جهش قیمت فولاد چه بر سر صنعت خودرو می آورد! / گام اساسی مجلسی ها برای قطع رانت خواران فولادی

اگر چه تامین مواد اولیه در صنعت قطعه‌ و خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما در ماههای اخیر مساله تامین و قیمت فولاد به چالش جدی در این صنعت تبدیل شده است به طوری که به گفته کارشناسان افزایش غیر قابل انتظار قیمت فولاد در مقابل رشد قیمت خودرو، کار را برای قطعه‌سازان و خودروسازان دشوار کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سال‌های اخیر موضوع قیمت گذاری دستوری خودرو هر چند از موارد بسیار مهم و نگرانی های اصلی صنعت خودرو بوده اما در این میان اصطکاک و چالش هایی نیز بین خودروسازان و قطعه‌سازان برای تولید و تامین‌ مواد اولیه وجود داشته است.

متاسفانه در ماههای اخیر عرضه مواد اولیه از سوی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد و پتروشیمی در بورس کالا چالش‌هایی را به دنبال داشته و همواره مورد اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان و قطعه‌سازان بوده است چنانچه به گفته فعالان این حوزه هم اکنون قیمت مواد اولیه مهمی مانند ورق فولاد در بورس کالا بیشتر از قیمت جهانی آن است به طوری که بسیاری از آنها معتقدند در صورتی که شرایط لازم فراهم شود مسلما واردات آن بسیار باصرفه‌تر از تامین داخل آن خواهد بود.

به عقیده خودروسازها، عرضه فولاد در بورس کالا و آزاد بودن قیمت آن موجب سود هنگفت تولیدکنندگان فولاد و دلال‌ها می‌شود؛ در حالی که خودروسازها مجبورند ورق‌های فولادی را به قیمت بالا در بازار آزاد بخرند اما محصول نهایی یعنی خودرو را به قیمت تعیین‌شده توسط دولت بفروشند به همین دلیل مدت‌هاست که خودروسازان داخلی در حال رایزنی با دولت و مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو هستند.


مجلس صنعت فولاد را ساماندهی می کند

با این حال گفته می شود نمایندگان مجلس و کمیسیون صنایع و معادن، علاوه بر بررسی مساله قیمت خودرو، موضوع طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با هدف ساماندهی وضعیت بازار فولاد کشور را تهیه کرده اند که خوشبختانه کلیات آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و بعد از بررسی جزییات در کمیسیون صنایع به صحن علنی مجلس ارجاع شده و هم اکنون در نوبت رسیدگی قرار دارد.

در همین ارتباط علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اینکه بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره حوزه فولاد در دستور کار صحن علنی قرار دارد، گفت: از آنجایی که در زنجیره تولید و توزیع فولاد مشکلات بسیاری وجود دارد، کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارشی درباره علل این مشکلات و راهکارهای لازم برای ساماندهی آن تدوین کرده است.


تشکیل کمیته رصد زنجیره ارزش فولاد برای ساماندهی بازار

وی با بیان دلایل وضع موجود و تاکید بر لزوم شفاف سازی عرضه فولاد، از تشکیل کمیته رصد رنجیره ارزش فولاد به منظور ساماندهی میزان عرضه فولاد در بورس و خارج از آن در کمیسیون صنایع خبر داد.

جدی، با اشاره به اهمیت و تاکید نمایندگان بر شفاف سازی عرضه فولاد اظهار داشت: از آنجا که زنجیره فولاد از سنگ معدن تا انتهای زنجیره در اختیار برخی تولیدکنندگان دولتی است متاسفانه عرضه فولاد شفاف نیست جریانی که گاهها موجب ابهاماتی در این حوزه و بلاتکلیفی میلیون ها تن شمش فولادی می شود و مشخص نمی شود که این میزان فولاد در کجا عرضه شده است بنابراین این مساله یک اشکال مدیریتی در کشور است و مستلزم شفاف سازی عرضه فولاد است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع افزود: زمانی که عرضه شفاف و میزان عرضه فولاد در بورس نیز به میزان نیاز داخلی صورت گیرد به طور خودکار قیمت فولاد متعادل و بازار سرو سامان خواهد یافت.

جدی همچنین حذف واسطه ها را از موارد مهم در عرضه فولاد دانست و بیان کرد: نباید واسطه هایی در این بازار وارد شوند که با در اختیار داشتن بخش زیادی از نقدینگی کشور و وصل به قدرت از تولیدکنندگان با قیمت کمتری فولاد را خریداری و با افزایش 30 تا 40 درصدی به تولیدکننده بعدی به عنوان مواد اولیه بفروشند؛ جریانی که متاسفانه اشکالات زیادی را در سیستم عرضه ایجاد کرده و ضمن اینکه هزینه تولید را بالا می برد، موجب ضرر و زیان تولید کننده و مصرف کننده نهایی می شود.

 

علی جدی


مقاومت آنارشیسم صنعت فولاد از حذف کسب رانت میلیاردی از بازار فولاد

وی با اشاره به برخی ایرادات در عرضه فولاد در بورس کالا و رانت های بوجود آمده در این بازار تصریح کرد: با این وجود باید فولاد در بورس عرضه شود و شرکتها نیز ملزم به خرید از بورس شوند نه از دلالان؛ چرا که طرح ساماندهی بازار فولاد به منظور حذف واسطه ها از این بازار تصویب شده است هر چند تا زمانی که رانت 100 هزار میلیارد تومانی در این بازار وجود دارد قطعا اجرای چنین تصمیماتی سخت و مخالفت های زیادی با آن صورت خواهد گرفت.

جدی در پایان با بیان اینکه در چرخه و زنجیره تولید فولاد خیلی ها در آن ذی نفع هستند، خاطر نشان کرد : صنعت فولاد جز صنایع مادر است و ذی نفعانی که در بدنه دولت و چه در بحث خصوصی از آنارشیسم صنعت فولاد و از این بهم ریختگی و عدم شفافیت منافعی دارند مسلما در مقابل طرح مجلس سنگ اندازی های زیادی خواهند کرد با این حال امید است مجلس بتواند مساله عرضه و ساماندهی بازار فولاد را در تابستان امسال حل نماید و به تدریج در صنایع دیگر نیر ورود کند.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 132285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha