دولت با ایجاد محدودیت‌های تعرفه‌ای و قیمتی مانع عرضه خودروهای برقی است / مجلس تمام اختیارات و قوانین در واردات خودرو برقی را پیش‌بینی کرده است؟

در حالی کارشناسان توسعه و عرضه خودروهای برقی را در گرو رفع موانع و قوانین حمایتی در کشور می‌دانند که از نگاه وکلای ملت، مجلس به عنوان بازوی قانونی، همه اختیارات و قوانین حمایتی را در این ارتباط پیش‌بینی کرده است و اگر موانع و محدودیتی وجود دارد توسط خود دولت با تعیین سقف قیمتی و افزایش تعرفه‌ واردات ایجاد شده است که باید با اصلاح آیین‌نامه‌ حل شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در ماه‌های اخیر و با آمدن وزیر صمت جدید، حرکت‌ جدیدی برای واردات و تولید خودروهای برقی شروع شده است و حضور علی آبادی با تجربه و سابقه مدیرعاملی مپنا در راس وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرعت حرکت برقی‌سازی در صنعت خودرو را بیشتر کرده است.

در این راستا روز گذشته و در جریان بازدید وزیر صمت از شرکت دانگ فنگ چین، قرارداد عرضه خودرو برقی دانگ فنگ برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور میان این شرکت و گروه صنعتی ایران خودرو نیز به امضا رسید و به نظر می‌رسد مسیر تولید و عرضه خودروهای برقی با تفاهمات اخیر و رونمایی از محصولات جدید برقی وارد مرحله جدیدتری می‌شود.

افزایش شدید آلودگی هوا با فرارسیدن فصل سرد از موضوعات مهم زیست محیطی و چالش برانگیز هرساله در ایران به خصوص در کلان شهرهاست.ایجاد زمینه‌ای برای به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی نیز از مزیت‌های اساسی خودروهای برقی از حیث ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا و سلامت جامعه داشته باشد.در چنین شرایطی است که باید آغاز حرکت جدی به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی را مغتنم شمرد.

از نگاه کارشناسان با توجه به فاصله معنادار صنایع خودروسازی کشور با پیشتازان جهانی این صنعت، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مرتبط با خودروهای برقی می‌تواند به عنوان یک فرصت در کاهش فاصله این صنعت با رقبای جهانی باشد.

اما سوال اساسی این است که تا چه حد آیین‌نامه‌ها و قوانین مصوب در کشور از تولید و واردات خودروهای برقی حمایت کرده است و وظیفه مجلس به عنوان قانون‌گذار و دولت در مقام مجری در جهت تسهیل عرضه خودروهای برقی چیست؟

دولت با ایجاد محدودیت‌های تعرفه‌ای و قیمتی مانع عرضه خودروهای برقی است / مجلس تمام اختیارات و قوانین در واردات خودرو برقی را پیش‌بینی کرده است؟

در این ارتباط علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تاکید بر ضرورت حرکت به سمت تولید خودروهای برقی در کشور و اقدامات قابل تحسین وزارت صمت در ایجاد تفاهم‌نامه‌هایی  برای عرضه و جایگزینی خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی تصریح کرد: دولت باید تمام موانعی را که خود در مسیر واردات خودروهای برقی ایجاد کرده برطرف کند چرا که مجلس همه اختیارات و قوانین حمایتی در این ارتباط را پیش‌بینی کرده است.

توسعه خودروهای برقی در گرو اقدام جدی دولت است

به گفته این عضو خانه ملت اولویت تولید و عرضه خودروهای برقی ضمن اینکه از پروژه‌ها و فرصت‌های خوب برای تحول در صنعت خودروسازی است بلکه حرکت در این مسیر با توجه به افزایش آلودگی کلان شهرها، یک ضرورت برای ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور است.

وی افزود: البته خروجی طرح‌های ارائه شده در حوزه تولید و عرضه خودروهای برقی بسیار مهم است. متاسفانه چند سالی است که موضوع خودروهای برقی و هیبریدی در کشور مطرح شده اما عملا تاکنون نسبت به عرضه این خودروها اقدامی جدی در کشور صورت نگرفته است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس همچنین برخی محدودیت‌های قانونی و تعیین سقف قیمتی را از موانع عرضه و واردات خودروهای برقی در کشور برشمرد و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بندهای مربوط به آیین‌نامه واردات خودرو در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای بالای 20 هزار دلار است در حالی که قیمت خودروهای برقی اغلب بالای 20 هزار دلار است و کمتر خودروی برقی را می‌توان زیر این سقف قیمتی معرفی کرد.

رفع محدودیت‌های مربوط به سقف قیمتی خودروهای وارداتی

جدی خاطرنشان کرد: برای اجرای عملی عرضه خودروهای برقی در کشور باید ابتدا وزارت صمت آیین‌نامه مصوب و محدودیت‌هایی که در خصوص سقف قیمتی خودروهای وارداتی ابلاغ کرده است را حل کند.

وی افزود: متاسفانه با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور و اهمیت کاهش آلودگی هوا، نمی‌توان منتظر تامین نیاز بازار از مسیر تولید داخل شد و باید بخشی از نیاز موجود از طریق واردات خودروها به خصوص محصولات برقی و هیبریدی تامین شود.

 وی در ادامه با توجه به مباحث و گزارش‌های مربوط به واردات و عرضه خودروهای وارداتی برقی، اظهار داشت: انتشار اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر عرضه خودروهای وارداتی و برقی دیگر کارساز نیست و مردم تا خودشان خودروهای وارداتی و برقی را در سطح شهرها نبینند دیگر اخبار مربوط به تفاهمات و ثبت سفارش‌های مربوط به وارداتی‌ها را باور نخواهند کرد.

نماینده مردم شیروان در مجلس همچنین در خصوص اقدامات حمایتی مجلس و کمیسیون صنایع مجلس در خصوص واردات خودروهای برقی گفت: مجلس به خصوص کمیسیون صنایع طرح‌ها و مصوبات حمایتی را تاکنون در خصوص واردات و اهمیت عرضه خودروهای برقی ارائه کرده است و اگر محدودیتی هم چه به لحاظ قیمتی و یا تعرفه‌ای در نظر گرفته شده، همگی توسط دولت و وزارت صمت ایجاد شده است.

به گفته جدی دولت به کمک‌های قانونی مجلس در واردات خودروهای برقی نیازی ندارد، دولت با ایجاد محدودیت‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب دست و پای خود را می‌بندد. به عنوان نمونه در طرح ساماندهی صنعت خودرو، مجلس تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی را صفر کرد اما با ایراد شورای نگهبان و اصلاحات، اخیرا دولت تعرفه خودروهای برقی را به 11 درصد افزایش داده است.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت باید تمام موانع و مشکلاتی را که خود در مسیر واردات خودروهای برقی ایجاد کرده، برطرف کند چرا که مجلس همه اختیارات و قوانین حمایتی در این ارتباط را پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 143835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha