کد خبر 143418
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
کاهش عرضه، احتمال احتکار تولیدکنندگان لاستیک خودرو را قوت بخشید!

کمبود لاستیک خودرو برای خرید در سامانه‌های فروش اینترنتی موجب بروز مشکلاتی برای متقاضیان شده است؛ موضوعی که اگر چه از سوی رئیس انجمن صنعت تایر ناشی از مشکل تامین و تخصیص ارز تولیدکنندگان عنوان می‌شود اما به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار به نبود نظارت بر نحوه توزیع و عدم تناسب هزینه‌های تمام شده برای تولید تایر خودروهای سواری با قیمت فروش این کالا بازمی گردد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهای اخیر اخبار و گزارش‌هایی در خصوص گلایه مردم از روند توزیع لاستیک خودرو در بازار منتشر شده است. بسیاری از متقاضیان با انتقاد از کمبود لاستیک با نرخ مصوب،‌ عنوان می‌کنند که برای خرید لاستیک از سامانه‌های فروش اینترنتی شرکت‌ها و نمایندگی با مشکل مواجه هستند. 

در این میان صف‌های طویل مقابل فروشگاه‌های عرضه لاستیک خودرو با قیمت مصوب ضمن تایید کمبود عرضه، حکایت از تفاوت قابل توجه قیمت مصوب لاستیک با نرخ بازار آزاد دارد، این تفاوت تا جایی است که نرخ عرضه لاستیک در بازار آزاد بعضا از نرخ مصوب 100 درصد بیشتر است.

‌مشکل عدم وجود لاستیک خودرو به قیمت دولتی در حالی در هفته‌های اخیر بسیار زیاد شده است که گزارش‌ها نشان می‌دهد اغلب افرادی که برای خرید لاستیک با نرخ مصوب اقدام کرده‌اند نتیجه‌ای نگرفته‌ و ناچار شدند که لاستیک موردنیاز خود را از بازار آزاد خریداری کنند. 

این مشکل در حالی ادامه دارد که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ‌اسفندماه سال گذشته با اعلام اینکه آرامش به بازار تایر برمی‌گردد، عنوان کرده بود «این سازمان با بررسی فعالیت انبارها، مراکز نگهداری و عوامل توزیع عمده تایر خودروی تولید داخل، از طریق سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها، مغایرت‌ها و تخلفات را شناسایی و به ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان‌ها جهت برخورد قانونی از حیث احتکار و اختفا اعلام کرده است.»

سازمان حمایت همچنین اعلام کرد که «طرح مبارزه با احتکار تایر خودرو توسط سازمان حمایت و ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان‌ها در سراسر کشور در حال اجرا است و با همکاری واحدهای تولیدی، عوامل توزیع عمده و واحدهای صنفی، آرامش به بازار باز خواهد گشت.»

درخواست افزایش 30 درصدی قیمت لاستیک خودرو

این روزها شنیده می‌شود که برخی تولیدکنندگان تایر با محدود کردن عرضه لاستیک خودروهای سواری به بازار، به دنبال آن هستند که قیمت نهایی این کالا افزایش پیدا کند و برخی خبرها نیز حکایت از پیگیری تولیدکنندگان تایر برای دریافت مجوز افزایش 30 درصدی تایرهای سواری دارد.

در این ارتباط رئیس انجمن صنعت تایر ایران مشکل اصلی را مربوط به بحث تامین و تخصیص ارز تایرسازان می‌داند و معتقد است که «از بهمن ماه سال گذشته ارز به‌ صورت قطره‌چکانی به تایرسازان تزریق شده و این وضعیت باعث شده است برخی تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه به مشکل خورده و با کاهش تولید روبه‌رو شوند.»

افزایش تقاضای کاذب در بازار لاستیک خودرو

جمال میرزایی البته افزایش تقاضای کاذب را بخشی از علت وضع موجود در بازار لاستیک می‌داند و تاکید می‌کند که «به‌ دلیل التهاباتی که در بازار وجود دارد تقاضا بیشتر از مصرف و تا حدودی غیرمنطقی است، درواقع به‌خاطر انتظارات تورمی و مشکلاتی که در حوزه قیمت‌گذاری ایجاد شده برخی‌ها اقدام به دپوی تایر در انبارها کردند تا از این محل سودی عایدشان شود و این باعث شده است تقاضا بیشتر از میزان مصرف شود.»

اظهارات رئیس انجمن صنعت تایر و طرح موضوع تقاضای کاذب در بازار در حالی است که گلایه این روزهای بسیاری متقاضیان از کمبود رینگ‌های 13، 14 و 15 در فروشگاه‌ها با قیمت مصوب است، معضلی که به نظر می‌رسد به نرخ‌گذاری برخی از سایزها مخصوصا رینگ‌های 13 تا 15 و هزینه‌های آن برای تولیدکنندگان بی ارتباط نباشد. تا جایی که زیان‌ده بودن تولید در این سایزها، عاملی برای ارائه مدارک از سوی تولیدکنندگان و درخواست افزایش قیمت لاستیک به سازمان حمایت نیز شده است.

نبود نظارت بر بازار

با این وجود برخی فعالان بازار لاستیک معتقدند که نبود نظارت علت وضع کنونی و کمبود تایر در بازار لاستیک است و چنانچه نظارت‌های دقیق و منظمی در بازار صورت گیرد و جایگاه فروشنده و مصرف‌کننده مشخص شود اوضاع بازار لاستیک بهتر خواهد شد.

اما در این ارتباط محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران معتقد است که چنانچه لاستیک توسط نمایندگان بیشتری عرضه شود در آن صورت قیمت واقعی می‌تواند بازار را از التهاب خارج کند.

وی با بیان اینکه تایرسازان نیز مانند سایر اصناف درخواست دارند تا قیمت‌ها به صورت واقعی و هماهنگ با نرخ تورم تعیین شود به خبرنگار پرشین خودرو گفت: هر تولیدکننده تایر در سطح کشور دارای حدود 400 نماینده است که تمامی آنها باید اقدام به فروش و عرضه تایر کنند اما تنها تعداد کمی از آنها این کار را می‌کنند و در صورت ادامه این جریان مشکلات بازار تایر برطرف نخواهد شد.

عدم تناسب هزینه‌های تولید و قیمت فروش لاستیک

وی ضمن تاکید بر نبود توازن عرضه و تقاضا در بازار تایر خودروهای سواری، علت این امر را ناشی از ناهمخوانی هزینه‌های تولید و قیمت فروش برای تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی انگیزه تولیدکنندگان برای تولید لاستیک خودروهای سواری کاهش پیدا کرده و ادامه این امر باعث می‌شود که واحدهای صنفی توزیع‌کننده تایر نتوانند نقش فعالی در بهبود وضعیت بازار این کالا داشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار لاستیک نشان از آن دارد عرضه تایر از سوی تولیدکنندگان متناسب با نیاز بازار نبوده و این مسئله می‌تواند به امری نگران کننده تبدیل شود.

آل سارا تصریح کرد: عدم تناسب هزینه‌های تمام شده برای تولید تایر خودروهای سواری با قیمت فروش آن کالا موجب بی‌انگیزگی تولیدکنندگان لاستیک خودرو شده است.

وی همچنین با توجه به برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتکار از سوی تولیدکنندگان لاستیک خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت فروش لاستیک‌ خودروهای سواری متناسب با هزینه‌های تمام شده تولید آن باشد، تولیدکنندگان این کالا مجدداً برای تنظیم بازار همکاری خواهند کرد.

کد خبر 143418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha