کد خبر 142064
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
بازار خودروهای وارداتی هم دست خوش نرخ های صعودی و غیر منطقی می شود ؟

فرصت ثبت نام خودروهای وارداتی در حالی به پایان می رسد که به رغم برخی وعده ها و استدلال مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در خصوص ابهامات این طرح و تاکید بر طی کردن فرآیند کسب مجوز استاندارد و مجوزهای زیست محیطی سه برند وارداتی، همچنان برخی نگرانی ها در خصوص قیمت، کیفیت و زمان عرضه این خودروها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از لغو ممنوعیت پنج‌ساله واردات خودرو و اعلام سازوکار جدید عرضه وارداتی‌ها؛ سامانه یکپارچه پیش فروش از روز شنبه 6 اسفندماه 1401 طرح ثبت نام خودروهای وارداتی را آغاز کرد و متقاضیان با تمدید مهلت وزارت صمت تا 13 اسفند ماه فرصت یافتند با در نظر گرفتن شروط عجیب و غریب پیش‌ فروش خودروهای وارداتی به این سامانه مراجعه و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت پس از طرح ابهاماتی که با آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی مطرح گردید هفته گذشته در یک نشست خبری ضمن اشاره به برخی جزئیات در خصوص فرایند واردات برخی برندها و نحوه بررسی درخواست ها و انتخاب متقاضیان خرید خودروهای وارداتی عنوان کرد که در این دوره از ثبت نام وارداتی ها، دست‌کم 100 هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی شش ماهه عرضه می شود.

شانس و اقبال مردمی که در بانک ها بلوکه می شود

اعلام ظرفیت ثبت نام  100 هزار خودرو وارداتی در حالی از سوی مدیران وزارت صمت مطرح می شود که تا کنون با وجود وعده های وزارت صمت تنها یک هزار و 200 دستگاه خودرو وارد شده است اما مساله مهمی که در این طرح بسیاری از متقاضیان را سردرگم کرده؛ واریز مبلغ 500 میلیون تومان در حساب وکالتی و مسدود کردن آن تا زمان مشخص شدن حق تقدم و تعیین نوبت برای عرضه است، شرطی که حالا پس از نقدهای جدی به آن، با اعلام وزارت صمت، قرار است سودی به بلوکه شده مردم در بانک ها اختصاص یابد؛ موضوعی که با وجود اعلام سخنگوی وزارت صمت هنوز نامشخص است که آیا سودی به آنها تعلق می گیرد یا خیر؟

اما موضوع دیگری که در این روزها در خصوص طرح فروش خودروهای خارجی مطرح است گلایه ها از شروط ثبت نام متقاضیان و ابهام در عرضه است شرایطی که مسلما بر میزان اقبال متقاضیان به این طرح تاثیر گذاشته است چنانچه بر اساس آخرین آماری که مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اعلام کرد؛ در چهار روز آغازین این طرح فقط 51 هزار نفر مراحل ثبت نام خودروهای وارداتی را انجام دادند، آماری که نشان می دهد همچنان  نزدیک 50 درصد از ظرفیت سامانه برای ثبت نام خودروهای وارداتی خالی است هر چند اعلام آمار جدید ثبت نام ها تا پایان فرصت اعلام شده، دقیق تر میزان استقبال از طرح وزارت صمت برای فروش خودروهای خارجی را مشخص خواهد کرد.

پای سازمان حمایت به نرخ گذاری وارداتی ها هم باز شد

اما نکته حائز اهمیت دیگر در این طرح باز شدن پای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به قیمت گذاری خودروهای وارداتی است در واقع در تعیین قیمت خودروهای وارداتی نیز بر اساس اعلام مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، سازمان حمایت وارد خواهد شد؛ تجربه ای که در سالهای اخیر باعث برهم خوردن بازار خودروهای داخلی شد و حالا قرار است با قیمت گذاری دستوری بازار وارداتی را نیز آشفته کند.

با این وجود باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار خریداران خودروهای وارداتی است و سازمان حمایت چگونه از پس این آزمون سخت برخواهد آمد؟

مدیریت بازار با مسدود کردن نیم میلیارد تومان در حساب وکالتی متقاضیان!

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با توجه به شروط اعلامی در ثبت نام خودروهای وارداتی معتقد است که باید شرایط و نحوه عرضه این خودروها به نحوی تعیین شود که نیاز متقاضیان خرید خودروهای خارجی تامین شود همچنین نحوه محاسبه قیمت باید به نحوی باشد که قیمت این خودروها نیز همانند خودروهای دست دوم موجود در بازار دست خوش نرخ های صعودی و غیر منطقی نشود.

 وی همچنین در خصوص ارقام در نظر گرفته شده برای حساب وکالتی خودروهای وارداتی به خبرنگار پرشین خودرو گفت: اگر چه این عدد رقم کمی نیست اما معتقدم که شرط مسدود کردن 500 میلیون در حساب وکالتی تا حدودی با هدف مدیریت این جریان و جلوگیری از تقاضای کاذب در بازار این خودروها صورت گرفته است.

جدی با این حال بخش مهمی از تقاضای خریداران خودروهای وارداتی را تلاش برای حفظ ارزش پول عنوان کرد مساله ای که باعث شده سرمایه های سرگردان زیادی به این  بازار ورود کنند و نسبت به خرید کالاهایی که امروز در بازار سرمایه ای است و می تواند در میان مدت سودآوری به مراتب بیشتری برای خریداران آنها داشته باشد، اقدام کنند.

دولت باید متعهد به تحویل به موقع خودروهای وارداتی شود

محمد رضا میر تاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در واکنش به طرح وزارت صمت برای ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش و شرایط ارائه شده در این طرح معتقد است که با توجه به معضلات زیادی که برای فروش و عرضه خودرو در بازار داخل ایجاد شده است هر گونه در نظر گرفتن شرایط برای فروش و عرضه خودروهای وارداتی می تواند مانع از ایجاد رانت جدید در بازار این خودروها شود.

وی همچنین به شیوه فروش وارداتی ها از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو اشاره و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: سامانه یکپارچه فروش خودرو می تواند کمک خوبی به جریان فروش و عرضه عادلانه خودروهای وارداتی باشد گر چه دولت نیز باید متعهد به تامین و تحویل به موقع این خودروها به متقاضیان شود.

 شروطی که مانع از سفته بازی در بازار وارداتی ها می شود

اما امرالله امینی تحلیلگر صنعت و بازار خودرو نیز با توجه به دخالت دولت در طرح فروش خودروهای وارداتی، این جریان را ناشی از نگاه درآمدی دولت به بازار خودرو می داند و معتقد است که نگاه دولت بیش از آنکه نگاهی توسعه ای و رفاهی برای مردم داشته باشد بیشتر نگاه درآمدی به بازار خودرو دارد.

وی با این حال بر تعیین منطقی قیمت خودروهای وارداتی و اعلام برند آنها پیش از ثبت نام متقاضیان تاکید کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: باید قیمت این خودروها پیش از ثبت نام مشخص شود تا افراد بر اساس توان مالی خود برای ثبت نام در این طرح تصمیم گیری کنند.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: باید متقاضیان واقعی در این طرح ها شناسایی شوند از این جهت در نظر گرفتن برخی شروط می تواند کمک خوبی به شناخت متقاضیان و جلوگیری از سفته بازی در این بازار کند.

کد خبر 142064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha