پرده برداری از اهداف گروهی برای نابودی صنعت موتورسیکلت

پرشین خودرو: مصوبه دولت در الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط موجب توقف تولید در تمامی کارخانجات موتورسیکلت سازی در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس مصوبه دولت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از ابتدای سال 96 متوقف و موتورهای انژکتوری در خطوط تولید کارخانجات موتورسیکلت قرار گرفت . این تغییر تولید در حالی در صنعت موتورسیکلت صورت گرفت که به دلیل قیمت بالای موتورسیکلت های انژکتوری سال گذشته این صنعت با افت 80 درصدی را در تولید مواجه شد.

این جریان افت تولید در شرایطی ادامه داشت که از ابتدای امسال صنعت موتورسیکلت با چالش های متفاوتی مواجه شد به طوری که در مقطعی شماره گذاری موتورسیکلت های یورو3 و پس از آن مسائل مربوط به ارز و خرید مواد اولیه و افزایش چشم گیری و 3 برابری قیمت مواد داخلی رخ داد چنانچه این جریانات موجب شد تا تولید 20 درصدی صنعت موتورسیکلت در سال 96 به کمتر از 10 درصد در سال 97 برسد.

کل تولید 9 ماهه صنعت موتورسیکلت به 60 هزار دستگاه رسید

چنانچه بر اساس آمار تولید صنعت موتورسیکلت که در سال 95 حدود 850 هزار دستگاه موتورسیکلت بود در سال جاری و با گذشت 9 ماه از سال به حدود 60 هزار دستگاه رسیده است در حالی که از این میزان حدود 30 هزار دستگاه همچنان در کارخانجات یا فروشگاهها به دلیل افت تقاضا باقی است و وارد بازار مصرف نشده است.

با توجه به شرایط بسیار نگران کننده این صنعت، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو از درخواست این انجمن به دولت جهت اختصاص تسهیلات خرید به متقاضیان نوسازی موتورسیکلت خبر داد و گفت: به دنبال ابلاغ مصوبه اخیر دولت و توقف کامل تولید در صنعت موتورسیکلت به وزارت صنعت پیشنهاد گردید تا تسهیلاتی حداقل 7 میلیونی با باز پرداخت 2 تا 3 ساله را به متقاضیان نوسازی موتورسیکلت در کشور اختصاص دهد.

 



ابوالفضل حجازی با اشاره به تبعات مصوبه دولت در الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط گفت: در شرایطی که صنعت موتورسیکلت با مشکلات و چالش های زیادی در تولید و تامین ارز و مواد اولیه مواجه است مصوبه یک ماه اخیر دولت مبنی بر الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط نیز شرایط حادتری را در این صنعت ایجاد کرده و موجب شده تولید کل کارخانجات موتورسیکلت سازی در کشور متوقف شود.

بیش از 15 کارخانه موتورسکیلت سازی برای همیشه از چرخه تولید حذف شدند

وی تصریح کرد: انتظار می رود با توجه به وضعیت بوجود امده در این صنعت هر چه سریعتر مصوبه اسقاط موتورسیکلت به تعلیق در آید این در حالی است که تولیدکنندگان موتورسیکلت که در 2 سال گذشته تلاش کردند با وجود ضرر و زیان چرخه تولید را حفظ نمایند امروز فشار های وارده باعث شده بیش از 15 کارخانه موتورسیکلت سازی برای همیشه از خط تولید حذف شوند.

وی تاکید کرد: در حالی این مصوبه ظرف مدت کوتاهی به تولیدکنندگان ابلاغ می شود که هیچ زیرساختی و آمادگی برای اجرای آن توسط دستگاهها و متولیان آن از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گرفته تا مراکز اسقاط وجود ندارد
به گفته وی افزایش قیمت موتورسیکلت و از سویی بازار مصرف این صنعت که بیش از 90 درصد آن اقشار ضعیف و کم در آمد جامعه هستند موجب عدم تمایل خریداران به واگذاری موتورهای فرسوده و اسقاط و خرید موتور نوشماره شده است.

این فعال در صنعت موتورسیکلت کشور با اشاره به پیشنهاد انجمن به دولت در خصوص ارائه تسهیلات به خریداران گفت : تمامی تولیدکنندگان موتورسیکلت امادگی دارند در صورت اختصاص تسهیلات به خریداران کمال همکاری را با دولت برای اجرای این طرح در 8 کلان شهر کشور را نمایند.

حجازی در ادامه امید است این دستورالعمل و مصوبه اسقاط دولت هر چه سریعتر به تعلیق در آید چرا که همه تولیدکنندگان موتورسیکلت 2 سال است که با زیان و ضرر حفظ نمودند در حالی که بیش از 15 کارخانه موتورسیکلت سازی برای همیشه از خط تولید حذف شدند.

به گفته وی در حال حاضر کمتر از 20 کارخانه تولید موتورسیکلت در کشور به صورت نیمه فعال وجود دارد در حالی که این رقم در سال 96 بیش از 40 کارخانه بودو با ادامه این شرایط پیش بینی می شود تا سال آینده تعداد کارخانجات موتورسیکلت سازی در کشور به کمتر از 15 کارخانه در کشور برسد.

افزایش 60 درصدی قیمت موتورسیکلت / گروهی به دنبال حذف کامل صنعت موتورسیکلت هستند

وی با توجه به پیشنهاد ارائه تسهیلات به متقاضیان نوسازی موتورسیکلت به روند افزایش قیمت موتورسیکلت در چند ماه اخیر پرداخت و گفت: از سال گذشته تاکنون با وجود اینکه تمامی مواد اولیه تولید حدود 3 برابر و ارز تخصیصی دو نیم برابر قیمت موتورسیکلت تنها 60 درصد افزایش قیمت داشته و در مقایسه با سایر کالاها این صنعت کمترین افزایش قیمت را داشته است.

وی در پایان پرده از اهداف برخی گروهها به منظور حدف کامل صنعت موتورسیکلت در کشور برداشت و گفت: متاسفانه سنگ اندازی ها و مشکلات بوجود امده در این صنعت به اهداف گروهی باز می گردد که به دنبال حذف کامل صنعت موتورسیکلت برای همیشه از چرخه تولید هستند چرا که منافع این گروهها در واردات این کالا بوده و هست.

کد خبر 106605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha