جایگزینی تنها 500 مینی بوس جدید با همکاری 2 شرکت تجاری ساز کشور

پرشین خودرو: بر اساس قراردادی که با دو شرکت ایران خودرودیزل و بهمن دیزل برای جایگزینی مینی بوس های جدید منعقد شده تاکنون فقط 500 دستگاه مینی بوس جدید توسط این دو شرکت جایگزین شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها موضوع تولید خودروسازان، افزایش قیمت و ممنوعیت واردات خودرو تبدیل به یکی از مباحث مهم رسانه ای و فعالان و دست اندرکاران این حوزه از صنعت در کشور شده است.

هر چند بسیاری از اتفاقات در بازار قیمت و واردات خودرو از ابتدای امسال و با خروج امریکا از برجام و نوسانات ارزی شدت گرفت اما بررسی اوضاع صنعت خودرو در یک سال اخیر حاکی از آشفتگی قیمت خودروها از سال گذشته و تبعات توقف های گاه و بی گاه ثبت سفارش بر روند اسقاط و نوسازی خودروها دارد.

در شرایطی که با اعلام طرحی توسط رئیس جمهوری مبنی بر نوسازی 200 هزار خودرو فرسوده در ناوگان حمل و نقل، می رفت که از فرسودگی ناوگان بار و مسافر تا حدودی کاسته و روند نوسازی ها روال نسبتا مناسبی را یابد، باز هم مصوبه ای جدید و ابلاغ ممنوعیت مجدد واردات خودرو سنگ بزرگی را در این مسیر قرار داد به طوری که به گفته بسیاری از مدیران و فعالان حوزه حمل و نقل با مشکلات بوجود آمده در سال جاری، هر روز حرکت قطار نوسازی ها در حمل و نقل بار و مسافر کند تر می شود.

در حوزه ناوگان حمل و نقل بار و مسافر شاید یکی از بخش هایی که ضرورت زیادی برای نوسازی دارد، ناوگان مینی بوسرانی است چرا که بر اساس آخرین آمارها، 90 درصد مینی بوس های برون شهری در کشور بالای 20 سال عمر دارند. این وضعیت در حالی بر ناوگان مینی بوسرانی کشور حاکم است که با گذشت دو سال از آغاز طرح نوسازی مینی بوس های فرسوده و به رغم تعهدات برخی از شرکت های تجاری ساز، فقط 500 دستگاه از 46 هزار مینی بوس فرسوده در کشور از رده خارج و جایگزین شده است.

در همین حال روز گذشته بود که یکی از مدیران شرکت های تجاری ساز خبر از سهم 30 درصدی این شرکت در نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشور داد در حالی که وضعیت کنونی فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار نشان از وجود موانع و مسائلی در این جریان دارد که باید مورد بررسی و کنکاش بیشتر مسئولان قرار گیرد.

 

جایگزینی

 

تحویل 300 مینی بوس جایگزین از تعهدات 1000 دستگاهی ایران خودرودیزل


غلامرضا غضنفری مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تایید روند کند نوسازی در ناوگان مینی بوسرانی در کشور، بخشی از شرایط موجود را ناشی از عدم انجام تعهدات شرکت های خودروساز و افزایش قیمت خودروسازان اعلام کرد و گفت: بر اساس قراردادی که با دو شرکت ایران خودرودیزل و بهمن دیزل برای جایگزینی مینی بوس های جدید منعقد شده تاکنون فقط 500 دستگاه مینی بوس جدید توسط این دو شرکت جایگزین شده که 300 دستگاه از مینی بوس ها از تعهدات 1000 دستگاهی شرکت ایران خودرودیزل است که در این مدت محقق شده است.

وی با اشاره به تاثیر اوضاع کنونی کشور بر تمامی بخش های صنعتی و تولیدی، تصریح کرد: متاسفانه پس از مسائل و مشکلاتی که از ابتدای امسال در حوزه اقتصادی و تامین ارز مورد نیاز برای تولید بوجود آمده روند نوسازی مینی بوس های فرسوده بسیار کند شده است چنانچه به رغم تعهدات شرکتها، از ابتدای امسال هیچ مینی بوس جایگزینی به متقاضیانی که ماههاست اقدام کردند، تحویل نشده است.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها، مقرر شد تا در سال گذشته حدود 150 دستگاه مینی بوس فرسوده از رده خارج و جایگزین شود در حالی تاکنون فقط 100 نفر از متقاضیان مینی بوس جایگزین دریافت کرده اند و همچنان 50 نفر از صاحبان خودروهای اسقاطی موفق به دریافت مینی بوس جایگزین نشده اند.

مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور تاکید کرد: متاسفانه تحریم ها موجب شده تا روند تامین خودرو جایگزین با موانع بیشتری همراه شود البته بخشی از مینی بوس های جدید در قراردادی که با ایران خودرودیزل صورت گرفته بود باید تامین می شد که بنا به مشکلاتی تاکنون کمتر از یک سوم از این تعهدات تامین و تحویل متقاضیان شده است.


جایگزینی تنها 500 مینی بوس جدید با همکاری دو شرکت تجاری ساز کشور


غضنفری گفت: متاسفانه آن چیزی که در برنامه ریزی ها وجود داشته تاکنون مهیا نشده است و از میان انبوهی از مینی بوس های فرسوده در کشور به طور قطع نوسازی 300 یا 500 دستگاه رقم چشمگیری نیست.

وی با اشاره به صف طولانی متقاضیان دریافت مینی بوس جایگزین گفت: با مشکلات بوجود آمده و از سویی افزایش 30 درصدی قیمت مینی بوس های جدید ظرف دو ماه اخیر، روند اجرای طرح نوسازی تقریبا متوقف شده است.

مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور با توجه به استرس های پیشرفت کار نوسازی در ناوگان مینی بوسرانی کشور گفت: متاسفانه به رغم افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت مینی بوس ها از سوی کارخانجات، میزان تسهیلات نوسازی هیچ تغییری نکرده ضمن اینکه روال ارائه تسهیلات از شرایط عادی خارج و بسیار کند شده است.

به گفته وی از ابتدای امسال متقاضیانی که برای نوسازی مراجعه و در نوبت دریافت خودرو قرار گرفته اند موانعی برای دریافت مینی بوس جایگزین آنها بوجود آمده است که در حال پیگیری هستیم تا مشکل حداقل 200 نفر از 800 متقاضی که مدتهاست اقدام کردند حل کرده و مینی بوس جایگزین را دریافت کنند.

 

جایگزینی
 

آینده مبهم نوسازی ها در ناوگان حمل و نقل در کشور


مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور با اشاره به آینده مبهم نوسازی در ناوگان حمل و نقل در کشور، تاکید کرد: به نظر نمی رسد با توجه به مشکلات موجود، طی ماههای آتی اتفاقی در حوزه نوسازی ها و تحویل خودروهای جایگزین صورت گیرد.


بدقولی سازمان راهداری در پرداخت تسهیلات، جریان نوسازی را پیچیده کرد

غضنفری همچنبن به موانع موجود در ارائه تسهیلات نوسازی پرداخت و افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته 70 درصد قیمت مینی بوس های جدید بواسطه تسهیلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و صندوق کار آفرینی باید پرداخت شود که متاسفانه عدم واریز تسهیلات توسط سازمان راهداری مانع از پرداخت تسهیلات و پیچیدگی جریان نوسازی شده است.

وی همچنین از افزایش 20 درصدی نرخ کرایه مینی بوس های بین شهری خبر داد و گفت: این افزایش نرخ کرایه در حالی صورت گرفته که از سال گذشته تاکنون هیچ افزایش کرایه ای را در این بخش از ناوگان شاهد نبوده ایم.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور، کمبود مسافر و فرسودگی ناوگان مانع از اعتراض رانندگان نسبت به افزایش نرخ کرایه در دو سال گذشته شده است.


راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع نوسازی ناوگان مینی بوسرانی در کشور؛
پیش بینی نوسازی سالانه 2 تا 5 هزار مینی بوس فرسوده


وی در ادامه با توجه به مذاکرات اتحادیه با وزیر راه و شهرسازی در خصوص رفع مشکل نقدینگی صاحبان مینی بوس های فرسوده گفت : به دنبال برگزاری جلساتی با وزیر راه، پیشنهاداتی برای بهبود روند نوسازی و اختصاص تسهیلات ارائه شد .

غضنفری در پایان با اشاره به لزوم سرمایه گذاری دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده مینی بوسرانی گفت: پس از مذاکرات کمیته تخصصی که در این راستا تشکیل شد راهکارهای اتحادیه در خصوص اختصاص وام های ارزان قیمت و کمک بلاعوض ارائه شد که در صورت موافقت انتظار می رود بتوان سالیانه حداقل 2500 تا 5000 دستگاه مینی بوس فرسوده را نوسازی کرد.

کد خبر 98186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha