رئیس سازمان ملی استاندارد: اجازه تولید خودروهای فاقد استاندارد 85 گانه را نخواهیم داد

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در مراسمی دو آزمایشگاه عملکرد سیستم سوخت رسانی خودروهای دیزل و مرکز آزمون های کیفی و عملکردی سیستم کاتالیست خودرو را افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در این مراسم که صبح امروز در محل مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی شرکت بازرسی و استاندارد ایران با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران و برخی از نمایندگان مجلس و فعالان صنعت قطعه سازی کشور برگزار شد، مهدی اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه اجرای استانداردهای 85 گانه توسط خودروسازان اجباری و لازم الاجراست، گفت: سازمان ملی استاندارد با اتکاء به قانون اجازه تولید خودروهای فاقد استاندارد 85 گانه را نخواهد داد.

وی سازمان ملی استاندارد را وکیل مردم و مدافع حقوق آنها دانست و اضافه کرد: نظارت ما در حوزه استاندارد ها جدی‌تر از گذشته و سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود از این جهت درصددیم مرکزی برای نظارت بر نهادهای همکار شکل دهیم. نهادهای همکار باید متناسب با نیاز روز و رشد صنعت، دانش و تجهیزات خود را روزآمد کنند.

 اسلام پناه ناکارآمدی های گذشته در حوزه تست های کیفیت و آلایندگی را ناظر بر ترک فعل های دست اندرکاران این حوزه دانست و افزود : امروز مردم حق دارند از تولید خودروهای بی کیفیت گلایه داشته باشند چرا که هزینه خودرو را گران پرداخت می کنند .

وی همچنین با بیان اینکه امروز نمی توان با تجهیزات قدیمی و از کار افتاده تکنولوژی های بروز ایمنی و کیفیت در خودروسازی را کنترل کرد  ، اظهار داشت : برای ارتقاء ایمنی و بالا بردن عملکرد کیفی خودروها باید در دامنه فعالیت  شرکت‌ بازرسی و کیفیت، تغییر و تحول جدیدی شکل گیرد و البته در این جریان وظیفه ما بعنوان سازمان بالادستی نظارت بر عملکرد درست شرکتهای بازرسی است.

مرکز تست تصادفات ( کرش تست)  تا اردیبهشت ماه سال آینده افتتاح شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد  در ادامه با توجه اهمیت ایجاد دو آزمایشگاه دانش‌بنیان عملکرد سیستم سوخت‌رسانی و عملکرد سیستم کاتالیست خودرو در کشور ، ایجاد مرکز آزمون تست تصادف را برای کشور ضروری دانست و خاطر نشان کرد : به طور قطع این عزم در بخش خصوصی دیده می شود و سازمان ملی استاندارد ایران با هدف بالابردن ایمنی در بخش خودرو از این طرح ها استقبال می کند.

اسلام پناه اضافه کرد : درخواست ما از مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد این است که مرکز تست تصادفات (کرش تست)  تا اردیبهشت ماه سال آینده افتتاح شود و تمام امکانات سازمان ملی استاندارد در خدمت راه اندازی مرکز تست تصادف قرار گیرد البته سازمان ملی استاندارد ، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد را در اجرای این پروژه همراهی و حمایت خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه پیام ما به همه  فعالان حوزه تولید و واردات خودرو این است که نظارت ما کاملا جدی است ، گفت : باید به تمام رویه‌های غلط گذشته پایان داد تا با استفاده از تکنولوژی های روز، صنعتی در کلاس  جهانی داشته باشیم چرا که باور ما این است که خودروهای ایرانی می تواند مایه عزت و افتخار ما در جهان شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه بر لزوم مدیریت درست سوخت در کشور تاکید کرد و یاد آور شد: با مدیریت بر این بخش می توان در کنترل آلایندگی‌ها نیز عملکرد درستی داشت. باید برای برای ۲۲ میلیون خودروی در حال تردد و آلایندگی‌ها در این بخش راهکار مناسبی را اندیشید.

سعید تاجیک
سعید تاجیک

در ادامه این مراسم، سعید تاجیک مدیر عامل شرکت بازرسی و استاندارد ایران، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در حوزه تست های کیفی و ایمنی خودروهای سبک و سنگین و پروژه‌های در دست اجرا در سال 1402 گفت : شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال 1402 به تاسی از سازمان ها و نهادهای بالادستی از جمله سازمان ملی استاندارد روند تحولی را در پیش گرفت و آزمایشگاههای متعددی در سال 1401 افتتاح شد تا بخش زیادی از فعالیت های نظارتی شرکت توسط این آزمایشگاهها انجام شود و امروز نیز دو آزمایشگاه جدید را که براساس استانداردهای سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل شد را افتتاح می کنیم .

توسعه آزمایشگاههای ISQI در سال 1402

وی مجموعه آزمایشگاههای فعال در ISQI تا قبل از سال 1401را 6 آزمایشگاه در حوزه خودروهای سواری ، موتورسیکلت برای آلایندگی و مصرف سوخت عنوان کرد که هم اکنون ظرفیت تست 6 هزار خودرو سواری در سال در این آزمایشگاهها فراهم است .

تاجیک همچنین با توجه به رویکرد سازمان ملی استاندارد به منظور توسعه استانداردهای 85 گانه حوزه قطعات خودرو گفت : این آمادگی در مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی شرکت بازرسی و استاندارد ایران وجود دارد که تست برخی قطعات را بر اساس استانداردهای 85 گانه انجام دهد.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در ادامه  به برنامه های توسعه آزمایشگاههای این شرکت در سال 1402 پرداخت و تصریح کرد : شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به عنوان مجموعه ای دانش بنیان و به منظور ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها برای ایجاد مرکز تست تصادف خودرو تلاش می کند و بر اساس هدف گذاری صورت گرفته پیش بینی می شود پروژه آزمون تست تصادف ( کرش تست ) با همکاری قطعه‌سازان و ISQI  سال آینده افتتاح شود پروژه ای که تاکنون 27 درصد پیشرفت داشته است.

تاجیک افزود : در حال حاضر اهم کمبودهای کشور در حوزه زیرساخت های تست خودرو و موتورسیکلت است به خصوص در بخش استانداردهای اجباری 85 گانه ، استانداردهای جدید آلایندگی ، آزمون های جاده ای واستانداردهایب که مربوط به خودروهای آینده می شود.

وی افزود : بر همین اساس پروژه های بزرگی در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حال انجام است که با حمایت سازمان ملی استاندارد، مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت طبق برنامه ریزی زمان بندی شده به بهره برداری خواهند رسید.

رئیس سازمان ملی استاندارد: اجازه تولید خودروهای فاقد استاندارد 85 گانه را نخواهیم داد

ایجاد مرکز تست تصادف آغاز راهی برای حرکت به سمت ارتقای کیفیت در تولید خودرو است

همچنین در این مراسم سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و عضو شورای عالی استاندارد اقدامات انجام شده در ایجاد مرکز تست تصادف را ارزشمند دانست  و گفت : این مجموعه ارزشمند و دانش بنیان تا کنون فعالیت های گسترده ای در حوزه ارزیابی و بازرسی کیفیت محصولات صنعتی به خصوص خودرو داشته و برنامه های آتی این شرکت حکایت از پویایی و حرکت های بزرگتر در آینده ای نزدیک دارد.

وی در ادامه با توجه به آمار بالای مرگ و میر در تصادفات جاده ای، ایجاد آزمایشگاه های جدید و همچنین تلاش برای راه اندازی مرکز تست تصادف ( کرش تست ) را حرکتی ارزشمند در راستای حفاظت جان انسان عنوان کرد و افزود : ایجاد مرکز تست تصادف آغاز راهی برای حرکت به سمت ارتقای کیفیت در تولید خودرو است؛ تولیدی صادرات محور که باید سه مولفه کیفیت، قیمت و رقابت را رعایت کند تا در بازارهای بین المللی راه یابد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با تاکید براینکه استاندارد و سنجش کیفیت برای بستن دست و پای تولید نیست ، تاکید کرد : انجام سنجش کیفیت و استاندارد ضمن ارتقاء کیفیت و استاندارد تولیدات ، منجر به افزایش ارزش افزوده تولید نیز خواهد شد.

حسینی کیا در پایان اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد با همراهی سازمان ملی استاندارد ایران به صنعت کشور کمک کند تا محصولی باکیفیت و در شان مردم ایران و صادرات محور تولید و عرضه شود. 

کد خبر 141855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha