با دستورالعمل وزارت صمت، واردات خودرو غیر قابل اجراست / هیچ شرکت واردکننده معتبری در لیست وزارت صمت نیست

در حالی وزیر صمت بر قطعی بودن موضوع واردات خودرو، تایید نهایی 2 شرکت واردکننده و آغاز واردات خودرو در آینده نزدیک تاکید دارد که همچنان ابهام در مورد جزئیات آیین نامه واردات خودرو بسیار است چنانچه به گفته یک مقام صنفی در حوزه واردات با دستورالعمل فعلی وزارت صمت، واردات خودرو غیر قابل اجراست مگر اینکه دولت بخواهد تمام قوانین مربوط به واردات خودرو را ملغی کند.

/زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، واردات خودرو اگر چه قرار بود در ماههای آغازین سال جاری عملی شود اما با گذشت 6 ماه از سال همچنان با ابهامات زیادی روبرو است این در حالی است که پس از کش و قوس‌ها و اخبار ضد و نقیض در مورد واردات یا عدم واردات خودرو در اوایل سال جاری، آئین نامه واردات خودرو تنظیم شد و تیرماه بود که منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت وعده ورود خودرو تا شهریور ماه را داد.

به این ترتیب با اعلام معاون وزیر صمت که اجرایی شدن آئین نامه واردات را منوط به مصوبه هیئت دولت ذکر کرد در نهایت اوایل شهریور ماه آئین نامه واردات خودرو ابلاغ و وزارت صمت نیز چارچوب واردات را اعلام کرد؛ متولیان صمت اعلام کردند در صورتی که مشکل در مسیر واردات ایجاد نشود، خودروهای خارجی از آذر و نهایت دی ماه وارد بازار کشور خواهند شد.

به دنبال این وعده و وعیدها بود که اوایل این هفته سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که حداکثر تا پایان مهر ماه اسامی تمام شرکت‌های واجد شرایط اعلام خواهد شد و در سه هفته گذشته جلسات متعددی با شرکت‌های متقاضی واردات خودرو برای بررسی مدارک برگزار شد که در نهایت 2 شرکت مرحله تکمیل الزامات قانونی را با موفقیت به اتمام رساندند.

وزیر صمت نیز در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو با بیان اینکه آیین‌نامه واردات خودرو در دولت مصوب ‌و شرایطی برای واردات خودرو پیش بینی شده است اعلام کرد که نزدیک به 300 کسب و کار برای واردات خودرو درخواست دادند.

و حالا روز گذشته فاطمی امین وزیر صمت علی رغم اینکه اعلام کرده بود که تا چند هفته آینده شرکت‌های واجد شرایط برای واردات خودرو مشخص می‌شود خبر از نهایی تایید نهایی 2 شرکت برای واردات خودرو داد و با اعلام اینکه تعداد شرکت‌های مجاز افزایش می یابد عنوان کرد که واردات اولین خودروها در آینده نزدیک انجام می‌شود.

اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به اظهارات اخیر وزیر صمت در خصوص درخواست 300 شرکت برای واردات خودرو گفت: هیچ یک از اعضای فعلی و سابق در انجمن واردکنندگان خودرو که سابقه واردات خودرو داشته و از واردکنندگان شناخته شده و معتبر در مجامع بین المللی خودرویی و در بین شرکتهای اصلی تولیدکننده محسوب می شوند جز لیست 300 نفره درخواست کننده برای واردات خودرو نیستند بنابراین باید دید باتوجه به دستورالعمل تنظیم شده و ابهامات آن چه شرکتهای واردکننده ای در این لیست قرار گرفتند که واجد شرایط واردات باشند.

ضمانت وزارت صمت برای خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی چیست؟

مهدی دادفر در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به ادعای وزیر صمت مبنی بر آغاز واردات خودرو در آینده نزدیک به طرح این سوال پرداخت و گفت: مگر قوانین و مقررات مربوط به واردات خودرو را آقایان ملغی کردند که چنین مطالبی را عنوان می کنند؟ آیا ماده 4 قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، استانداردهای 85 گانه و ارائه مدارک و مستندات مربوط به گواهی انطباق استاندارد که باید توسط شرکتهای نمایندگی ارائه شود ملغی شده است؟

وی تصریح کرد: مگر نباید زمانی که خودرویی وارد می شود تا 10 سال خدمات پس از فروش داده شود؟ ضمانت این خدمات پس از فروش در واردات خودرویی که مطرح می کنند، چیست؟ آیا می خواهند مانند جریان واردات خودروهای پروتون، ولوو و سوبارو در ایران که هیچ قطعه ای از آنها در بازار نیست، عمل کنند؟

وی گفت: بنابراین مساله مهم این است که در واردات خودرویی که عنوان می کنند چه شرکتهایی قرار است خدمات ارائه کنند؟ اگر واردات خودرو به طور واقعی ممکن باشد مسلما واردکنندگان قدیمی و با سابقه در این بخش علاقه مند بوده و هستند اما متاسفانه با این دستورالعمل و آیین نامه تدوین شده، واردات خودرو بیشتر شبیه نوعی روبیک و پازل غیرقابل حل است.

لزوم رفع ابهام و اصلاح در آیین نامه واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هر گونه واردات خودرو را مستلزم رفع ابهامات و مشخص شدن تکلیف ماده 2 آیین‌نامه واردات خودرو دانست و تاکید کرد: برای اجرای طرح واردات خودرو باید سه کمیته ایجاد و دو دستور العمل ذیل این طرح نوشته شود به علاوه اینکه درآیین نامه فوق همچنان تجار و واردکنندگان هیچ اطلاعی در خصوص میزان سود، نرخ تعرفه و عوارض گمرکی و تعداد خودروهای اسقاطی ندارند و مشخص نیست آیا همانند گذشته 4، 6 و یا 8 گواهی اسقاط را باید برای خودرو بدهند یا این موضوع تغییر کرده و ملغی شده است.

دادفر با تاکید بر اینکه دستورالعمل واردات خودرو غیر منطقی و غیرقابل اجراست، افزود: با توجه به دستورالعمل تنظیم شده هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نیست، در واقع این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده است و مطمئن هستم که در نهایت این طرح موفق نخواهد شد.

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان همچنین به موضوع سرمایه گذاری خارجی در آیین نامه واردات خودرو و تاکید بر واردات خودروهای حمل و نقل عمومی پرداخت و تصریح کرد: با شرایطی که مطرح می کنند چه اولویتی برای سرمایه گذاران برای ورود به این بخش در نظر گرفته شده است که رغبت و تمایلی برای واردات در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشد؟

دادفر در پایان با توجه به دستورالعمل وزارت صمت برای واردات در مناطق آزاد تصریح کرد: در موضوع مناطق آزاد تاکید شده که واردات خودرو در این مناطق صرفا برای خودروهای برقی و هیبریدی است اما نکته مهم و عجیب این است که ایجاد ایستگاههای شارژ باید توسط واردکننده انجام شود اما سوالی که با این شرایط مطرح می شود این است که قرار است چه مزیتی به واردکننده در مناطق آزاد اختصاص داده شود که با این شروط تمایلی به وارات خودرو برقی و هیبریدی داشته باشد؟

 

#زهرا_حریری

 

کد خبر 139314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha