تویوتا تولیدکننده باتری خودروهای برقی می‌شود

برعکس ب ام و که برای تأمین باتری خودروهای برقی خود در پنج سال آینده به باتری سازان بزرگ دنیا از جمله باتری سازان چینی سفارش باتری داده است، تویوتا می خواهد خودش سازنده باشد و در این زمینه دست پیش داشته باشد.

به گزارش پرشین خودرو، در حال حاضر تویوتا از لحاظ حجم تولید بزرگترین خودروساز دنیا است و در صنعت خودرو در زمینه تولید خودروهای هیبریدی، پیشاهنگ و پیشگام بوده است و با خودروی محبوب پریوس خود، مفهوم دوگانه سوزی یا سوخت های دوگانه به صورت موتورهای برقی-بنزینی را اول بار در دنیا جا انداخت حالا باید تلاش کند که در دوران گذار از بنزینی به برقی از قافله دنیا عقب نماند. سال آینده اولین سری از محصولات تمام برقی تویوتا راهی بازارهای جهانی خواهد شد.

تویوتا از لحاظ تکوین و توسعه باتری خودرو نیز پیشگام و پیشاهنگ بوده و راهبری بازار را در اختیار دارد. این خودروساز ژاپنی تلاش می کند هزینه تولید باتری های خودرو را تا 30 درصد کاهش دهد. برای این کار در حال تحقیق روی مواد معدنی و عناصری است که با آن پیل های باتری ساخته می شوند.

ماساهیکو مائدا Masahiko Maeda‌ قائم مقام مدیر عامل در فناوری با اشاره به ورود مدل شاسی بلند جمع و جور جدید تویوتا به بازار گفته است: «هدف ما بهبود مستمر در مصرف انرژی است و آن را با شاخص میزان مصرف الکتریسته به ازای هر مایل می سنجیم. اولین مدلی که در آن کاهش مصرف 30 درصدی در انرژی محقق می شود خودروی تویوتا bZ4X‌ است.»

تویوتا همچنین در تولید باتری های حالت-جامد هم از سایر خودروسازان پیش افتاده است. در صورت تحقق طراحی و ساخت باتری های حالت جامد، قواعد بازی در این صنعت دچار تغییر جدی و بنیادی خواهد شد چون چگالی انرژی در باتری های حالت جامد به مراتب بالاتر است و سرعت شارژ در باتری های حالت جامد اصلا قابل مقایسه با باتری های فعلی نیست و از همه مهمتر،‌ ایمنی باتری های حالت جامد بسیار بالاتر است چون احتمال آتش سوزی در آن بسیار کمتر می شود. اگر تویوتا با موفقیت از عهده تکوین و توسعه باتری های حالت جامد برآید، جای باتری های مایع لیتیوم-آیون را می گیرند.

ماساهیکو مائدا می گوید: «ما هنوز در حال جست و جو و تحقیق برای یافتن بهترین ماده یا عنصر معدنی هستیم.»

تولید باتری های حالت جامد به دلایل متعدد با مانع مواجه شده از جمله آن که هزینه تولید آن بسیار بالا است و زمانی که ساختارهای بزرگتر و مناسب خودرو تولید می شوند، شکنندگی آنها بیشتر می شود.

تویوتا مایل است که باتری های حالت جامد را حتی در خودروهای هیبریدی [برقی-بنزینی] هم به کار ببرد.

فولکس واگن که بعد از تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان از لحاظ حجم تولید است، خود را برای دگردیسی به خودران ها و خودروهای برقی آماده کرده و مبالغ بیشتری نسبت به تویوتا سرمایه گذاری خواهد کرد. این شرکت خودروسازی آلمانی، برنامه 150 میلیارد یورویی (178 میلیارد دلاری) را تا سال 2025 به تصویب رسانده است.

منبع: سایپانیوز

کد خبر 134093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha