دولت مدیران صنعت خودرو را تغییر دهد

پرشین خودرو: صادرات خودرو در چهار ماهه اول سال 94.6 درصد كاهش یافته است. دبیر انجمن خودروسازان این كاهش را به دلیل موضع گیری های پلیس در خصوص استاندارد نبودن خودرو می داند.

به گزارش «پرشین خودرو»، اما یك نماینده مجلس معتقد است كه خودروهای صادراتی به دلیل عدم كیفیت برگشت خورده اند و به همین دلیل صادرات كاهش یافته است. به گزارش فرارو، مشكلات صنعت خودرو از چندسال گذشته شروع شده و حالا به اوج خود رسیده است. طرف های درگیر در این موضوع هر یك دیگری را مقصر اصلی معرفی می كند. خودروسازان تحریم های خارجی و عدم حمایت دولت و دولت، شورای رقابت را عامل ركود در بازار می داند. شورای رقابت اما حمایت های بی حساب دولت و مشكل مدیریت در صنعت خودرو را عامل به وجود آمدن شرایط كنونی عنوان كرده است. علی علی لو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است كه مشكل اصلی صنعت خودرو مجموعه مدیریتی این صنعت است و دولت روحانی در اولین اقدام می بایست مجموعه مدیریتی این صنعت را تغییر دهد. به گفته علی لو مدیران صنعت خودرو سال های سال است كه بر این صنعت خیمه زده اند و جز خودشان كسی را به حساب نمی آوردند و حاضر نیستند عیب خودشان را بپذیریند. این گروه مشكلات را گاهی به گردن پلیس، گاهی به گردن استاندارد و گاهی هم به گردن دولت می اندازند. وی تصریح كرد: مشكل اصلی صنعت خودرو بی كفایتی مدیران این صنعت است. عدم ارتقاء كیفیت، فقدان فضای رقابت، وجود رانت، افزایش هزینه های سربار كه بر گرده ملت تحمیل شده است همه به دلیل ناكارآمدی مدیرن خودرویی به وجود آمده است. عضو كمیسیون صنعت مجلس مهمترین اقدام دولت جدید در خصوص صنعت خودرو را این گونه تشریح كرد: رئیس جمهور جدید می بایست مدیریت صنعت خودرو را به جهت ساختاری اصلاح كند. دولت می بایست نظارت و حاكمیت خود را بر این صنعت حفظ كند. صنعت خودرو باید از این ساختار رانتی و هزینه بر خارج شود. چرا كه جایگاه صنعت خودرو جایگاهی ملی است و لطمه به این صنعت دامن دولت را خواهد گرفت. علی لو در خصوص راهكارهای پیش روی رئیس جمهور جدید ادامه داد: كیفیت باید افزایش یابد. تا زمانی كیفیت در صنعت خودرو با استاندارد های جهانی برابر نباشد نمی توان در بازار های جهانی حضور داشت. تیراژ تولید نیز باید زیاد شود و از این طریق قیمت ها كاهش یابد. هر چه میزان تولید و كیفیت افزایش یابد به همان میزان هزینه ها سرشكن خواهد شد. وی گفت: تا زمانی كه این سیستم سنتی و ناكارآمد مدیریتی بر صنعت خودرو حاكم است، این صنعت امكان نجات ندارد. باید دولت در این زمینه با نگاه علمی كه مقدم بر نگاه فنی است یك مجموعه جدید را جایگزین مجموعه كنونی كند. علی لو در پاسخ به این سوال كه دولت برای تحقق این موضوع تا چه میزان ابتكار عمل در دست دارد گفت: دست دولت برای هر كاری در جهت اصلاح باز است و مردم حمایت خواهند كرد. اما برای تحقق آن باید نگاه های جناحی و گروهی را كنار بگذارد و تنها به كفایت مدیران و بهبود صنعت خودرو فكر كند. این نماینده در پایان تاكید كرد: یكی از معایب دولت قبل تعصب بر برخی مدیران ناكارآمد در صنعت خودرو بود كه یكی از خروجی این تعصبات از دست دادن بازار های خارجی برای صادرات خودرو است. اگرچه نباید تاثیر تحریم ها را دراین زمینه نادیده گرفت. اما اگر ساختار مدیرتی اصلاح می شد و كیفیت در حد استانداردهای جهانی می بود و تیراژ كاهش نمی یافت امروز بازار های جهانی از دست نمی رفت.
کد خبر 24416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو ايراني ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    .....نعمت بخش كه ........ مديران دولتي و ......... خودرو را توجيه ميكند و نخريدن ماشينهاي...... ايراني تو سط پاكستان و افغانستان عراق را گردن پليس ميندازد