وقفه در تولید پرفروش ترین وانت آمریکا

کمبود تراشه همچنان ادامه دارد و آثار وخیم آن همچنان بر صنعت خودرو سایه انداخته است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، کمبود تراشه نیمه هادی باعث توقف خط تولید فورد اف-150 [پرفروش ترین وانت بازار آمریکا] در دیربرون میشیگان شد. این توقف حداقل دو هفته ادامه دارد و شیفت های اضافی فعلاً کنسل شده اند.

5 کارخانه دیگر فورد در آمریکای شمالی از جمله کارخانه های مونتاژ در شهر کانزاس و شیکاگو هم به کمبود تراشه مبتلا هستند. فورد در کارخانه شیکاگو علاوه بر وانت اف-150 رپتور خودروهای اکسپلورر و لینکلن آویاتور هم تولید می کند و به همین دلیل این کارخانه ها سرپا هستند و به تولید ادامه می دهند اما شیفت های اضافی همه کنسل شده اند. در کارخانه لویسویل کنتاکی که کراس اور اسکیپ و همتای لاکچری تر آن لینکلن کورسر Lincoln Corsair تعداد معدودی در این ماه تولید خواهند داشت.

تا همین یک یا دو ماه پیش،‌ خیلی از مردم از اهمیت تراشه های نیمه هادی در خودروهای جدید بی خبر بودند. اما واقعیت این است که همین قطعات کوچک، در کنترل و کارکرد صحیح بخش مهمی از قطعات خودرو نقش حیاتی ایفا می کنند از بلوتوث و مکان یابی (نویکیشن) روی داشبورد گرفته تا حتی برف پاک کن خودروها به این پردازشگرها نیازمند هستند.

 

تراشه



در حقیقت کمبود تراشه از آثار و نتایج تعطیلی های سراسری ناشی از شیوع ویروس کرونا است که با تأخیر خودش را نشان داده است. تراشه سازان به خاطر جلوگیری از مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا مجبور شده بودند به طور کامل خطوط تولید خود را تعطیل کنند. در آن دوره ی زمانی، تأمین کنندگان خارجی که اکثر آنها در کشور چین هستند، مجبور به جبران کسری این قطعات شدند و با توجه به رشد تصاعدی تقاضا برای لپ تاپ، تبلت و گوشی های هوشمند، معضل کمبود تراشه و پرازشگرهای نیمه هادی به این سادگی حل نمی شود.

برای شرکتی مثل فورد که سالیان سال عنوان پرفروش ترین خودروساز آمریکا بوده،‌ با وجود معضل تراشه، حفظ این عنوان دیگر کار آسانی نیست. برآورد دقیق میزان خسارت ناشی از کمبود تراشه هنوز ممکن نیست اما به طور قطع و یقین آثار آن در تراز مالی و گزارش های فصلی خودروسازان انعکاس پیدا می کند.

کد خبر 131050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha