پروژه‌های جدید ارتقای کیفیت و استانداردسازی قطعات خودرو اجرایی می‌شود / تدوین استانداردهای جدید برای کنترل و نظارت بهتر بر قطعات خودرو

پروژه‌های جدیدی برای ارتقای کیفیت خودرو و استانداردسازی قطعات خودرو در حال اجراست، انجمن قطعه‌سازان کشور و سازمان ملی استاندارد با تشکیل کارگروهی در تلاشند تا برای حوزه‌هایی که تاکنون توسط این سازمان تحت کنترل و نظارت نبود، استاندارهای خاصی تعریف شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تامین قطعات و مهم‌تر از آن استانداردهای اجباری و دستورالعمل ناظر بر قطعات تولیدی، از زنجیره‌های شکل‌گیری کیفیت خودرو و به نوعی چالش برانگیزترین مرحله کیفیت خودرو در ایران است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند کیفیت خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «کیفیت، حلقه گمشده صنعت خودرو» به این نکته اشاره شده که از صدها قطعه مورد استفاده در خودرو تنها 46 قطعه دارای استاندارد اجباری و 96 قطعه دارای استاندارد تشویقی است که نشان می‌دهد عملا بسیاری از قطعات خودرو ( بیش از 90 درصد قطعات) مطابق با هیچ استاندارد، دستورالعمل یا مقررات کیفی خاصی ساخته نمی‌شود.

 البته رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز پس انتشار این گزارش اعلام کرد که استانداردهای قطعات خودرو تا شهریورماه امسال به 500 استاندارد اجباری و تا پایان سال به 1000 استاندارد افزایش می‌یابد.

طبق گفته مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد «زمانی که کار تعیین استاندارد اجباری برای قطعات خودرو شروع شد کمتر از 54 قطعه استانداردسازی شده بود در حالی که خودرو متشکل از چند هزار قطعه است و حالا به گفته وی «تا پایان سال 1402 تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو به یک‌هزار استاندارد افزایش پیدا می‌کند که از نگاه او کار ساده‌ای نیست و پشتوانه علمی و فناورانه بالایی می‌طلبد.»

بر این اساس قطعه‌سازان در مشارکت با سازمان ملی استاندارد، پروژه‌های جدیدی را برای ارتقای کیفیت خودرو و استانداردسازی قطعات خودرو در دستور کار دارند. پروژه نخست مربوط به سازمان ملی استاندارد است، در این پروژه که با همکاری انجمن قطعه‌سازان کشور درحال انجام است، برای 350 قطعه، استاندارد تعریف و تدوین می‌شود. همچنین پروژه دیگری نیز ذیل همکاری و تفاهم‌نامه سال‌ گذشته دو انجمن قطعه‌سازی، سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد و معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت در حال پیگیری است. بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است روند تولید قطعات زیرنظر گرفته شود و قطعه‌سازان نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند که با به نتیجه رسیدن این دو پروژه روند تولید خودرو نیز تغییرات بسیاری به خود خواهد دید و کیفیت محصول نهایی ارتقا پیدا خواهد کرد.

در این ارتباط عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور از تشکیل کارگروه مشترکی با سازمان ملی استاندارد خبر داد و تاکید کرد: در سال جاری و در تداوم اقدامات کیفی در حوزه قطعات، کارگروه مشترک بین انجمن قطعه سازان کشور و سازمان ملی استاندارد تشکیل شده است که در حوزه‌های مختلفی از قطعات خودرو که تاکنون توسط سازمان ملی استاندارد به صورت مستقل کنترل و رصد نمی‌شد تعریف استاندارد خاصی انجام شود و به دنبال این تعریف بتوانند کیفیت قطعات را بهتر کنترل کنند.

پروژه‌های جدید ارتقای کیفیت و استانداردسازی قطعات خودرو اجرایی می‌شود / تدوین استانداردهای جدید برای کنترل و نظارت بهتر بر قطعات خودرو

پیمان یزدان‌بخش، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با نگاهی به اقدامات این انجمن در حوزه ارتقای کیفیت و استاندارد قطعات افزود: برای کنترل و نظارت بهتر بر قطعات، نیاز به تعریف استاندارد واحد بود که برای این مساله کارگروهی با سازمان ملی استاندارد تشکیل شد و در حال طی مراحل کارشناسی و تعریف استانداردهاست.

وی یادآور شد: این واحد به محض تبیین و نهایی شدن استانداردهای جدید، وارد فاز کنترل قطعات شده و پس از آن استانداردها ابلاغ می‌شود.

مسئول کمیته اتاق بازرگانی انجمن قطعه سازان کشور خاطرنشان کرد: سازمان‌های نظارتی با استناد به استانداردهای جدید تدوین شده می‌توانند قطعات موجود را کنترل کرده و از تولید و ورود قطعات بی‌کیفیت و تقلبی به بازار قطعه یدکی و افترمارکت نیز جلوگیری کنند.

به گفته یزدان‌بخش، انجمن قطعه سازان همچنین در راستای نظارت بهتر بر بازار قطعات خودرو جلساتی را با اتحادیه لوازم یدکی خودرو و پلیس فراجا داشته است تا بتوان فضای موجود در بازار قطعات و الزامات مربوط به کیفیت و استاندارد قطعات را با نظارت بهتر در کشور کنترل کرد.

کد خبر 143451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha