تیارا؛ خودروی خانوادگی 7 نفره و پرآپشن اما کم‌شتاب مکث موتور

کراس‌اوور 7 نفره تیارا به عنوان سومین محصول از مکث موتور خودرویی 7 نفره است که با طراحی زیبا و طیف مناسبی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی به زودی وارد بازار خواهد شد اما آنچه در خصوص این خودرو باید به آن توجه داشت این است که مکث موتور تیارا شتاب آنچنانی ندارد و نباید انتظار یک خودروی سریع با قدرت حرکت سریع در مواقع اضطراری همچون سبقت‌های سریع باشید.

/خبرنگار: فرشید آصفی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حدودا سه سالی از ورود مکث موتور به عنوان بال آسیایی ماموت خودرو به بازار ایران می‌گذرد و حالا سومین محصول این شرکت بعد از کلوت دستی و اتوماتیک در آستانه ورود به بازار است.

 

اگر علاقمند به دیدن جزئیات دقیق از کراس اوور تیارا در قالب گزارش تصویری هستید، اینجا کلیک کنید



احتمال بسیار زیاد شما هم در سطح کشور بیلبوردهای تبلیغاتی تیارا را دیده‌اید که خبر از عرضه قریب‌الوقوع این کراس اوور 7 نفره به بازار می‌دهد اما تیارا با چه امکانات ایمنی، رفاهی و مشخصات فنی وارد بازار خواهد شد و شما باید چه انتظاری از رانندگی با این کراس‌اوور که نخستین بار در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد، داشته باشید.

 

تیارا



کراس اوور تیارا محصولی از شرکت Ruixiang چین است ( یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی بایک) و در بازار چین با نام X5 شناخته می‌شود و طبق روال سال‌های اخیر که توسط خودروسازان ایرانی دنبال می‌شود، تیارا نیز با نام‌ جدید و ایرانیزه شده رونمایی می‌شود.

در راستای همین سیاست نیز X5 با نام تیارا و از سوی مکث موتور وارد بازار کشور خواهد شد. در حالی که بازار خودروی ایران با مدل‌های مختلفی از سگمنت کراس‌اوورها پر شده است اما تیارا با امکاناتی که دارد توان کسب سهم از این بازار را خواهد داشت.

طراحی خارجی تیارا

تیارا یک جلوپنجره بزرگ با نوارهای مشکی و کرومی عمودی بزرگ دارد که نشان این خودرو را در میان دارد، چراغ‌های این خودرو بر خلاف خودروهایی که این روزها وارد بازار می‌شود طراحی متفاوتی دارد و خبری از چراغ‌های باریک و ابرویی در این خودرو نیست در عوض طراحی متمایزی در چراغ‌های جلوی این خودرو شاهد هستیم که یادآور چراغ‌های جذاب DS7 کراس‌بک است.

 

تیارا



در پایین چراغ‌ها، سپر خودرو با طراحی متفاوت خود و استفاده از خطوط تیز با حجم‌های منفی ظاهری اسپرت برای تیار فراهم کرده است. متاسفانه در این سپرها و جایی که معمولا پروژکتورهای خودرو قرار می‌گیرد از یک طرح لانه زنبوری شبکه‌ای استفاده شده است که یک چراغ شبرنگ قرمز در میان آن قرار دارد.

 

تیارا



در نمای جانبی خودرو نیز شاهد استفاده از خطوط محو و حجم منفی در برخی قسمت‌ها از جمله پایین درهای خودرو هستیم. در قسمت رکاب و دور شیشه‌های تیارا یک نوار کرومی جانمایی شده است که نمای تیارا از طرفین را از سادگی خارج کرده است.

 

تیارا



در نمای عقب تیارا بر خلاف دیگر قسمت‌ها از خطوط تیز افقی استفاده شده که ظاهر عقب تیارا را عضلانی‌تر نشان می‌دهد. چراغ‌های تیارا در دو بخش طراحی شده است که بخشی روی بدنه و بخشی روی در صندق قرار دارد و هر بخش چراغ نیز با طراحی داخلی دو تکه در کنار هم به زیبایی بصری چراغ‌ها خصوصا در شب کمک شایانی کرده است.

 

تیارا

 


سپر عقب تیارا نیز همچون سپر جلو از طراحی زیبایی برخوردار است، در طرفین سپر تیارا شاهد دو دریچه خروجی هوا در قسمت پشت تایرها هستیم و دو خروجی اگزوز نیز در قسمتی از انتهای سپر قرار گرفته است که با رنگ خاکستری از سپر عقب متمایز شده و بالای آن نیز دو نوار شبرنگ قرار قرار دارد.

 

تیارا



طراحی داخلی و کابین

طراحی داخلی کراس‌اوور 7 نفره تیارا هر چند با خودروهای وارد شده به بازار ایران که از مونیتورهای یک تکه لمسی برخوردار هستند متفاوت است و ظاهر سنتی تری دارد اما همچنان از نظر بصری زیبایی قابل توجهی دارد.

 

تیارا



پشت آمپر تمام دیجیتال و سیستم مولتی مدیا هر چند به صورت جدا از هم طراحی شده است اما در هماهنگی کامل با یکدیگر توانسته است تلفیقی از سنت و مدرنیسم را برای شرنشینان خودرو فراهم سازد.

فرمان دی‌کات با طراحی زیبا و دسترسی راحت و مناسب به ابزارهای کنترلی در کنار صندلی‌های برقی جلو به تنهایی توان تامین یک رانندگی لذت‌بخش و سریع را برای راننده دارد.

 

تیارا



داشبورد خودرو با متریال نرم و با کیفیتی ساخته شده است که در بسیاری از خودروهایی که امروز وارد بازار می‌شود مشاهده نمی‌شود و این خود نکته مثبتی در خصوص کابین تیارا است هر چند جا داشت که قسمت روبروی سرنشین نیز از متریال یکسان با سایر قسمت‌ها استفاده شود.

 

تیارا



در قسمت میانی و پایین سیستم مالتی مدیا، ابزارهای کنترل تهویه مطبوع خودرو قرار دارد که به صورت دکمه‌های برجسته فیزیکی کرومی رنگ در اختیار سرنشینان جلو قرار دارد.

روکش صندلی‌ها نیز دوخت و کیفیت چرم مصنوعی نسبتا خوبی دارد و به لطف فاصله محوری بیشتر فضای مناسبی برای سرنشینان عقب خودرو فراهم کرده است. ردیف سوم صندلی‌ها نیز قابلیت باز و بسته شدن جهت افزایش حجم صندوق عقب را دارد.

 

تیارا



آنچه جای خالی‌اش در کابین تیارا احساس می‌شود نبود سقف شیشه‌ای یا پانورامیک و جانمایی سانروف به جای آن است.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

در بخش فنی باید گفت که باز هم کراس اووری با پیشرانه 1.5 لیتری در حال ورود به بازار است که توان 155 اسب بخار و 215 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های مجور جلوی خودرو منتقل می‌کند.

 

تیارا



در خصوص تجربه رانندگی با تیارا نیز باید گفت که شما با یک خودروی خانوادگی 7 نفره نسبتا کم شتاب مواجه هستید که در سرعت‌بالا و تحت فشار فرمان پدیری ضعیفی از خود نشان می‌دهد اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این خودرو در دریف خودروهای خانوادگی قرار دارد که کمتر احتمال تجربه سرعت‌های بالا و تحت فشار را تجربه خواهد کرد.

 

تیارا



نکته‌ای که باید در خصوص رانندگی با تیارا به آن اشاره کنیم این است که گشتاور تیارا از دورهای پایین در اختیار راننده قرار دارد و این موضوع می‌تواند در ترکیب با نوع گیربکس تیارا نگرانی‌ها از قدرت تردد در سربالایی را برای مالکان خودرو برطرف کند به خصوص اینکه انتخاب مود اسپرت و انتخاب دنده دستی می‌تواند این قابلیت را افزایش نیز بدهد.

امکانات رفاهی و ایمنی

نکته مهم دیگری که در خصوص تیارا وجود دارد طیف مناسب و گسترده‌ای از امکانات رفاهی و ایمنی است که رانندگی با تیارا را لذت بخش و ایمن می‌کند.

 

تیارا



تیارا با امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی EPB مجهز به اتوهلد، سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی با سامانه محافظت برخورد با مانع، سقف پانوراما با پرده جمع‌شونده برقی و سانروف، سنسور نور، رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی، نمایشگر 12.3 اینچی پشت‌آمپر، سیستم مالتی‌مدیا مجهز به صفحه نمایش 10.25 اینچی بهمراه موس برای تنظیمات داخلی و 6 عدد بلندگو، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع در هنگام رانندگی، تهویه مطبوع اتوماتیک با نشانگر دیجیتال و دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، آینه داخلی الکتروکرومیک، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و گرمکن صندلی‌های جلو وارد بازار خودروی ایران شود.

 

تیارا



در بخش تجهیزات امنیتی هم امکاناتی نظیر ترمزهای ضد قفل ABS مجهز به EBD و سیستم کمکی BA، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو ESP، سیستم نمایش تصویری نقطه کور، 6 کیسه هوا (راننده و سرنشین کناری بهمراه جانبی و پرده‌ای) و کمربند ایمنی سه نقطه‌ای ردیف سوم رانندگی با این خودروی خانوادگی را اطمینان بخش می‌کند.

 

 

 

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 139529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha