تولید ارزان ترین و با کیفیت ترین خودروها، هدفگذاری واردکنندگان بود

پرشین خودرو: وزیر جدید صنعت و معدن باید به تشکیل جلسات شورای سیاست گذاری خودرو با حضور نمایندگان همه تشکل‎های فعال در صنعت خودرو اعم از خودروساز، قطعه‎ساز و واردکننده اهتمام ورزد چرا که در 18 ماه گذشته اتفاقاتی که در بازار خودرو رخ داده در نتیجه خلأ حضور نمایندگان بخش خصوصی در شورای سیاست‌گذاری خودرو بوده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایط حساس فعلی که صنعت خودرو نیازمند سیاست‌گذاری ها و راهبردهای جدیدی است بیش از همیشه جایگاه شورای سیاست گذاری صنعت خودرو احساس می شود، شورایی که به گفته کارشناسان برگزاری جلسات منظم آن در سالهای گذشته موجب ثبات بخشی به تصمیمات در صنعت خودرو شده است و بی توجهی در برگزاری آن به خصوص در دولت دوازدهم، خودروسازان را با مشکلات مدیریتی و ناهماهنگی های بسیاری رو به رو کرده است.

در چند ماه اخیر شاهد اتفاقاتی در بازار خودرو هستیم که بسیاری از کارشناسان اوضاع بوجود آمده را نتیجه عدم برگزاری منظم نشست های شورای سیاست گذاری خودرو و مهم تر از آن خلاء نمایندگان بخش خصوصی در این شورا می دانند چنانچه معتقدند در این دوره تصمیمات اشتباهی اتخاذ شده که هم خودروسازان بزرگ داخلی و هم واردکنندگان را متضرر کرده است.

شورای سیاست گذاری خودرو مغز متفکر صنعت خودرو کشور

در همین ارتباط دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز ضمن توجه به نقش مهم شورای سیاست گذاری خودرو در تنظیم مقررات مربوط به فرایند تولید و واردات خودرو عنوان کرد: اتفاقاتی که امروز در بازار خودرو رخ داده نتیجه خلاء حضور نمایندگان بخش خصوصی و عدم انجام صحیح وظایف شورای سیاست‌گذاری است.

مهدی دادفر در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اهمیت شورای سیاست گذاری خودرو به عنوان مغز متفکر صنعت خودرو کشور، بیان کرد: در دوره های قبلی دولت، جلسات شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو به‌صورت منظم و پایدار هر دو هفته یک‌ بار برگزار می‌شد هرچند نقاط ضعفی در برگزاری جلسات وجود داشت و تبدیل به شورای سیاست گذاری خاص دو شرکت بزرگ خودروسازی برای کل صنعت خودرو ایران شده بود در حالی که باید شورای هماهنگی و همفکری و برنامه ریزی و محل تعامل منتقدان به نحوه اداره خودرویی کشور اعم از صادرات و واردات به صورت علمی باشد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه جلسات گذشته نیز تحت فشار برخی اشخاص و ذی نفعان و حضور دو سه شرکت بزرگ خودروسازی برگزار می شد و نمایندگان سایر خودروسازان بخش خصوصی و تشکل های صنفی حضور کمرنگی داشتند اما به‎هر حال خروجی نسبی را داشت که مانع از آشفتگی فعلی در بازار خودرو شده بود.

احیای نشست های شورای سیاست گذاری خودرو با حضور نمایندگان همه تشکل های فعال در صنعت خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان با تاکید بر لزوم احیای مجدد نشست های شورای سیاست گذاری خودرو متذکر شد: در جلسات گذشتهاین شورا منتقدان به نحوه اداره بازار خودرو کشور اعم از تولید، صادرات و واردات مباحثی را به صورت علمی مطرح می کردند و نتایج تا حدود زیادی گره از مشکلات این صنعت باز می کرد.

مهدی دادفر همچنین با اشاره به نقاظ ضعف این شورا افزود: البته گاهی وزیر صنعت در این جلسات حضور نداشت و اطلاعات فیلتر شده و یا غیر واقعی از شورا به وزیر ارائه می شد اما با این حال برگزاری این شورا ثمرات خوبی را برای صنعت خودرو داشت و با مشکلات بسیار کمتری در حوزه مشتریان و خودروسازان مواجه بودیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به نقش مهم این شورا بر لزوم حضور سایر فعالان و اصناف خودرویی در جلسات شورای سیاست گذاری خودرو تاکید کرد و گفت: باید نمایندگان خودرویی اصناف ، انجمن واردکنندگان، انجمن اسقاط و سایر فعالان بخش خصوصی مرتبط به خودروسازی در این شورا حضور یابند به طور قطع با حضور بخش خصوصی خیلی از اتفاقاتی که امروز شاهد آن هستیم رخ نخواهد داد.

مکاتبات انجمن واردکنندگان برای حضور در شورای سیاست گذاری خودرو

به گفته وی، انجمن واردکنندگان به عنوان تامین کننده 5 درصد از نیاز بازار خودرو در کشور تاکنون برای حضور در شورای سیاست گذاری خودرو 14 نامه به وزرای دولت یازدهم و دوازدهم و وزیر جدید صنعت و معدن ارائه کرده است.

دادفر با اشاره به نقش واردکنندگان به عنوان اهرم فشاری برای خدروسازان داخلی تصریح کرد: امروز واردکنندگان می توانند بهترین خودروهای روز دنیا را با کمترین قیمت با حفظ اشتغال تولیدکنندگان در کشور عرضه کنند بدون شک اشتغال این نیست که آهن و بهترین نهاده های تولید را بگیریم و به بدترین نوع محصول تبدیل کنیم و با بیشترین فشار به فروش برسانیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به سرمایه گذاری میلیاردی شرکتهای واردکنندگان در بخش تولید خودرو اشاره کرد و گفت: تمام واردکنندگان یک سال و نیم است که در حوزه تولید وارد شدند و برای ایجاد خط تولید و تجهیز و راه اندازی کارخانجات و سایت های معطل شرکتهای داخلی سرمایه گذاری قابل توجهی را نمودند اما متاسفانه تاکنون نگذاشتند سرمایه گذاری واردکنندگان در حوزه تولید و اشتغال به ثمر برسد.

وی گفت: متاسفانه هدف تولید و اشتغال در کشور نیست و صرفا حفظ منافع انحصاری تعدادی شرکت داخلی است اما واردکنندگان هدفشان را دنبال می کنند و افزایش ارتقای کیفیت خودرو در کشور را پی گیری کرده و ارزان ترین و با کیفیت ترین خودروها را تولید خواهیم کرد.

به گفته دادفر، امروز مهمترین معضل تحریم های داخلی است و تحریم های خارجی مشکل چندانی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان ایجاد نکرده است و بحث تحریم ها فرافکنی است و امروز وزارت صنعت و معدن بزرگترین تحریم کننده صنعت و تولید در کشور است.

وی افزود: هر سرمایه گذاری زمانی که میلیاردها ریال برای تولید در داخل سرمایه گذاری می کنند خودش می داند چگونه تبادل مالی خود را حل کند وگرنه چنین ارقامی را در ایران سرمایه گذاری نمی کرد و اصولا قطع ارتباط برخی از بانک ها مساله ای نیست که یک سرمایه گذار قادر به حل آن نباشد.
 

کد خبر 108056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha