کد خبر 106702
۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
خودرو تولید مشترک چین و مالزی در راه بازار

پرشین خودرو: دو شرکت خودروسازی مالزیایی و چینی اولین خودروی تولید مشترک کوالالامپور- پکن را در شرکت خودروسازی پروتون مالزی تحت عنوان ایکس70 رونمایی و به بازار عرضه کردند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر مالزی عصر گذشته از تولید مشترک شرکت خودرو ساز ملی پروتون مالزی و خودروساز گیلی چینی که یک خودرو مدل کراس اووراسپرت و قوی بوده، رونمایی کرد.
شرکت ملی خودروسازی مالزی تحت عنوان پروتون در سال 1983 میلادی توسط ماهاتیر محمد نخست وزیر وقت مالزی تاسیس شد.
این شرکت در طول یک دهه بعد توانست 47 درصد از بازار داخلی این کشور با جمعیت حدود 30 میلیون نفر را در اختیار بگیرد زیرا دولت مالزی مردم این کشور را برای استفاده از خودروهای ملی از طریق ارائه وام خرید تشویق می کرد.
اما این رقم به دلیل کاهش میزان رقابت پذیری این شرکت درباره ارائه خدمات پس از فروش و رقابت شدید خودروهای خارجی تا سال 2017 به 14 درصد کاهش یافت.
شرکت خودروسازی چینی Zhejiang Geely Holding Group سال گذشته با حدود 40 میلیون دلار، 49.9 درصد سهام شرکت خودروسازی پروتون را خریداری کرد.

 

خودرو

 

به نظر می رسد صنعت خودرو سازی مالزی پس از قدرت گرفتن دوباره ماهاتیر محمد در این کشور، جان دوباره ای گرفته است.
ماهاتیر بنیانگذار صنعت خودرو ملی در این کشور، در ماه های گذشته پیشنهاد ساخت سومین نوع خودرو را ارائه کرد که مسئولان این صنعت اعلام کردند قرار است مدل جدید تا دو سال آینده به بازار عرضه شود.
طراحی اولیه خودرو جدید ایکس70(X70) از دوسال پیش در شرکت خودرو ساز گیلی آغاز شده بود و پس از خریداری سهام پروتون این خودرو سرانجام در شرکت مالزیایی در برنامه تولید مشترک قرار گرفت.
بهای تمام شده این خودرو از حدود 100 هزار تا 124 هزار رینگیت (24 تا 29 هزار دلار) در مالزی برآورد شده است.
براساس گزارش رسانه های مالزی این خودرو قابلیت رقابت برندهای مختلف خودروهای شرکت های ژاپنی و کره جنوبی در منطقه جنوب شرق آسیاست.
خودروسازی گیلی چین که مالک خودروسازی ولو سوئد نیز می باشد در سال 1986 با ساخت لوازم خانگی الکتریکی فعالیتش را آغاز کرد و اولین خودرو خود را درسال 2002 تولید و عرضه کرد.
شرکت پروتون که سال گذشته در معرض بحران اقتصادی قرار داشت، اکنون با ساخت وعرضه این خودرو مشترک به بازار جان دوباره ای گرفته است.

کد خبر 106702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha