مجلس با نگاه انحصاری در واردات خودرو برخورد می کند / مخالفت با عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا

به رغم توضیحات اخیر وزیر صمت در خصوص شروط و تعرفه واردات، اما همچنان ابهامات زیادی در خصوص بخش هایی از آیین نامه واردات خودرو و ایجاد انحصار در این بخش مطرح است مسائلی که به گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با ابلاغ دستورالعمل واردات توسط وزارت صمت بخش مهمی از این حواشی و ابهامات رفع می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آیین‌نامه واردات خودرو اواخر هفته گذشته پس از کش‌وقوس‌های فراوان در شرایطی رونمایی شد که با گذشت حدود چهار سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور، حالا واردات با قید و شرط‌های بسیاری همراه شده است.

این آیین‌نامه که در راستای قانون ساماندهی صنعت خودرو تنظیم شده است، شرایط واردات خودرو را در 9 بند تعیین کرده است. پیش از این طبق اعلام رئیس‌جمهور قرار بود تا پایان خردادماه سال جاری آیین‌نامه ورود محصولات خارجی تعیین‌تکلیف شود؛با این حال پس از گذشت حدود چهار سال از ممنوعیت واردات، سرانجام پنجشنبه هفته گذشته محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، آیین‌نامه مذکور را ابلاغ کرد.

اما آیین‌نامه 9 بندی واردات خودرو شامل نکات قابل توجهی است از جمله اینکه در بند دو این آیین نامه آمده است که همه خودروهای وارداتی باید در بورس کالا عرضه و قیمت‌گذاری شوند. تصمیمی که از از نگاه وزیر صمت با هدف جلوگیری از رشد قیمت وارداتی‌ها یا به قولی ممانعت از سوداگری واردکنندگان اتخاذ شده است .

البته ابهام در تعرفه ها نیز از موضوعاتی می باشد که وزیر صمت در خصوص آن گفته است که تعیین درصد حقوق دولتی واردات خودرو بر اساس قیمت کشف‌شده نهایی در بورس کالا مشخص می‌شود. در واقع بر اساس اظهارات اخیر وزیر صمت تعرفه‌ها شناور خواهد بود و محدوده آن با توجه به اینکه چگونه در بورس کالا فروخته شود، متغیر خواهد بود.

اما نکته دیگر در خصوص آیین نامه واردات خودرو مطرح است سه گروهی است که بنا به اظهارات سخنگوی وزارت صمت در اولویت واردات قرار دارند، که شامل «واردکنندگان خودروی اقتصادی»، «سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید در کشور» و « متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد» است البته وزیر صمت دو روز قبل در جمع خبرنگاران بدون اشاره به گروه های مجاز برای واردات ، صرف واردات را مشروط به ارائه خدمات پس از فروش و انتقال فناوری دانسته ؛ شرایطی که به رغم توضیحات سخنگوی این وزارتخانه به نظر می رسد که صرفا بستری را برای شرکتهای تولید کننده خودرو و انحصار در این بخش ایجاد خواهد کرد.

البته وزیر صمت در توضیح موضوع انتقال فناوری به قانون مجلس که باید واردات خودرو همراه با انتقال فناوری انجام شود اشاره و تاکید کرده که «اینکه این گونه نیست که هرکسی برای خودش بتواند خودرو وارد کند.» وی در ادامه اعلام کرده که این وزارتخانه دو هفته (تا 18 شهریور) به واردکنندگان حائز شرایط زمان داده، تا مدارک شان در خصوص نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش خودرویی که می خواهند وارد کنند و اینکه به‌ازای واردات خودرو چه فناوری‌ای را به کشور وارد می‌کنند را ارائه کنند تا وزارت صمت بعد از بررسی به متقاضیانی که فناوری کیفی و بهتری ارائه کنند، مجوز دهد تا خودرو وارد کنند .

با توجه به برخی شروط مورد تاکید وزارت صمت برای واردات خودرو و از سویی گره زدن جریان واردات با انتقال فن آوری، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: با توجه به آیین نامه واردات خودرو ضمن اینکه سقف یک میلیارد یورویی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است ، در بندی از آن مازاد بر این سقف ارزی اعلام شده که واردکننده و یا سرمایه گذاری که خواستار انتقال فن آوری به داخل کشور است می تواند از محل سرمایه گذاری خارجی، خودرو وارد کنند. بنابراین با توجه به بندهای آیین نامه، واردات خودرو با شروط و سقف قیمتی 20 هزار یورویی که تعیین شده به مساله انتقال فن آوری گره زده نشده است.

علی جدی تاکید کرد :البته با تدوین دستورالعمل واردات خودرو توسط وزارت صمت بسیاری از ابهاماتی که در خصوص شروط واردات خودرو و نرخ تعرفه واردات وجود دارد ، مشخص خواهد شد.

وی همچنین با توجه به اهمیت ارائه خدمات پس از فروش به عنوان یکی از شروط واردات خودرو و از سویی تاثیر تحریم در همکاری شرکتهای خودروساز و اعطای نمایندگی رسمی گفت : برخلاف برخی تفسیرها در خصوص شروط واردات خودرو و طرح این ابهام که به دلیل اعمال تحریم‌ها ، کمتر خودروسازی جهانی حاضر به ارائه نمایندگی به متقاضیان ایرانی است، قطعا صحیح نیست و بلکه شرکتهای زیادی وجود دارند که با قبول اعطای نمایندگی ، تمایل زیادی به عرضه خودرو به بازار ایران هستند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد : پیش از ارائه دستورالعمل واردات خودرو نباید در خصوص بندهای آن عجولانه قضاوت و یا تفسیرهای نادرستی را مطرح کرد چرا که با ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو بسیاری از ابهامات در این خصوص برطرف خواهد شد.

جدی افزود : با این حال کمیسیون صنایع مجلس مخالف هر گونه ایجاد انحصار در واردات خودرو است موضوعی که در جلساتی که اخیرا نمایندگان در خصوص آیین نامه واردات خودرو با حضور وزیر صمت داشتند بر لزوم جلوگیری از هر گونه انحصار برای تولیدکنندگان و خودروسازان از محل واردات خودرو تاکید شد اما اگر وزارت صمت نظرش بر انحصار در واردات باشد قطعا مجلس با این مساله مخالفت و برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به تاثیر واردات خودرو بر کنترل و تنظیم بازار خودرو تصریح کرد : مسلما با افزایش عرضه خودرو به خصوص خودروهای اقتصادی تر به بازار ، شوک هایی که در ماههای اخیر به بازار وارد می شود از بین خواهد رفت و با کاسته شدن از حاشیه بازار اغلب خودروها ، شاهد تاثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهیم بود.

نماینده مردم شیروان در خانه ملت در پایان با توجه به تاکید وزیر صمت مبنی بر عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا گفت : به هیچ وجه موافق عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا نیستم و نمی توانم بپذیرم که خودرویی که بخش خصوصی وارد کرده است چرا باید الزام شود که در بورس کالا کشف قیمت شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 138891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha