سامانه جامع تجارت موجب دپو لاستیک در انبار کارخانه ها شد

انجمن صنفی زنجیره ارزش لاستیک در نامه ای به معاونت بازرگانی وزارت صمت، خواستار حذف سامانه جامع تجارت برای جلوگیری از دپو شدن لاستیک در انبار کارخانجات شده است.

محمدرضا گنجی رئیس هیات ‌مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش لاستیک در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اعلام این مطلب اظهار داشت: امروز تولیدکنندگان، واردکنندگان و حتی توزیع کنندگان تایر معتقد به حذف سامانه جامع تجارت هستند چرا که این سامانه در شرایطی موثر بود که نرخ ارز 4200 تومان بود و بین نرخ ارز آزاد و دولتی اختلاف قیمت وجود داشت.

وی با تاکید بر تاثیرسامانه جامع تجارت بر افزایش دپوی تایر در انبارها از ادامه مذاکره با دولت به منظور حذف الزام خرید و فروش تایر در سامانه جامع تجارت خبر داد و تصریح کرد: با توجه به حذف ارز 4200 و عدم اختلاف نرخ ارز تولیدکنندگان و تامین نیاز بازار لاستیک با قیمت های سازمان حمایت دیگر ضرورتی به وجود این سامانه نیست تا وقت مردم بیش از این تلف نشود.

هدف گذاری تایرسازان برای صادرات حداقل 10 درصد از تولیدات سواری

وی تاکید کرد: در حال حاضر به قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان تایر در بازار وجود دارد و افزایش توزیع موجب کاهش گپ قیمت بین کارخانه و بازار شده است.

 

تایر



عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر همچنین به رشد 20 درصدی تولید تایر در 10 ماهه اول امسال اشاره و اظهار داشت: با رشد تولید تایر و عرضه تایرهای سبک بیش از مصرف داخل، هم اکنون کارخانجات تولید تایر با توجه به مازاد تولید در بخش تایرهای سواری برنامه صادرات حداقل 10 درصد از تولیدات را هدف گذاری کردند.

گنجی در ادامه به موضوع اصلاح سود خرده فروشی ها و عمده فروشی های تایر به عنوان یکی دیگر از خواست های تولیدکنندگان در آخرین جلسه کمیته تخصصی لاستیک در وزارت صمت اشاره کرد و افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بود سود عمده‌فروشی تایر از 3 به‌ 8 درصد و سود خرده‌فروشی نیز از 12 به 15 درصد افزایش یابد که تاکنون با وجود گذشت بیش از چهار ماه از تصویب آن اجرایی نشده است.

برای جلوگیری از مشکلات باید سود تایرسازان اصلاح شود

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک همچنین در خصوص‌اصلاح سود تولیدکنندگان که بررسی آن به سازمان حمایت سپرده شده است، گفت: از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه کمیته تخصصی لاستیک، بررسی سود تولیدکنندگان لاستیک است که به نظر ما برای جلوگیری از بروز مشکلات در کارخانه‌های تایرسازی این سود باید 30 درصد تعیین شود.

گنجی تاکید کرد: در حال حاضر سود 17 درصدی کفاف هزینه‌ کارخانه‌ها را نمی‌دهد و نیاز واحدهای تولیدی برای نوسازی و انتقال تکنولوژی‌های نو را پاسخگو نیست بنابراین چنانچه دولت به ‌فکر گسترش این صنعت و نوسازی کارخانجات تولیدی تایر است باید سود 30 درصدی برای تایرسازان در نظر گرفته شود.

وی در پایان به وعده تولیدکنندگان جهت تامین نیاز بازار لاستیک های سنگین ظرف 5 ماه آینده اشاره کرد و متذکر شد: در جلسه کمیته تخصصی لاستیک که اخیرا در دفتر بازرگانی وزارت صمت برگزار شد واحدهای تولیدی تایر در داخل کشور نسبت به‌ امکان تامین نیاز ‌تایر سنگین کشور طی 5 ماه آینده قول مساعد دادند تا نیازی به‌ واردات این محصول نباشد.

کد خبر 129974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha