مسئولیت قطعه‌سازان در بازار قطعه یدکی بیشتر می‌شود /  با همکاری قطعه‌سازان و سازمان استاندارد، مسیر ورود قطعات تقلبی به بازار تنگ‌تر می‌شود

با وجود گام‌های موثر و جدی قطعه سازان برای اطمینان خاطر مشتریان از اصالت قطعات و مقابله با عرضه قطعات تقلبی و بی‌کیفیت در بازار، یک مقام صنفی در صنعت قطعه سازی کشور معتقد است: شرایط کنونی بازار خودرو و مشکلات اقتصادی بار مسئولیت قطعه سازان را در تامین بازار قطعه یدکی بیشتر می‌کند و می‌توان با همکاری تولیدکنندگان و توزیع مناسب‌تر قطعات، دغدغه مردم در تامین و اصالت قطعات یدکی را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس آخرین بررسی‌ها و اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالیانه دست کم 2 میلیارد دلار لوازم یدکی و قطعات خودرویی قاچاق به کشور وارد می‌شود که بیشتر این قطعات و لوازم یدکی قاچاق مربوط به خودروهای لوکس و گران قیمت است و در کنار آن ها قطعات بی‌کیفیت نیز وارد می‌شود.

ورود قطعات بی‌کیفیت  ضمن خروج ارز از کشور، خطرات جانی و مالی زیادی برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد و به دلیل عدم پرداخت سود و عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده و غیره، از قدرت رقابت بالایی نیز در بازار برخوردار است.

علاوه بر واردات این حجم از قطعات تقلبی به بازار، بخشی از قطعات موجود در بازار قطعه یدکی نیز قطعات بی‌کیفیتی است که بخشی از آنها توسط واحدهای فاقد مجوز و زیر پله‌ای تولید و وارد چرخه توزیع می‌شود.

برای مقابله با ورود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت به بازار قطعه یدکی، وزارت صمت از سال گذشته طرح نصب شناسه کالا را برای 54 قلم قطعه یدکی اجرا کرد و حالا با گذشت بیش از یک سال و سه ماه از اجرای آن، طرح تشدید نظارت بر اجرای طرح شناسه کالا را در دستور کار قرار داده است که به گفته قطعه سازان می‌تواند گام مهمی در کنترل و نظارت بر بازار قطعه یدکی و جلوگیری از عرضه قطعات تقلبی و بی‌کیفیت بوده و اطمینان خاطر مشتریان را همراه داشته باشد.

به هر حال در سال‌های اخیر موضوع کیفیت و قاچاق قطعات از مسائل مهمی است که همواره دل نگرانی را برای مشتریان و دولت ایجاد کرده است، کالای مهمی که عرضه بی‌کیفیت و تقلبی آن تاثیر بسیاری در کاهش ایمنی، سلامت جامعه و افزایش حوادث رانندگی دارد.

با توجه به اهمیت بازار قطعه یدکی و مشکلات و چالش‌های پیش رو در این بازار، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی کشور به منظور همراهی با وزارت صمت و اجرای طرح نصب شناسه کالا، اقداماتی را انجام داده است که همکاری با اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ارائه راهکارهایی مشترک برای مقابله با ورود قطعات قاچاق و تقلبی به بازار قطعه یدکی از جمله موارد این همکاری است.

تدوین استاندارد 1000 قطعه خودرویی نیز از دیگر اقدامات انجمن سازندگان قطعات است که در همکاری با سازمان ملی استاندارد در حال اجراست و به گفته منصور منصوری دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی کشور تاثیر مهمی در جلوگیری از ورود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت به بازار افتر مارکت خواهد داشت.

مسئولیت قطعه‌سازان در بازار قطعه یدکی بیشتر می‌شود /  با همکاری قطعه‌سازان و سازمان استاندارد، مسیر ورود قطعات تقلبی به بازار تنگ‌تر می‌شود

وی در تشریح این هدف و همراهی قطعه سازان با سازمان ملی استاندارد به خبرنگار پرشین خودرو گفت: به منظور اطمینان خاطر مشتریان از بازار قطعه یدکی، تدوین استاندارد 1000 قطعه خودرویی در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار دارد که با همراهی وزارت صمت اجرایی می‌شود و در این راستا انجمن قطعه سازان و شرکت‌های قطعه سازی نیز برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

وی تاکید کرد: با تدوین استاندارد جدید قطعات، تمامی قطعاتی که وارد می‌شوند باید منطبق با این استانداردها باشد.

به گفته این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان، حسن همکاری اخیر سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های قطعه سازی، استفاده از تجارب و امکانات آزمایشگاهی مورد تایید در شرکت‌های قطعه سازی است.

منصوری، طرح تشدید نظارت وزارت صمت بر اجرای نصب شناسه کالا را در راستای اطمینان بخشی به مشتریان دانست و افزود: نظارت‌ وزارت صمت بر اجرای طرح شناسه کالا کمک می‌کند تا کالاهای فاقد اصالت در بازار شناسایی شود و این امر موجب اطمینان مشتریان و جلب رضایت مصرف کنندگان می‌شود.

وی همچنین با توجه به همکاری شرکت‌های تولیدی قطعات در نصب شناسه کالا تاکید کرد: استقبال و همراهی قطعه سازان با این طرح به جهت اطمینان از کیفیت و تطبیق قطعات تولیدی با استانداردهای خودرویی است، از این جهت طرح نصب شناسه کالا تاکنون هیچ نگرانی را برای قطعه سازان به همراه نداشته است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در پایان با اشاره به اینکه وضع کنونی قیمت خودرو و مشکلات اقتصادی، مسئولیت قطعه سازان را در تامین بازار قطعه یدکی بیشتر می‌کند، تاکید کرد: به منظور انجام این مسئولیت، انجمن قطعه سازان مصمم است توزیع قطعات به نحو مناسب‌تری در بازار انجام شود و بر این اساس دغدغه مردم در تامین و اصالت قطعات یدکی برطرف شود.

کد خبر 142778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha