کد خبر 141840
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
دبیر انجمن خودروسازان: واردات خودروهای دست‌دوم خیانت به کشور است

روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه 1402 با واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال در سال آینده موافقت کرد. این پیشنهاد که با رای اکثریت اعضای کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است، از ماه‌ها قبل از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و به منظور تنظیم‌گری در بازار خودرو پیگیری می‌شد و حالا قرار است در صورت تایید نمایندگان در صحن علنی مجلس، اجرایی شود.

به گزارش خبرنگارپرشین خودرو، پس از آنکه سیاست واردات کامیون‌های دست‌دوم با عمر 3 سال با مشکلاتی مواجه شد و عملا نتوانست سنگی از پیش پای این صنعت و نوسازی کامیون‌های فرسوده در کشور با بردارد؛ حالا نمایندگان خانه ملت دست به‌کار شدند و در جریان بررسی بودجه سال 1402 با افزایش سن و کارکرد و گسترش این طرح به خودروهای سواری، علاوه بر امکان واردات انواع کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس دست دوم، مجوز واردات خودروهای دست دوم سواری را تا ۵ سال کارکرد به دولت دادند.

نگاهی به روند اجرای مصوبه واردات کامیون های 3 سال کارکرده نشان می‌دهد که اگر چه این مصوبه بر اساس ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه و به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از سال 98 به وزارت راه و گمرک کشور ابلاغ شد اما عملا تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت کامیون، تمام رشته‌ها را پنبه کرد و حالا مجلس برای حل مشکل بازار خودروهای سواری وارد عمل شده و با وعده‌هایی بنا دارد با ایجاد گشایش در واردات خودروهای سواری دست دوم، از این مسیر بازار خودرو را تنطیم کند.

اما دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به مصوبه اخیر کمیسیون صنایع و موافقت آن در کمیسیون تلفیق بودجه 1402 مبنی بر اختصاص مجوز واردات خودروهای کارکرده به وزارت صمت، این مصوبه نمایندگان در واردات خودروهای سواری دست دوم را خیانت به کشور دانست و گفت: در شرایطی که تولید سواری با رشد 20 درصدی روبرو شده است و تا پایان سال تولید حداقل یک میلیون و 200 هزار دستگاهی نیز محقق می‌شود، قطعا این اقدام برخی نمایندگان خیانت به تولید و اشتغال در کشور است.

 احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به تجربه اجرای مصوبه واردات کامیون های 3 سال کارکرد افزود: اجرای این مصوبه که در قانون احکام دائمی برنامه کشور آمده است نشان از لابی قوی دارد و به خوبی روشن می شود که مافیای اصلی کجاست.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران

وی با اشاره به اینکه تصویب چنین مصوبه‌ای در قالب قانون احکام دائمی مستلزم رای دو سوم نمایندگان است، به پیشنهاد لغو این مصوبه پرداخت و اظهار داشت: لغو این مصوبه از قانون احکام دائمی متاسفانه در صورت رای دو سوم نمایندگان مجلس عملی است و این مساله به درستی به لابی قوی موافقان این مصوبه اشاره دارد که اجرای آن را در قانون احکام دائمی کشور آورده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان در همین حال به آمار واردات 20 هزار دستگاه کامیون کارکرده اشاره و تاکید کرد: واردات 20 هزار دستگاهی کامیون های دست دوم در حالی ثبت شده است که ظرفیت تولید کامیون در کشور بالغ بر 100 هزار دستگاه در سال است و در سال جاری نیز حدود 125 درصد تولید تجاری‌سازان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

نعمت‌بخش همچنین مجوز واردات خودروهای دست دوم از سوی نمایندگان را بر خلاف فرمایشات رهبری در حمایت از تولید و اشتغال در کشور دانست و بیان کرد: در چند ماه اخیر و در جریان تنظیم برنامه هفتم توسعه، پیشنهاد ما حذف مصوبه واردات کامیون‌های کارکرده بود اما متاسفانه نه تنها این موضوع اجرایی نشد بلکه کمیسیون تلفیق بودجه، مصوبه واردات خودروهای سواری کارکرده تا 5 سال را نیز تصویب کرده است.

وی با توجه به رشد 20 درصدی تولید خودروهای سواری نسبت به سال گذشته، واردات خودروهای سواری دست دوم را خیانت به کشور عنوان کرد و گفت: البته خودروسازان هیچ زمان مخالفتی با واردات خودرو نداشتند، حتی معتقدیم که دولت در بودجه رقم یک میلیارد دلار برای واردات را به 2 تا 3 میلیارد دلار افزایش دهد اما این خودروها نو باشد.

وی همچنین واردات خودروهای 5 سال کارکرده را به جهت مستهلک شدن و مسائلی چون تعویض قطعات و عدم تطبیق با استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت بالا به هیچ وجه منطقی و اقتصادی ندانست و گفت: در تصویب پیشنهاد واردات خودروهای سواری در بودجه 1402 به موضوع تنظیم بازار اشاره شده است در حالی که سوال اصلی این است که آیا واردات کامیون‌های با 3 سال کارکرد موجب تنظیم بازار خودروهای کار و تجاری شد و قیمت کامیون را در کشور کاهش داد؟

این مقام خودرویی در انجمن خودروسازان، انتقاد اصلی به طرح واردات خودروهای سواری دست دوم را به جهت رشد تولید صورت گرفته سواری در سال جاری عنوان کرد و گفت: در شرایطی که امسال تولید حداقل یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری محقق می‌شود چرا باید به واردات خودروهای سواری دست دوم مجوز داده شود، آن‌هم خودروهایی که حتی سازمان ملی استاندارد نمی‌تواند نسبت به استانداردهای ایمنی و عملکردی آنها صحه‌گذاری کند.

نعمت‌بخش در پایان خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود با توجه به مسائل مطرح شده در واردات خودروهای دست دوم از رای دادن به این مصوبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پرهیز کنند.

کد خبر 141840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    5 0
    سی ساله کارمون شده حرص خوردن از حرفهای ...
  • مشتری IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 0
    ها چی شد؟ لرزیدی ؟ دمت گرم مجلس
  • مهرابادی IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    1 0
    بسیار درسته گل گفتی اما می دانی این قانون ثمره و میوه ۴۴ سال رفتار شما است