کد خبر 127235
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
تولید پژو 108 و سیتروئن سی 1 متوقف می‌شود

خبر می رسد که «پ س آ» (پژو-سیتروئن) پیش از ادغام با فیات-کرایسلر قصد دارد تولید دو خودروی بنزینی شهری خود را متوقف کند.

به گزارش پرشین خودرو، پژو-سیتروئن پیش از ادغام با فیات-کرایسلر از شر دو خودروی کوچک شهری که سودآفرینی شان به شدت رو به زوال است خلاص خواهد شد.


پژو-سیتروئن از همین حالا هم توافق کرده است که سهم خود در جوینت ونچر با تویوتا را در کشور چک به فروش برساند. در کارخانه چک دو خودروی پژو 108 و سیتروئن C1‌ تولید می شدند. اکثر خودروسازان در حال بازنگری در سبد محصولات بنزینی خود در اروپا هستند چون دیگر صرف نمی کند که با ساخت فیلترها در اگزوزِ خودروهای بنزینی، به جنگ استانداردها و قوانین سخت گیرانه آلایندگی رفت. از سویی افزایش قیمت در سگمنت A‌ دیگر توجیه اقتصادی ندارد و حاشیه سود آن، به قدری پایین آمده که دیگر به زحمتش نمی ارزد.

به این ترتیب پژو-سیتروئن پیش از آن که استلانتیس (حاصل ادغام پژو-سیتروئن با فیات کرایسلر) شکل بگیرد می خواهد تکلیف دو موضوع را روشن کند یکی خروج از کارخانه در کشور چک و دیگر خروج از بیزینس سگمنت A‌ در بازار خودرو؛ چون در هر دو موضوع بیشترین زیان را در بازار اروپا دیده است.

هر چند این خبر به طور رسمی از «پ س آ» منتشر نشده است و این خودروساز فرانسوی از اظهار نظر در مورد آینده این دو خودروی کوچک خودداری کرده است اما به این موضوع صحه گذاشته است که در محصولاتی که نتواند انتظارات مشتریان را برآورده کند تجدید نظر خواهد کرد و در رعایت استانداردهای آلایندگی کربن در اروپا خواهد کوشید. سخنگوی این خودروساز فرانسوی گفته است: «از ایده های تازه و بنیان برانداز استقبال می کند.»

 

پژو سیتروئن



کمیسیون اروپایی در حال برنامه ریزی برای سخت گیرانه تر کردن محدودیت های آلایندگی خودروها است و آن را به صورت پیشنهاد جدید مطرح کرده که بر اساس آن گازهای گلخانه ای تا سال 2030 بیشتر از قوانین فعلی کاهش یابد.

از آن سو، فیات-کرایسلر هیچ قصد یا نیتی برای رها کردن پرفروش ترین خودروهای سگمنت A (خودروهای کوچک شهری) خود از جمله پاندا و فیات 500 را ندارد. هر دوی این مدل ها هم ورژن های هیبریدی دارند و فیات 500 تمام برقی هم طراحی و عرضه شده است و از جهت استانداردهای الایندگی با مشکل رو به رو نیستند.

به احتمال زیاد بعد از ادغام، پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر دو باره به بازنگری در محصولات و سبک و سنگین کردن گزینه های پیش روی خود می پردازند. اما بعید است فیات دست از 500 و پاندای خود بکشد چون با تاریخ این شرکت گره خورده است.

البته فیات هم اظهار نظر در باره این حدس و گمان ها خودداری می کند. چون مراحل ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن و ایجاد شرکت استلانتیس به فصل اول سال 2021 یعنی زمستان امسال موکول شده است و به طور طبیعی هر دو شرکت از اظهار نظر خودداری می کنند تا فرایند ادغام نهایی شود.

به گزارش آی اچ اس مارکیت IHS Markit، بازار اروپا چند سالی است که روی خوش به خودروهای کوچک شهری نشان نمی دهد و تقاضا برای آن رو به افول است. سهم بازار خودروهای کوچک در سال 2020 نسبت به سال گذشته 7.4 درصد کاهش داشته و نسبت به سال 2010 حدود 10.9 درصد افول کرده است. این در حالی است که خودروهای کمی بزرگتر یعنی در سگمنت B‌ هنوز سهم 30 درصدی خود را حفظ کرده اند.

کمپانی «پ س آ» دو مدل خودروی اُپل که در سگمنت A‌ می گنجند را متوقف کرده است. یکی خودروی شهری آدام Adam‌ و دیگری کارل Karl که در حقیقت متعلق به برند آلمانی اُپل بودند که پژو-سیتروئن خریداری کرده و قصد داشت در کارخانه های آن بازسازی و اورهال انجام دهد. از لحاظ تئوری خودروهای سبک وزن با موتورهای مینیاتوری برای شهرها مناسب تر هستند اما در عمل سودآوری کافی برای خودروساز ندارند.

خودروسازانی مثل دایملر (صاحب مرسدس بنز) و رنو هم مجبور به تجدید نظر شده اند، خودروهای اسمارت دایملر و توینگوی رنو برای رعایت استانداردهای آلایندگی از وضعیت بنزینی به برقی تغییر کرده اند. پژو-سیتروئن هم در ابتدا همین راهبرد را در پیش گرفته بود اما خیلی زود این برنامه را هم متوقف کرد چون احتمال می داد که برقی شدن هم کمکی به سودآوری این سگمنت نخواهد کرد.

منبع: سایپا

البته پژو-سیتروئن راهکارهای دیگری را هم در دست بررسی و تحقیق دارد. از جمله ارائه خودروهای برقی کم هزینه به سبک سیتروئن AMI‌ که در مراکش مونتاژ می شود. راهکار دیگر هم ارزان تر کردن خودروهای سگمنت B‌ است.

برای این که ببینیم استلانتیس حاصل از ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن چه معماری ای را برای سگمنت A‌ در نظر می گیرند باید منتظر شکل گرفتن این ادغام بمانیم. پژو-سیتروئن خیلی علاقه مند به حفظ راهبری در سگمنت B‌ و محصولاتی مثل پژو 208 و اُپل کورسا است. حتی فیات کرایسلر هم اوایل امسال وقتی صحبت ادغام جدی تر شد به تأمین کنندگان خود نامه نوشت که می خواهد سه خودروی سگمنت B‌ را بر اساس معماری مادولار CMP‌ پژو-سیتروئن به بازار عرضه کند.

کارلوس تاوارس که قرار است مدیر عامل استلانتیس شود بارها تکرار کرده است که ادغام این چند شرکت به هیچ عنوان به معنی حذف هیچ یک از برندهای موجود در این ادغام نخواهد بود.

منبع: سایپا

کد خبر 127235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha