با رشد تولید قطعات؛ ورود قطعات قاچاق به کشور کاهش یافت / بلاتکیفی بازار قطعات خودروهای جدید به دغدغه دولتمردان تبدیل شد

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اعلام روند رو به کاهش ورود قطعات قاچاق به کشور تاکید کرد: با تحقق بیشترین رشد تولید قطعات یدکی خودرو در سال گذشته، جریان عرضه قطعات قاچاق و تقلبی در بازار کاهش یافته، گر چه یکی از نگرانی های جدی وزارت صمت در این حوزه، عرضه خودروهایی است که تاکنون تکلیف قطعات یدکی و شناسه و کد رهگیری آنها مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موضوع کیفیت و قاچاق قطعات از مسائل مهمی است که همواره دل نگرانی هایی را برای مشتریان و دولت ایجاد کرده است، کالای مهمی که عرضه بی‌کیفیت و تقلبی آن تاثیر بسیاری در کاهش ایمنی، سلامت جامعه و افزایش حوادث رانندگی دارد.

بر اساس آخرین بررسی‌ها و اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالیانه دست کم ۲ میلیارد دلار لوازم یدکی و قطعات خودرویی قاچاق به کشور وارد می‌شود که بیشتر این قطعات و لوازم یدکی قاچاق مربوط به خودروهای لوکس و گران قیمت است و در کنار آن‌ها قطعات بی‌کیفیت نیز وارد می‌شود.

برای مقابله با ورود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت به بازار قطعه یدکی، وزارت صمت از سال گذشته طرح نصب شناسه کالا را برای قطعات یدکی اجرا کرد و حالا با گذشت بیش از ۱.۵ سال از اجرای این طرح، سئوالی که بسیار اهمیت دارد دستاوردهای اجرای طرح شناسه کالا برای مقابله با قطعات تقلبی و بی کیفیت است موضوعی که آن‌ طور که معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد، تاکنون بیش از یک ‌میلیارد قطعه یدک خودرو با کد رهگیری و دارای ضمانت ثبت شده است.

طرحی که با عنوان شناسایی قطعات یدکی توسط تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعه از فروردین سال ۱۴۰۱ آغاز شد در ابتدا برای دو گروه کالایی شامل کمک فنر و باتری آغاز شد و سپس نصب کد اصالت برای ۵۴ قطعه دیگر هم الزامی شد و حالا به گفته معاون وزیر صمت تاکنون بیش از یک میلیارد قطعه یدکی خودرو دارای کد رهگیری و شناسه شدند.

محمد مهدی برادران

اجرای موفق طرح کد رهگیری در بازار لوازم یدکی

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: اجرای موفق طرح کد رهگیری و شناسایی کالا در بازار لوازم یدکی منجر به بهبود وضعیت تولید داخل قطعات شده است، همچنین اجرای این طرح موجب شد درصد زیادی از کالاهایی که پیش از این در بازار به عنوان کالای تقلبی وارد می شد و  یا قطعاتی که با نام و نشان تجاری معتبر عرضه می شد و برای مشتریان نگرانی ایجاد کرده بود، کاهش یابد.

وی در عین حال تعامل رسانه ها و فرهنگ‌سازی آنها در این بخش را در اجرای موفق این طرح بسیار موثر عنوان کرد و گفت: با این اقدامات در مجموع بیش از یک میلیارد قطعه یدکی دارای شناسه و کد رهگیری تولید داخل یا واردات قانونی است که می تواند نیاز مردم را تامین کنند البته ادامه موفق آن نیازمند آن است که مردم نیز به همان میزان حساسیتی که در رسانه ها وجود داشت را داشته و از کالاها و قطعاتی که دارای شناسه هستند استفاده کنند تا مواردی از قطعات تقلبی که در سطح بازار و نمایندگی های غیر مجاز وجود دارد نیز با بازرسی ها کاهش یابد.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با توجه به اقدامات صورت گرفته در خصوص شناسایی قطعات تقلبی در بازار از اقدام سایپا در کشف گروهی که قطعات تقلبی را با بسته‌بندی و هولوگرام جعلی به‌بازار عرضه می‌کردند، خبر داد و افزود: هر محصولی که فاقد کد اصالت و شناسه باشد مشمول مقررات کالای قاچاق می‌شود. قطعاتی که جدای از آسیبی که به لحاظ مالی به مردم می زند گاها به جهت قطعات فوق ایمنی غیر استاندارد، آسیب های بیشتری را به جان مردم و امنیت خودرو وارد می کند.

واحدهای زیر پله ای استاندارد به واحدهای رسمی تبدیل می شوند!

بر اساس برخی آمارها برآورد می‌شود از ارزش ۱۳ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ۳۰ درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت و زیر پله ای باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است، موضوعی که برادران ضمن تاکید بر روند رو به کاهش واردات قطعات قاچاق به کشور گفت: در راستای ساماندهی در این بخش وزارت صمت آمادگی دارد تا واحدهای زیر پله ای را که کالای استاندارد تولید می کنند را به عنوان واحدهای رسمی معرفی کند تا این واحدها تحت نام واحدهای صنفی تولیدی و یا واحدهای صنعتی از مزایای طرح شناسه کالا بهره مند شوند.

وی در ادامه به اهمیت افزایش عرضه قطعات یدکی استاندارد در کاهش قطعات تقلبی اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه در سال گذشته بیشترین رشد تولید قطعات یدکی خودرو در کشور محقق شد در واقع زمانی که تولید قطعات و کالای اصل رشد می کند، کالای تقلبی و جعلی در بازار کاهش می یابد.

معاون وزیر صمت در پایان یکی از نگرانی های جدی وزارت صمت را عرضه خودروهایی دانست که به نوعی هنوز تکلیف قطعات یدکی آن مشخص نیست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از قطعات یدکی این خودروها تاکنون شناسه و کد رهگیری را دریافت نکردند و باید باز مجددا در این زمینه تلاش شود که از ورود قطعات تقلبی به این حوزه ها نیز جلوگیری شود.

کد خبر 144128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha