تسهیلات فقط مشکلات اصلی خودروسازان را به تعویق می اندازد

دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است پرداخت تسهیلات جدید به خودروسازان راهکار کنونی این صنعت نیست و با روند زیان دهی شرکتها، این اقدام دردی را از این صنعت دوا نمی کند و فقط مشکلات اصلی را به تعویق می اندازد.

احمد نعمت بخش در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه قیمت های تکلیفی همچنان عامل اصلی زیان خودروسازان است، گفت: زمانی که بازار برای رشد قیمت خودرو کشش نشان می دهد به خودروسازان تکلیف می شود که با قیمت های پایین و با زیان محصولات را عرضه کنند و این مساله در این سالها به طور مدام بر زیان شرکتها و افزیش بدهی آنها به زنجیره تامین افزوده است.

وی با اشاره به تبعات سرکوب مالی بر کیفیت و صادرات خودروسازان اظهار داشت: در صورتی که خودروسازان بدون زیان تولید و عرضه کنند بهتر امکان ارتقاء کیفیت و دستیابی به بازارهای صادراتی خواهند داشت؛ روندی که بر رفع مشکلات ارزی و رونق تولید خودروسازان تاثیر بسیاری خواهد داشت.

نعمت بخش افزود: ادامه زیان دهی خودروسازان مسلما مانع از پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان و اصلاح قیمت ها و نهایتا کاهش توان مالی سازندگان و تامین به موقع قطعات در خطوط تولید و پدیده خودروهای ناقص خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه بدهی چند هزار میلیاردی خودروسازان به زنجیره تامین ناشی از قیمت های تکلیفی و سرکوب مالی شرکتهاست، بر لزوم تغییر نگاه سیاست گذاران به صنعت خودرو تاکید کرد و اظهار داشت: نگاه سیاست گذاران به صنعت خودرو باید مانند نگاه صنعت فولاد باشد در حالی که همچنان به صنعت خودرو نگاه انحصاری می شود.

 

احمد نعمت بخش



نعمت بخش در ادامه به طرح خودرویی مجلس و عرضه خودرو در بورس پرداخت و با اشاره به لزوم نگاه مسئولان به تجربه سالهای قبل در ارائه طرح های خودرویی تصریح کرد: در سال های گذشته با فروش خودرو در حاشیه بازار دلالی و دو نرخی قیمت از بین رفت اما معلوم نیست چرا همچنان مسئولان و مجلس مخالف مسیری است که پیش از این تجربه شده است.

وی گفت: در صورتی که خودرو در حاشیه بازار عرضه شود دیگر موضوع عرضه در بورس کالا، قیمت گذاری و صف تقاضای کاذب و قرعه کشی مطرح نخواهد بود و با حذف قیمت های کاذب و مراجعه خریداران واقعی به خودروسازان حواشی ناشی از قرعه کشی نیز از بین خواهد رفت.

نعمت بخش با توجه به مشکلات کنونی بازار خودرو و زیان ناشی از تصمیمات قیمتی به خودروسازان، فروش در بورس کالا را بهتر از وضع موجود دانست و گفت: اگر چه در جلساتی با نمایندگان راهکار خودروسازان و تجربه گذشته مطرح شده است اما به نظر می رسد مجلس مصمم به اجرای عرضه در بورس است که به نظر می رسد با توجه به وضع کنونی قیمت ها و زیان شرکتها در صورت انجام اصلاحات مورد نظر انجمن در این طرح، اجرای آن بهتر از شرایط فعلی باشد اما همچنان معتقدیم راهکار اصلی عرضه در حاشیه بازار است که متاسفانه تاکنون مورد قبول نمایندگان قرار نگرفته است.

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان در پایان با توجه به برخی تغییرات در طرح تحول در صنعت خودرو و شیوه عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: پیشنهاد ما در جلسات متعدد به مسئولان اصلی طرح خودرویی مجلس در خصوص عرضه در بورس کالا این بوده که حداقل یک سال خودروهای پرتیراژها را در بورس کالا عرضه کنند و پس از آن در خصوص الباقی خودروها تصمیم گیری کنند.
 

کد خبر 128576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha