از عدم رضایت طرح شناسه دار کردن قطعات تا افزایش حجم قطعات قاچاق و تقلبی در بازار

رئیس کمیته قطعات انجمن صنایع همگن قطعه سازان با توجه به حجم 30 درصدی قطعات قاچاق و تقلبی در بازار معتقد است سرعت نصب کد شناسه قطعات روند بسیار کندی از سوی وزارت صمت دارد و تاکنون این طرح نتوانسته است مانع ورود و توزیع قطعات قاچاق از مبدا به بازار مصرف شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قطعات یدکی قاچاق و بی‌کیفیت سالهاست به معضلی در کشور و دغدغه قطعه سازان تبدیل شده است اما این روزها طرح تولیدات بی‌کیفیت و زیر پله ای و نبود نظارت بر ورود و عرضه قطعات قاچاق در بازار مصرف به بخشی از مهمترین عوامل حادثه‌آفرین در جاده ها و اتوبوس‌های بین‌شهری تبدیل شده است.

هر چند مسوولان مدت‌ها است به دنبال کنترل و رفع این مشکل هستند و راهکارهایی مانند شناسه‌دار کردن قطعات را برای حل آن در پیش گرفته‌اند. با این حال به نظر می‌رسد تلاش‌ها در این زمینه به کندی پیش می‌رود و تاکنون نتیجه‌ روشن و ملموسی را نداشته است.

تابستان سال گذشته بود که مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که در جریان برگزاری جلسات متعدد در چهار سال گذشته حدود 17 قطعه خودرو شناسه‌دار شده است؛ رقمی که با وجود تعداد بالای قطعات تشکیل‌دهنده خودرو و با گذشت یک سال از این خبر گفته می شود به 45 قلم قطعه رسیده است.

در حالی که معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اواخر اردیبهشت ماه امسال، دستورالعمل اجرایی اخذ و نصب شناسه رهگیری برای گروه کالایی قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه را ابلاغ کرد اما روند کند این جریان نشان می دهد که موضوع اجرایی کردن طرح شناسه‌دار کردن قطعات به این راحتی نیز نیست، چراکه علاوه بر اخذ کد شناسه ، صدور کد رهگیری بر روی قطعات برای مبارزه با جریان قاچاق، خود پروسه ای دارد.

اگر چه گفته می شود با الزام وزارت صمت از حدود نزدیک به سه هزار قطعه خودرو 45 قلم قطعه به دلیل اهمیت در ایمنی و کیفیت در لیست اخذ کد شناسه قرار گرفتند اما با این حال به اعتقاد کارشناسان بیشترین قطعات تقلبی موجود در بازار، قطعاتی چون لنت ترمز، دیسک و صفحه، جلوبندی، استارت، دینام و رینگ را شامل می شود که اغلب جز قطعات فوق ایمنی محسوب می شود.

در هر حال کندی اجرای طرح شناسه ملی قطعات از سوی متولیان و ضعف نظارت ها بر افزایش عرضه لوازم یدکی قاچاق و تقلبی در بازار قطعا خطرات بسیاری را برای مصرف کنندگان به دنبال داشته و دارد و موجب ضرر و زیان جانی و مالی و حوادثی می شود که در روزهای اخیر شاهد بخشی از این اتفاقات ناگوار بودیم.

در همین ارتباط احمد رضا رعنایی رئیس کمیته قطعات انجمن همگن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به جریان کند طرح نصب کد رهگیری بر روی قطعات، اظهار کرد : متاسفانه تاکنون طرح ملی شناسه دار کردن قطعات نتوانسته آن گونه که باید و شاید مانع ورود و توزیع قطعات قاچاق از مبدا به بازار مصرف شود.


تاثیر اجرای درست طرح شناسه ملی در کاهش عرضه قطعات تقلبی در بازار

وی افزود : به رغم تلاش صورت گرفته در این ارتباط، پیگیری های وزارت صمت و دستگاههای دخیل و متولی بر طرح شناسه دار کردن قطعات به کندی پیش می رود.

رعنایی گفت: در حال حاضر از حدود دو تا سه هزار قطعه خودرو، 45 قلم قطعه وارد لیست دریافت کد شناسه شدند قطعاتی که به لحاظ کیفیت وایمنی و قیمت حساسیت بیشتری داشتند اما سرعت دریافت کد شناسه قطعات روند بسیار کندی دارد و هماهنگی دستگاههای ذیربط در این جریان چندان رضایت بخش نیست.

رئیس کمیته قطعه یدکی انجمن همگن همچنین با ابراز تاسف از وجود سهم قابل توجهی از قطعات تقلبی و زیر پله ای در بازار قطعه یدکی بیان کرد : امروز بخشی از قطعات مورد نیاز در بازار در مراکز غیر مجاز و زیر پله ای تولید می شود و بدون ههیچ گونه نظارتی در بسته بندی برندهای معتبرو خارجی به فروش می رود.


حرکت کند وزارت صمت در اجرای کد رهگیری قطعات خودرو


به گفته رعنایی مقابله با قطعات قاچاق و تقلبی، عزمی راسخ را می طلبد که تمام دستگاههای دخیل و نظارتی در این جریان باید جدیت بیشتری به خرج دهند تا مساله ورود و عرضه قطعات قاچاق و تقلبی ساماندهی شود.

وی با توجه به ابلاغ و الزام طرح دریافت اخذ شناسه و کد رهگیری قطعات یدکی از سوی وزارت صمت گفت: با وجود اینکه متولی اصلی اجرای طرح شناسه دار کردن قطعات وزارت صمت است اما در این میان ارگان ها و دستگاههای زیادی در این طرح با وزارت صمت همکاری می کنند، با این وجود سرعت سیر این جریان بسیار کند است .

وی همچنین با توجه به اخذ کد شناسه حدود 45 قطعه یدکی ، دریافت این کد را به تنهایی کارآمد ندانست و تاکید کرد : باید پس از اخذ این شناسه، کد رهگیری صادر شود تا ماموران مبازره با قاچاق کالا و ضابطان اجرایی و قضایی بتوانند در مبادی ورودی این جریان را ساماندهی کنند.

 

احمد رضا رعنایی


حجم 30 درصدی قطعات قاچاق در بازار فاجعه است

به گفته این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان همگن در صورت اجرای درست طرح الزام اخذ کد شناسه و رهگیری قطعات، این مساله کمک زیادی به مقابله با ورود و عرضه قطعات قاچاق و تقلبی به بازار داخل خواهد کرد.

رعنایی در ادامه با توجه به آمار اتحادیه لوازم یدکی در خصوص حجم سه میلیارد دلاری قطعات یدکی قاچاق در بازار گفت : اعلام این عدد و همچنین ارزیابی های صورت گرفته از سوی انجمن نشان می دهد که حدود 30 درصد از قطعات یدکی موجود در بازار از طریق قاچاق و یا تولید زیر پله‌ای و تقلبی تامین می‌شود، رقم بزرگی که قطعا در بازار قطعه یدکی فاجعه است .

وی در عبن حال یادآور شد که با اعمال برخی نظارتها و پیگیری ها این عدد در حال کاهش است اما کاهش چند درصدی سهم قطعات قاچاق و تقلبی در بازار دردی از جامعه دوا نمی کند.

رعنایی در پایان به اقدامات و پیگیری های انجمن صنایع همگن قطعه سازان به منظور مقابله با عرضه قطعات قاچاق و تقلبی اشاره و خاطر نشان کرد : انجمن همگن قطعه سازان همچنان در جریان همکاری با اتحادیه های لوازم یدکی سراسر کشور پیگیر موضوع مقابله با قاچاق و اجرای طرح نصب کد شناسه کالاست هر چند انجمن ها به دلیل محدودیت ها در اجرا فقط می توانند نقش مشاور را داشته و عملا امکان اقدامات اجرایی را ندارند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 132685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha