سوغات اسکاندیناوی

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، حتما شما هم این موضوع را می دانید که سوئدی‌ها تاجران خوبی نیستند، یک نگاه کلی به وضعیت برندهای مطرح این کشور لازم است تا وخامت کار دستتان بیاید. به تاریخچه هر یک از شرکت‌های ساب، اریکسون، اسکانیا و... که ملیت سوئدی دارند نگاهی بیندازیم، با دست کم یک بار ورشکستگی و انتقال سهام و یا در بهترین حالت قرارداد همکاری استراتژیک مواجه خواهید شد. ولوو هم از این قاعده مستثنی نبوده و پس از این که در دامن فورد هم نتواست به نتیجه مطلوب برسد به جیلی چین واگذار شد. اما هرچه مردم این خطه در تجارت ناشیانه عمل می‌کنند درمقابل در مهندسی و دانش سنگ تمام می‌گذارند. اثبات ملموس این ادعا برای مدم ایران تلفن‌های همراه اریکسون است که می‌توان ادعا در هر خانواده ایرانی دست کم یک از محصولات آن را داشته است، و یا خودروهای تجاری اسکانیا و ولوو که حجم بالایی از نقل و انتقالات جاده‌ای ایران را بر عهده دارند. حالا نوبت به سواری‌های ولوو رسیده تا خود را به مردم ایران ثابت کنند. پس از بررسی مدل C70 در شماره 80 این بار به سراغ نسخه 2014 شاسی بلند این شرکت رفتیم تا ببینیم چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

 

ایمنی

زیاد اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم تمام کسانی که در 50 سال اخیر زندگی کرده‌اند، واژه ایمنی را با ولوو مترادف می‌دانند. پس زمانی که ولوو خودرویی معرفی می کند و ان را ایمن‌ترین خودرو خود در طول تاریخ می‌نامد، خیالتا از بابت همه چیز راحت می‌شود. ولوو سال 2008 XC60 را به عنوان کراس اوور جمع و جور خود معرفی کرد . این خودرو که بر روی پلت فرم  P24  فورد ساخته شده اشتراکات زیادی با مدل XC70  این شرکت دارد با این تفاوت که بلندتر، عریض‌تر و کوتاه‌هتر(در طول) شده است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی XC60را در ایمنی تا این خاص می کند!؟

وجود پرده محافظتی IC هنگام غلتیدن خودرو برای مدتی باد شده می‌ماند تا از سرنشینان محافظت کند. سیستم SIPS که از ترکیب فولا بسیار سخت و فولاد کششی بر اثر وارد آمدن ضربه به شکل کنترل شده‌ای تغییر شکل می‌دهند. سیستم WHIPS نیز در تصادف‌های از پشت سر برای سرنشینان جلو به صورت گهواره عمل می‌کند تا خطر جراحت‌های ضربه را کاهش دهد.

 

طراحی و فضای داخلی

بعد از تغییر چهره‌ای که ولوو در XC60 انجام داد، ظاهر فانتزی آن به دست فراموشی سپرده شد و چهره‌ای جسور، جذاب و استوار جایگزین آن شد تا حدی که می‌توان گفت هر سلیقه‌ای چهره عضلانی این سوئدی قد بلند را می‌پسندد. تغییرات ظاهری به سپر چراغ‌ها و کاپوت ختم می‌شوند. چراغ های روشنایی روز به طرفین سپر منتقل شده و خطوط ساده و عضلانی حسیس از قدرت و ایمنی را به شما منتقل می‌کنند. فضای داخلی این خودرو برای سرنشینان جلویی کاملا مناسب و راحت است اما در ریف عقب به نظر می‌رسد با اندکی تغییر در محل قرار گیری صندلی‌ها ولوو می‌توانست فضای بزرگتر و راحت‌تری دست یافت. فضای بار نیز کاملا بزرگ و مناسب طراحی شده که امکان جدا سازی فضا در کنار تاقچه کشویی آن در نظر گرفته شده است. از دیگر ویژگی های این قسمت خواباندن صندلی های ردیف عقب است. با این تفاوت که نیازی به عقبو جلو بردن صندلی جلو یا بیرون آوردن پشت سری نیست چراکه ولوو با تعبیه یک اهرم برای تا کردن جداگانه پشت‌سری‌ها این کار را آسان کرده است.

صندلی‌های XC60 نیز مانند باقی مدل‌های ولوو با ارگونومی بالا ساخته شده که از روکش‌های چرمی با کیفیت بالا برای آنها استفاده شده است. در مجموع می‌توان کیفیت کابین این سوئدی مدعی را با رقبای آلمانی‌اش مقایسه کرد. یکی از نکات قابل توجه در فضای داخلی انتخاب تم‌های مختلف برای صفحه آمپر آن است که از روی اهرم‌های پشت فرمان قابل تنظیم است.

 

 پشت فرمان

سوئیچ XC60  را در جای خود قرار می‌دهیم و با استارت دکمه‌ای آن خودرو را روشن می‌کنیم. البته خودرو مورد آزمایش از تیپ SE LUX بود و شما در نسخه R-Design این امکان را دارید که از سیستم بدون کلید استفاده کنید. بگذریم، ترمز پارک الکترونیکی این خودرو را غیر فعال کرده و حرکت را آغاز می‌کینم. شاید یکی از سوالات اساسی در ذهن شما هم این باشد که آیا موتور 2 لیتری این خودرو توان و کشش مناسب را برای آن تامین می‌کند!؟ پاسخ مثبت است. این پیشرانه که توربو شارژر مجهز شده با توان فوق العاده 240 اسب بخار در کنار جعبه دنده 6 سرعته خودکار کاملا مناسب به نظر می‌رسد. شما می‌توانید به راحتی رو شتاب گیری سریع این خودرو حساب باز کنید، البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که XC60 این کار با یک مکث کوتاه انجام می‌دهد.

برای این که به ترمزهای XC60 عادت کنید به مدتی زمان نیاز دارید. سرعت عملکرد این سیستم بسیار فراتر از آن چیزی است که تصورش می‌کنید. علاوه بر سیستم‌های کمکی مرسم مانند ABS، EBA، CTC و... سیستم ایمنی شهری نیز برای ایسن خودرو در نظر گرفته شده که در مسیرهای شهری تا سرعت 50 کیلومتر زمانی که راننده واکنشی برای جلوگیری از برخورد نشان نمی‌دهد، به صورت خودکار فعال می‌شود.

یکی از نکات قابل توجه در این خودرو نبود سیستم‌ها 4 چرخ متحرک و تمام چرخه متحرک است و جالب است بدانید که قدرت این خودرو تنها به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود، اما با وجود نبود این سیستم‌XC60  توانایی لازم برای یک تپه نوردی معمولی را داراست. البته سیتسم های بالا رفتن و پایین آمدن از تپه در نسخه موجود نیست اما در نمونه Rدیزاین می‌توانید از کنتر سرعت در سراشیبی بهره مند شوید. T5 سواری نرم و خوبی را ارائه می‌دهد و ضربات وارد شده به کابین بسیار خفیف هستند. این موضوع از سیستم تعلیق این خودرو ناشی می‌شود که در خانواده XC60 بهترین است و نبود سیستم تمام چرخ متحرک باعث سبکتر شدن و سازگاری بیشتر آن با جاده‌های ناصاف می‌شود.

 

تجهیزات و امکانات رفاهی

به گزارش ماهنامه نسل برتر، در قیاس با کره‌ای‌های تازه کار و یا حتی رقبای آلمانی نمی‌توان لیست بلندبالایی از تجهیزات را برای XC60 تهیه کرد، زیرا ولوو بیش از این که به امکانات پر زرق برق بپردازد زمان خود را صرف افزایش ایمن و راحتی محصولاتش کرده و شاید برایتان جالب باشد بدانید برای حفظ ایمنی گزینه سانروف را از این مدل خود حذف کرده است. در این لیست می‌توان سنسور دنده عقب به همراه دوربین که از طریق مانیتور 7 اینچی وسط دید وسیع و کاملی را در اختیار راننده قرار می‌دهد اشاره کرد. کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع دوناحیه با کانال‌های مجزا برای ردیف عقب، محافظ قسمت بار عقب، صندلی برقی راننده با تنظیم اتوماتیک صندلی و آینه‌ها با حافظه، سیستم صوتی با ورودی های AUX و USB و قابلیت کنترل از روی فرمان به همراه8 بلدگو،شیشه شور چراغ جلو،سنسور باران، ریل سقفی، سیستم هشدار نقاط کور در رانندگی،  سیستم کنترل پایداری دینامیکی و کنترل کشش، 6 کیسه هوا و... مهم‌ترین امکانات از اسکاندیناویایی قد بلند را تشکیل می‌دهند.

 

XC60 در بازار  ایران

XC60 در ایران رقبایی چون مرسدس GLK و ب‌ام‌و X3 را پیش رو دارد. در کنار این دو برند که طرفداران متعصب زیادی دارد و همینطور کره‌ای‌های پر امکانات ولوو XC60 به انتخاب افرادی خاص بدل خواهد شد که ایمنی خودرو در اولویت یکم آنها قرار دارد. با این حال در کنار این ایمنی بالا (5 ستاره یورو ان‌کپ 2011( طراحی شیک، ساده و اسپرت آن نیز می‌تواند نظر بسیاری منتقدان خودروهای آلمانی را به سمت خود برگرداند. در پایان از آقای امیرحسین عمادی جهت در اختیار قرار دادن خودرو خود و همراهی نشریه نسل برتر تشکری ویژه داریم.

 

تعداد سیلندر ها

4سیلندر -خطی

حجم موتور(cc)

1999مجهز به توربوشارژر

حداکثر قدرت (hp/rpm)

5500/240

حداکثر گشتاور(nm/rpm)

5000-1800/320

شتاب صفر تا صد(Sec)

8.1

حداکثر سرعت (Km/h)

225

نوع جعبه دنده

6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی(L/100km)

8.1

حجم مخزن سوخت(L)

70

مشخصات چرخ

رینگ 18 اینچی آلومینیومی

طول×عرض×ارتفاع(mm)

1891×1713×4627

فاصله بین دو محور(mm)

2774

حدود قیمت(میلیون تومان)

250

 

منبع: ماهنامه نسل برتر

کد خبر 44257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha