دیدن بی دغدغه آسمانم آرزوست

پرشین خودرو: در آسمان پایتخت هیچ بعید نیست تا چندی دیگر دیدن ماه و ستاره به آرزوی دست نایافتنی تبدیل شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، چنانچه هوا خوب باشد، اینبار این برج های سر به فلک کشیده هستند که شما را از دیدن آسمان آبی محروم می کند. دست کم تا 60 سال پیش کسی گمان نمی برد بتوان در پایتخت سازه ای بلند مرتبه ساخت چه آنجا که عمارت های با شکوه که پیش تر برای استفاده کاخ نشینان مورد استفاده قرار می گرفت آن زمان حکم «مرتفع» را داشت.
سنت شکنی شهرداری تهران در دهه 40 و برنامه مدرنیزاسیون و زیبایی جامع پایتخت در آن سالها موجب شد هر از چند گاهى شاهد سربر آوردن یک برج بلند مرتبه در تهران باشیم. برج های پلاسکو، سپهر، مجموعه آ.اس.پ، مجموعه برج های شهرک غرب و اکتابان از این دست به شمار می رود.
هر چه هست اینک ساخت برج یک "تابو" محسوب نمی شود اما به ظاهر دیدن آسمان به خصوص در مناطقی از شهر یک آرزوست. به عبارتی دیگر تراکم بیش از حد در یک منطقه خاص از شهر، چنان آشفته بازاری رقم زده که دیگر نه جای پارک خودرو یافت می شود و نه جایی برای تنفس؛ در یک کلام "تراکم".
خودروها چنان در هم تنیده و مانند ساختمان در هم می لولوند که اندکی بی احتیاطی خود منجر به تصادفی «دردسر ساز» می شود. البته نباید از استقبال شهرداری از این ساخت و سازها غافل ماند که ناگفته پیداست بودجه مطلوبی نصیب این سازمان می کند.
قدر مسلم کسی مخالف ساخت و ساز نیست چه آنجا که اگر سازه زیبایی ساخته شود اصلا مورد استقبال شهروندان از لحاظ بصری هم واقع می شود. مساله این است که چه اصراری است حتما این برج ها در یک محدوده مکانی ساخته شوند که بعد ها به معضلات شهری بیشتر بیافزایند که قطعا ترافیک و آلودگی از این دست معضل هاست. حکما کار سختی نیست تصور کنیم درآینده ساکنان منطقه اداری و تجاری شهر به خصوص در مرکز، غرب و شمال تهران با چه مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان خواهند شد.
راه چاره البته در دسترس است؛ تشویق به توسعه در مناطق خوش دسترس و البته بکر شهر. همگان هم می دانند از این قسم مکان ها در شهر وسیعی مانند تهران به کرات یافت می شود. بی تردید توسعه شهری تشویق و تایید همه را در پی خواهد داشت اما توسعه بی رویه خیر. چه نیکوست از هم اینک به این اندیشه باشیم که آیندگان را از حق و حقوق خود که همانا آسایش و آرامش است محروم نکنیم.

- شیوا آذر

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 51931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha