کد خبر 145153
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
رقابت دناپلاس در مقابل شاهین

فرق ایران خودرو دنا پلاس و سایپا شاهین اندکی چالش‌ برانگیز است، زیرا هر دو خودرو ویژگی‌ها و محدوده قیمتی نسبتاً مشابهی دارند. اما در زمینه‌های مختلف مانند موتور، طراحی، امکانات و ایمنی، تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد.

به گزارش خبرنگارپرشین خودرو، از آنجایی که جو رقابتی میان خودروهای تولید شده شرکت سایپا و ایران خودرو همواره برپا و برقرار بوده است، در ادامه قصد داریم ساختار فنی، کیفی و تفاوت های ایمنی دنا پلاس را در برابر شاهین که همتای خود، میان سدان‌های ساخت سایپا است، مقایسه و ویژگی‌های هر یک را معرفی کنیم.

کدام خودرو بهتر است شاهین یا دناپلاس؟

برای آن که بتوان خودرویی خرید که به سلیقه و دلخواه تان نزدیک باشد باید اطلاعات جامعی از مشخصات و ویژگی های هر ماشین داشت. این انتخاب زمانی که دو خودرو از بسیاری جهات مطلوب باشند سخت خواهد بود. مقایسه ماشین شاهین و دنا پلاس و انتخاب یکی از آنها نیز از آن دست انتخاب‌های دشوار به شمار می‌رود، چرا که هر دو سدان ایرانی بین مصرف ‌کنندگان محبوب هستند.

در سال ۱۳۹۵ ایران خودرو نسخه جدید خودروی دنا را با نام دنا پلاس معرفی کرد. دناپلاس از نظر طراحی ظاهری و آپشن‌ها تغییراتی یافت اما از نظر فنی تفاوت چندانی با دنا معمولی ندارد و فقط کیفیت ساخت آن کمی بهتر شده است. دناپلاس توربو دنده‌ای و دناپلاس توربو اتوماتیک نیز نسخه‌های بهبود یافته دناپلاس هستند. در دناپلاس توربو دنده‌ای، سیستم توربوشارژ به پیشرانه EF۷ خودرو افزوده و چند تغییر فنی جزئی نیز ایجاد شد. موتور دناپلاس توربو به سیستم توربو شارژر مجهز است. این سیستم موجب افزایش قدرت و شتاب خودرو، بهبود راندمان و بهره‌وری سوخت، کاهش سطح آلایندگی و میزان مصرف سوخت شده است. دناپلاس توربو اتوماتیک نیز از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک بهره می برد اما از نظر تجهیزات و کیفیت ساخت تفاوت چندانی با دناپلاس توربو دنده‌ای ندارد.

سایپا شاهین، در سال ۱۳۹۷ با نام «رهام» معرفی شد. قطعات مختلف بدنه این خودرو از ابتدا تا انتها با یکدیگر همخوانی دارند و در مجموع با خودرویی زیبا روبرو هستیم. این خودرو، که در ابتدا قرار بود با موتور جدید BM۱۶ برلیانس تولید شود، به‌دلیل تحریم‌ها با موتور M۱۵-T توربوشارژ به بازار عرضه شد. نصب توربو موجب افزایش قدرت موتور و دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۵ شد. شاهین اتوماتیک نیز تفاوت خاصی نسبت به شاهین دنده‌ای ندارد اما برخی اصلاحات ظاهری موجب شده‌اند تا ظاهر خودرو لوکس‌تر از گذشته به نظر برسد. برای مثال تزئینات کرومی اکنون به بدنه خودرو اضافه شده‌ است، رینگ‌ها طرح جدیدی دارند و شیشه‌های قسمت عقب نیز به صورت استاندارد دودی هستند. جلوپنجره خودرو نیز در نسخه اتوماتیک کروم کاری شده است و حسی شبیه به جلوپنجره خودروهای جدید چری دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت های دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس

در این مطلب از پرشین خودرو تلاش کرده‌ایم تا مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس را همه‌ جانبه‌ انجام دهیم. پس اگر شما نیز در انتخاب بین این دو خودروی ایرانی مردد هستید با ما همراه شوید.

دنا پلاس

شاهین

تفاوت خودرو دنا پلاس با ماشین شاهین در طراحی ظاهری

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید خودرو طراحی ظاهری آن است. مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس از نظر طراحی ظاهری شاید تا حد زیادی صحیح نباشد چون در نهایت به خواست و هدف مشتری از خرید یکی از این دو سدان بازمی‌گردد. البته کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در خودرو دارند شاید به ظاهر ماشین اهمیت چندانی ندهند اما در بیشتر اوقات برای خریداران مهم است ظاهر ماشینی که خریداری می کنند، چگونه باشد.

در بررسی ظاهری معایب و مزایای شاهین و دنا پلاس بسیاری از افراد معتقد هستند که دنا پلاس را می‌توان چهره ای جدید از پژو ۴۰۵ دانست که در همه موارد هماهنگی کاملی در اجزا ندارد و عدم هماهنگی کامل بین طراحی قسمت‌های جلو، عقب و کنار خودرو نیز کاملاً ملموس است و یکی از مناسب ترین خودروهاست که نظر سرمایه گذاران در این وادی را به خود جلب کرده است اما از منظر طراحی صنعتی، بی‌هیچ تردید باید گفت که شاهین سایپا دست برنده را خواهد داشت و در این زمینه از پختگی بیشتری برخوردار بوده و نمره بهتری می‌گیرد.

 اصلی‌ترین فرق ایران خودرو دناپلاس و سایپا شاهین از بعد طراحی ظاهری، زبان طراحی مورد استفاده است. در دنا پلاس از خطوط تیز و محکم برای طراحی کمک گرفته شده است. در حالی که در شاهین خطوط طراحی بدنه خودرو بیشتر نرم و منحنی هستند. با مقایسه نمای ظاهری ماشین شاهین و ماشین دنا پلاس در کنار هم، شاهین به لطف حجم پردازی‌ها وخطوط منحنی بدنه، خودروی کاملاً مدرن‌تری به نظر می‌رسد درحالی‌که فرم ساده دنا نشان می‌دهد با خودرویی قدیمی‌تر طرف هستیم که سعی شده بروز جلوه داده شود.

بیشتر بخوانید: کوییک S و کوییک GX چه تفاوت‌هایی دارند؟

کابین دنا پلاس
کابین دنا پلاس
کابین شاهین
کابین شاهین

مقایسه ماشین شاهین و دنا پلاس در کابین و فضای داخلی

فرق خودروی دنا پلاس و شاهین در فضای داخلی نیز با یکدیگر متفاوت است. با اینکه شاهین خودروی جدیدتری است اما طراحی داخلی قدیمی و ساده ای داشته و بسیار با چیزی که این روزها در خودروهای جدید جهان می‌بینیم فاصله دارد. از سوی دیگر، هرچند دنا هم خیلی طراحی داخلی چشمگیری ندارد اما به لطف الهام گیری از کابین محصولات قدیمی هیوندای لااقل از شاهین بهتر به نظر می‌رسد.

دناپلاس در برابر خودرو شاهین در طراحی غربیلک فرمان، دریچه‌های تهویه و کنسول میانی یک سروگردن بالاتر است، هرچند که کیفیت متریال در هر دو خودرو پایین است اما از این لحاظ هم دنا شرایط کمی بهتری دارد. فرق دیگر ایران خودرو دنا پلاس و سایپا شاهین این است که، هرچند دنا طول و فاصله محوری بیشتری دارد، فضای داخلی آن نسبت به شاهین کمتر و محدودتر است، این درحالی است که سدان سایپا از کابین جادار و بزرگی برخوردار است که آن را به گزینه مناسب ‌تری برای استفاده‌های خانوادگی و مسافرتی تبدیل می‌کند.

موتور دنا پلاس
موتور دنا پلاس
موتور شاهین
موتور شاهین

تفاوت شاهین و دنا پلاس از نظر موتور

یکی از تفاوت های شاهین و دنا پلاس از نظر موتور می باشد. پس از اعمال استانداردهای ۸۵گانه، شاهین های جدید مجهز به امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور و نشانگر تعویض دنده ها شدند. پیشرانه مورد استفاده در شاهین نسبت به دنا پلاس جدیدتر بوده و انتظار می‌رود بهتر باشد، اما در مقایسه ماشین شاهین و دنا پلاس، سدان ایران خودرو قدرت بیشتری دارد و موتور آن موجب ارائه عملکرد بهتری در مقایسه با شاهین می ‌شود. همچنین باید توجه داشت که عوامل دیگری مانند وزن خودرو، دینامیک و نحوه استفاده از خودرو نیز بر عملکرد نهایی تأثیر می‌ گذارد. فرق موتور شاهین و دنا پلاس نشان می‌دهد که موتور دنا پلاس توانایی شتاب‌گیری و حرکت در سربالایی‌های شدید را دارد اما در حالت ثابت و حرکت‌های کم سرعت شهری، موتور شاهین عملکرد بهتر و راحت ‌تری دارد.

در تفاوت مصرف سوخت شاهین و دنا پلاس نیز، بازدهی مصرف سوخت در موتور شاهین بهتر است و مصرف سوخت آن کمتر از دنا پلاس است.

مشخصات فنی خودرو

دنا پلاس

دنا پلاس توربوشارژ دنده ای

دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک

دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال

دناپلاس با موتور EFP و گیربکس MT۵

سایپا شاهین اتوماتیک

سایپا شاهین

حجم موتور(CC)

۱۶۴۵

۱۶۴۵

۱۶۴۵

۱۶۴۵

۱۶۴۵

۱۴۹۷

۱۴۹۷

نوع موتور

EF۷

EF۷-TC

EF۷-TC

EF۷-TC

EF۷P

M۱۵TC

M۱۵TC

توان موتور(hp)

۱۱۳

۱۵۰

۱۵۰

۱۵۰

۱۱۳

۱۱۰

۱۱۰

نوع گیربکس

۵ دنده دستی

۵ دنده دستی

اتوماتیک ۶ سرعته

اتوماتیک ۶ سرعته

دستی ۶ سرعته

تیپ ترونیک ۷ سرعته CVT

۵ سرعته معمولی

مصرف سوخت

۷.۴۳

۷.۸

۸.۱

۸.۱

۶.۹

۱۷۸

۱۷۸

حداکثر گشتاور(Nm)

۱۵۵

۲۱۵

۲۱۵

۲۱۵

۱۵۵

۱۷۸

۱۷۸

وزن خودرو(kg)

۱۴۰۰

۱۴۰۰

۱۴۰۰

۱۴۰۰

۱۲۵۸

۱۳۳۰

۱۲۷۸

ظرفیت باک(lit)

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۴۷

۴۷

طول خودرو(mm)

۴۵۵۹

۴۵۵۹

۴۵۵۹

۴۵۵۹

۴۵۵۹

۴۴۴۶

۴۴۴۶

عرض خودرو(mm)

۱۷۲۰

۱۷۲۰

۱۷۲۰

۱۷۲۰

۱۷۲۰

۱۷۷۱

۱۷۷۱

ارتفاع(mm)

۱۴۶۰

۱۴۶۰

۱۴۶۰

۱۴۶۰

۱۴۶۰

۱۴۹۰

۱۴۹۰

حجم صندوق عقب(lit)

۵۰۰

۵۰۰

۵۰۰

۵۰۰

۵۰۰

۴۲۲

۴۲۲

بیشتر بخوانید: مقایسه دقیق ماشین شاهین و تارا

ایمنی برتر شاهین در مقابل ایمنی دنا پلاس

نتایج آزمون‌ها و تست‌های فنی، ایمنی، مقاومت و امنیت در مقابل تصادفات نشان می‌دهد که ایمنی شاهین سایپا در مقایسه با دنا پلاس بالاتر بوده و از استانداردها تبعیت بیشتری دارد. پلتفرم شاهین مدرن‌تر بوده و اصلاحات بنیادی که در چهارچوب ساختاری آن اعمال شده، خروجی بهتری را حاصل کرده است. لذا شاهین را می‌توان سدان ایمن‌تری نسبت به دنا پلاس و دیگر اعضای خانواده آن در نظر گرفت.

شاهین همچنین آزمون R۹۵ استاندارد EC که جزء‌ ۶ مولفه اصلی برای اخذ تاییدیه فروش در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. هدف از انجام این تست بر روی خودروها این است که میزان سلامت و ایمنی راننده و استحکام خودرو در برخوردهای جانبی با موانع گوناگون سنجیده شود. در ساخت و طراحی دنا پلاس نیز از تجهیزات ایمنی قابل قبول و متریال مناسب استفاده شده است. اما این خودرو بر خلاف شاهین آزمون‌های موسسات معتبر ایمنی را طی نکرده است.

به لحاظ استانداردهای جهانی هر دو خودرو شاهین و دنا پلاس فاقد سیستم ESP (سیستم کنترل پایداری) هستند. سیستم کنترل پایداری در اصل با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف، بیش فرمانی، کم فرمانی و به طور کلی انحراف خودرو از مسیر را تشخیص داده و با اعمال نیروی ترمز و همچنین به دست گرفتن کنترل دریچه گاز میزان چرخش یا عدم چرخش هر چرخ را به‌ صورت جداگانه یا توأمان تحت کنترل در می‌آورد تا خودرو مجدداً به مسیری که راننده فرمان داده است بازگردد و انحراف آن به حداقل برسد.

شاهین اتوماتیک

تجربه رانندگی با شاهین بهتر است یا دنا پلاس؟

با توجه به نظر خریداران شاهین اتوماتیک، سواری شاهین نسبتاً نرم بوده و هنگام عبور از دست اندازهای جاده کوبش‌های زیادی به کابین منتقل نمی‌شود. خودرو شتاب قابل قبولی دارد، اما در هنگام شتاب‌گیری و سرعت، صدای به نسبت زیادی به داخل کابین وارد می‌شود که در تولیدات اخیر نسبتا این مشکل کاهش یافته است. از نظر ترمزگیری نیز شاهین قابل اعتماد ظاهر شده است و به لطف دیسکی بودن ترمزهای هر چهار چرخ این خودرو می‌تواند از پس شتاب و سرعت‌های بالا برآید، ضمن این که، عملکرد سیستم کنترل پایداری نیز خوب و مثبت ارزیابی می شود.

نظر خریداران شاهین اتوماتیک این است که یکی از ویژگیهای این خودرو، بهره مندی از گیربکس CVT است که تیپ‌ترونیک هم دارد و قابلیت تعویض ۷ دنده مصنوعی را هم در اختیار راننده قرار می‌دهد.  قاب جلوپنجره و دستگیره‌های کرومی و یک نوار کرومی که به لبه صندوق عقب افزوده شده و همچنین در انتهای سقف آنتن کوسه‌ای را می‌بینید که در شاهین دستی وجود ندارد.

در نمای داخلی خودرو نیز علاوه‌ بر تریم دو رنگ جدید، متوجه قطعات هیدروگرافی کابین شامل زیرآرنجی، ابرویی داشبورد و پنل دسته دنده می‌شوید. ضمن این‌که کفپوش سه‌ بعدی نیز به‌ صورت استاندارد در اختیار خریداران شاهین اتوماتیک قرار می‌گیرد. این خودرو همچنین به کروز کنترل و اسپید لیمیتد(محدودکننده سرعت) مجهز است که کلیدهای مرتبط به آن، روی غربیلک فرمان، دیده می‌شود. آخرین تغییر در کابین شاهین اتومات، مربوط به نمایشگر جدید خودرو است؛ در حالی‌که شاهین دستی از مانیتور ۷ اینچی بهره می‌برد، شاهین اتوماتیک دارای مانیتور ۱۰ اینچی است.

با توجه به نظر خریداران دنا پلاس اتوماتیک این خودرو که دارای یک پیشرانه ۱.۷ لیتری توربوشارژ با نام EF۷ TC است، قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر است. یک جعبه دنده ۶ سرعته AT نیروی تولیدی توسط پیشرانه را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند. تغییرات ایجاد شده در بخش رام و تعلیق جلو تا حدی سواری و پایداری دنا پلاس اتوماتیک را نسبت به نسخه های دنده ای بهتر کرده است و همچنین تأثیر حضور رینگ های ۱۶ اینچی با لاستیک های با فاق نه چندان بلند، در کابین احساس نمی شود.

خریداران دنا پلاس اتوماتیک معتقدند سواری این ماشین، با توجه به موتور پر قدرت آن شتاب هیجان‌انگیزتری دراختیار شما می‌گذارد. با این حال، به همین نسبت هم استهلاک و دردسرهای فنی آن نسبت به شاهین بیشتر است. البته هر دو خودرو دارای موتورهای توربو هستند و حساسیت خاصی در نگهداری از آنها باید به خرج داد. با این حال، استهلاک فنی دنا پلاس توربو نسبت به شاهین مقداری بالاتر است.

دنا پلاس

قیمت دنا پلاس در برابر شاهین

مقایسه قیمت شاهین و دنا پلاس به عوامل مختلفی نظیر نوع و مدل خودرو، سال تولید، وضعیت بازار خودرو، امکانات و ویژگی های فنی و سیاست های قیمت گذاری تولید کننده بستگی دارد. به طور کلی، خودروهایی که دارای امکانات و ویژگی های بیشتری هستند و در بازار خودرو تقاضای بیشتری دارند، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. خودروهای شاهین و دنا نیز در بازار ایران در رده قیمتی متفاوت قرار دارند زیرا برند خودرو نیز می تواند در قیمت گذاری تاثیر داشته باشد.

در کل، در فرق ایران خودرو دنا پلاس و سایپا شاهین می توان گفت؛ خودروهای شاهین نسبت به خودروهای دناپلاس از قیمت پایین تری برخوردار است، چرا که این موضوع به تجهیزات و امکانات زیاد دنا برمی گردد. این تفاوت قیمت ممکن است به دلیل تفاوت در قیمت قطعات شاهین و دنا پلاس، کیفیت، نحوه ساخت و تفاوت در هزینه نگهداری شاهین و دنا پلاس، باشد.

خودرو قیمت کارخانه(تومان) قیمت بازار آزاد (تومان) کارکرد
دنا پلاس ۵۵۸.۱۵۰.۰۰۰ ۸۳۲.۰۰۰.۰۰۰ صفر
دنا پلاس توربو شارژر دنده‌ای - ۹۲۸.۰۰۰.۰۰۰ صفر
دنا پلاس توربو شارژر اتوماتیک - ۱.۰۳۲.۰۰۰.۰۰۰ صفر
دنا پلاس با موتور EFP وگیربکس MT۶ ۷۰۰.۱۳۴.۰۰۰ ۱.۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ صفر
سایپا شاهین اتوماتیک ۶۴۹.۰۷۸.۰۰۰ ۸۴۱.۰۰۰.۰۰۰ صفر
سایپا شاهین دنده ای ۴۳۴.۴۹۴.۰۰۰ ۷۴۳.۰۰۰.۰۰۰ صفر

نتیجه گیری:

خودروهای شاهین و دنا هر دو خودروهایی هستند که توسط شرکت های ملی سازنده خودرو؛ یعنی ایران خودرو و سایپا تولید می شوند. با توجه به مقایسه ویژگی های فنی، ظاهری و قیمتی، به نظر می رسد دنا یک خودروی پیشرفته تر و مدرن تر نسبت به شاهین باشد و با توجه به نیاز و سلیقه شخص، انتخاب بین دنا پلاس و شاهین متفاوت خواهد بود.

درپاسخ به این سئوال که کدام خودرو بهتراست، شاهین یا دنا پلاس؟ باید گفت؛ دنا پلاس از موتوری قوی‌تر برخوردار بوده و به اصطلاح جا افتاده‌تر است. اگر شخص به دنبال یک خودروی پیشرفته ‌تر و مدرن ‌تر با ویژگی ‌های فنی بیشتر است، دنا پلاس مناسب تر خواهد بود. شتاب بهتر، صندوق عقب جادارتر، کابین زیباتر و امکانات کاربردی تر، از دیگر مقایسه آپشن های دنا پلاس با شاهین سایپا به شمار می‌روند. بنابراین هرکس که معیارهای ذکرشده در بالا را اولویت خود قرار داده بهتر است دنا پلاس بخرد.

درحالی که در مقایسه مشخصات ماشین شاهین و ماشین دنا پلاس، سدان سایپا خودرویی جدیدتر و پویاتر از سدان ایران خودرو است. شاهین طراحی بیرونی دلنشین تری دارد و در مقایسه قیمت قطعات شاهین و دنا پلاس، عمده قطعات فنی آن به دلیل اشتراک با تیبا به قیمت ارزان‌تری در بازار موجود است. اما موتور این خودرو توربوشارژ است و احتمالا استهلاک بیشتری در طول زمان از خود بروز خواهد داد. انتخاب بین این دو خودرو بستگی به نیاز وسلیقه شخصی دارد. هر دو خودروی نامبرده ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و خرید هر کدام با توجه به نیازها برای افراد متفاوت است.

کد خبر 145153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha