اتحادیه قطعه یدکی خواستار تعویق طرح شناسه دار کردن قطعات تا بازگشت ثبات به بازار شد / اقدام خلاف قانون در مراجعه سر زده به انبار فروشندگان قطعه یدکی

دستورالعمل اجرایی اخذ و نصب شناسه رهگیری قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه از سوی وزارت صمت ابلاغ شد بر این اساس تمام قطعات و لوازم یدکی ملزم به نصب شناسه کالا می شوند و این امر می تواند از قاچاق و عرضه قطعات تقلبی و غیر استاندارد در بازار جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ،طرح شناسه‌دار کردن قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه اگر چه در سالهای اخیر همواره از سوی وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قطعه سازان و حتی اتحادیه لوازم یدکی پیگیری شده است اما وجود مسائل و مشکلات پیش روی در این مدت عملا مانع از اجرای این طرح و حتی توقف موقت آن در این سالها شده است.

حال در شرایطی دستورالعمل وزارت صمت مبنی بر نصب شناسه و کد رهگیری بر روی قطعات یدکی ابلاغ می شود که به عقیده فعالان بازار لوازم یدکی در حال حاضر زمان مناسبی برای اجرای ضربتی این طرح نیست چرا که در شرایط رکود و بی ثباتی ارزی و دشواری تامین و واردات قطعات یدکی، شناسه‌دار کردن قطعاتی که در انبارها وجود دارد کار صحیحی نیست.

در همین زمینه مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: این مصوبه در اواخر سال گذشته به اتحادیه لوازم یدکی ابلاغ شد اما به دلیل عدم آمادگی اجرای این طرح از سوی صنف در جلسات و مذاکراتی که با وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم به این توافق رسیدیم که به دلیل عدم آشنایی اعضای صنف با این مساله، به صورت تدریجی اقلام شناسه دار شود.

زمان مناسبی برای طرح شناسه دار کردن قطعات یدکی نیست

وی با اشاره به تعامل خوب اتحادیه لوازم یدکی با وزارت صمت در اجرای طرح شناسه دار کردن قطعات یدکی خودرو، تاکید کرد: پس از جلسات بسیاری که در سال‌های 95 و 96 با مسئولین وزارت صمت برگزار شد مقرر گردید که 16 قلم از قطعات پرمصرف و اساسی خودرو شناسه‌دار شود و اتحادیه نیز در سال 96 موافق اجرای این طرح بود چرا که در آن زمان به دلیل ثبات ارزی شاهد فراوانی و ارزانی قطعات خودرو و جایگاه مناسب فروشندگان قطعات یدکی در بازار بودیم.

 

قطعات  خودرو



وی افزود: اما امروز به دلیل بی ثباتی ارزی و رکود بازار و دشواری تامین و واردات قطعات یدکی خودرو، خواستار تعویق حداقل 2 ساله اجرای طرح شناسه دار کردن قطعات و لوازم یدکی خودرو تا بازگشت ثبات به بازار هستیم.

مراجعه سر زده به انبار فروشندگان قطعات خلاف قانون است

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به خواسته مسئولان در اجرای این طرح گفت: مسئولان وزارت صمت معتقدند آنچه که در انبارها موجود است باید شناسایی شود اما فعالان و فروشندگان صنف قطعه یدکی مطرح می کنند قطعات موجود در انبارها اقلامی با شرایط مصرفی مختلف و طی زمان های متفاوت وارد شده اند که شامل قطعات خودروهای فرسوده، کم مصرف و گاها مربوط به واردات سالهای بسیار قبل تر و حتی قطعات با ارز 32 هزار تومانی و یا قطعاتی است که اخیرا وارد شده اند و اگر دولت می خواهد این طرح را اجرا و قطعات موجود در انبارها را شناسه دار نماید باید به صورت تدریجی این اقلام شناسه دار شود.

کاظمی تاکید کرد: در ابتدا و در سال 96 پس از تصویب طرح شناسه‌دار کردن 16 قلم قطعه یدکی پرمصرف اتحادیه با این مساله مشکلی نداشت اما مساله ای که کمتر عنوان می شود مراجعه سر زده به انبار فروشندگان قطعه یدکی برای شناسایی قطعات و ثبت و ضبط قطعات به عنوان کالای قاچاق است که مسلما اقدام خلاف قانون و شرع است.

حذف قطعات تقلبی و قاچاق با اجرای منطقی طرح نصب شناسه قطعات

وی با اشاره به اینکه اجرای چنین طرح هایی نیازمند عملکرد تدریجی و فرهنگ سازی است، بیان کرد: پس از سال 96 به دلیل مشکلات و بی ثباتی اقتصادی و افزایش ناگهانی نرخ ارز این طرح عملا متوقف شد اما از 7 ماه قبل مجدد وزارت صمت به این طرح ورود کرده است و امروز به دلیل شرایط بازار اجرای ضربتی این طرح مشکلات زیادی برای بازار قطعه یدکی ایجاد خواهد کرد.

وی اذعان داشت: در صورتی که به تدریج و از 16 قلم قطعه یدکی که امروز تولید و وارد می شود طرح شناسه دار کردن و نصب کد رهگیری اجرایی شود اقدامی منطقی است و به مرور زمان، قطعات قاچاق، تقلبی و بی کیفیت از دور خارج خواهد شد.

عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران در پایان یادآور شد: البته اجرای این طرح نیازمند تبلیغات مناسب دولت برای تولیدکنندگان و فروشندگان و حتی مصرف کنندگان است تا در دو سال آینده کاملا عملی شود.

کد خبر 132190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha