار خارج نشوند.

البته سهامداران باید در زمان خرید اوراق اختیار فروش تبعی، حواسشان باشد که حداکثر تعداد اوراق قابل خرید، معادل تعداد سهامشان باشد و در صورتی که خریدشان بیش از سهام شان باشد اوراق مازاد بدون اعتبار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 127047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha