نتیجه الزام اسقاط بر تعطیلی 6 ماهه صنعت موتورسیکلت

پرشین خودر: عدم شماره گذاری موتورسیکلت جدید در 6 ماه اخیر موجب افزایش خرید و فروش موتورهای فرسوده در بازار شده است در حالی که در سال جدید باید حداقل 200 هزار موتورسیکلت جدید وارد بازار می شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از درخواست وزارت صنعت در خصوص حذف ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک در مورد اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری، خبرها حاکی از آن است که این پیشنهاد با وجود برخی مخالفت ها مورد موافقت هیات وزیران قرار گرفته است.

بر اساس این ماده از قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان باید به ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی، یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند الزامی که گفته می شود نبود زیرساخت ها لازم در اجرای آن موجب توقف 6 ماهه تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های جدید و تهدید 10 هزار خانوار شاغل در این صنعت شده است.

لایحه قانون هوای پاک که با هدف کاهش آلودگی هوا در سال گذشته مصوب شد به رغم پیش بینی ها در خصوص نتایج مثبت این قانون در کاهش آلایندگی هوا و حرکت چرخه تولید و مراکز اسقاط نه تنها نتیجه ای به همراه نداشت بلکه بنا به اظهارات برخی فعالان صنعت موتورسیکلت اجبار در اجرای ماده 11 این قانون موجب رونق خرید و فروش موتورسیکلت های فرسوده و افزایش تردد این موتورها در خیابان ها شده است در حالی که این بند از قانون صراحتا بر اسقاط موتورسیکلت هایی تاکید دارد که عملا زیر ساخت های آن در کشور فراهم نیست.

با توجه به طرح موضوع توقف ماده 2 قانون هوای پاک مبنی بر اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری، یک عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اعلام کرد: برخلاف آنچه مطرح می شود انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت پیشنهاد حذف این ماده قانونی را نداده است بلکه پیشنهاد شد که این ماده از مصوبه اصلاح و تا هنگامی که زیر ساخت ها فراهم نشده اجرای آن تعویق و تولید و شماره گذاری موتورسیکلت ها ادامه یابد.


نبود برنامه ای مدون در خصوص اسقاط موتورسیکلت در کشور

ابوالفضل حجازی در همین زمینه به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با وجود الزام این ماده از قانون هوای پاک متاسفانه هیچ برنامه ای در زمینه اسقاط موتورسیکلت در مراکز اسقاط تدوین نشده است بر این اساس در جلسه ای که 2 ماه قبل با حضور انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و انجمن اسقاط و وزارت صنعت تشکیل شد صراحتا انجمن صنفی مراکز اسقاط اعلام کرد که تا این لحظه این انجمن موضوع اسقاط موتورسیکلت را در دستور کار نداشته است.

وی اضافه کرد: بر خلاف آنچه که در صنعت خودرو و در حوزه واردات، برگه اسقاط از مراکز خریداری می شود در صنعت موتورسیکلت برگه اسقاطی وجود ندارد و از آنجا که موتورسیکلت مورد استفاده قشر ضعیف جامعه است باید دارندگان این موتورها از اسقاط و فروش استقبال کنند ضمن اینکه تولیدکنندگان امکان خرید موتورهای فرسوده و اسقاط آن را ندارند.

به گفته حجازی، باید ابتدا زیرساخت این ماده قانونی فراهم و سپس اجرایی شود و یا سازمان های مرتبط در این زمینه فراخوان داده و منع تردد موتورسیکلت های فرسوده از این تاریخ را اعلام می کردند و پلیس نیز موظف می شد موتورهای بالای 8 سال را به سمت پارکینگ ها و مراکز اسقاط هدایت کند و به این صورت با صدور گواهی، تولیدکنندگان موظف به خرید برگه اسقاط از مراکز شوند.


خط تولید موتورسیکلت

افزایش 3 برابری قیمت موتورسیکلت بر جریان نوسازی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و استفاده بخش زیادی از قشر ضعیف جامعه از موتورسیکلت گفت: در شرایطی که قیمت موتورسیکلت ظرف یک سال اخیر 3 برابر شده و درآمد کارگران همان عدد یک سال قبل است طبعا صاحبان این گونه موتورها تمایلی به فروش و اسقاط ندارند.

حجازی افزود: متاسفانه الزام به اجرای این مصوبه موجب تعطیلی این صنعت در 6 ماه اخیر شده است آیا مسئولانی که مخالف تعویق این ماده قانونی هستند قادر به پاسخ گویی حقوق 10 هزار خانوار که بخش زیادی از آنها کارگران و قشر ضعیف جامعه هستند خواهند بود؟

وی با اشاره به اینکه این بند از قانون هیچ کمکی به محیط زیست نکرده است، تاکید کرد: عدم تولید و شماره گذاری موتورسیکلت جدید در 6 ماه اخیر موجب افزایش خرید و فروش موتورهای فرسوده در بازار شده است در حالی که در سال جدید باید حداقل 200 هزار موتورسیکلت جدید وارد بازار می شد اما در این مدت نه تنها این میزان موتور وارد بازار نشده بلکه همان موتورهای قدیمی و فرسوده بازسازی و با تعویض برخی از قطعات مجدد به چرخه حرکت وارد شده است.

به گفته این مقام مسئول، توقف شماره گذاری موتورسیکلت در 6 ماه اخیر معضل دیگری را بر این صنعت تحمیل می کند و آن استاندارد یورو3 در موتورسیکلت های تولیدی در سال جاری است که در سال آینده باید با استاندارد یورو4 تولید و عرضه شود.


موتورسازانی در اجرای بخشی از قانون هوای پاک قربانی می شوند!

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان موتورسیکلت مخالف اسقاط فرسوده ها نیستند، خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان در جریان اجرای این ماده از مصوبه قانون هوای پاک نباید قربانی شوند در حالی که اجرای این ماده از لایحه هوای پاک راهکار قانونی دارد و باید قانونگذار منع تردد موتورسیکلت های با عمر بالای 8 تا 10 سال را مصوب و اعلام کند.


آیا جور خودروسازان را باید صنعت موتورسیکلت بکشد ؟

وی با اشاره به پیشنهاد سازمان محیط زیست مبنی بر 4 تا هفت موتورسیکلت شماره گذاری در ازای خرید یک برگه اسقاط خودرو، گفت: این موضوع نیز پیش از این توسط یکی از مسئولان پیشنهاد شده است در حالی معتقدم اگر قرار است موتور فرسوده اسقاط شود آیا جور خودروسازان را صنعت موتورسیکلت باید بکشد؟

این فعال در صنعت موتورسیکلت در پایان با توجه به مخالفت های مطرح با موضوع تعویق این ماده از قانون هوای پاک، اظهار داشت: به کسانی که مخالف تعویق و یا خذف این ماده قانونی هستند پیشنهاد می کنم لطف کنند از دفتر کارشان خارج شوند و دقایقی با قشر ضعیف و صنعتگر همنشین شوند و گوش به پیشنهادات کارشناسان خارج نشین نداده و در زمین دشمن بازی نکنند.

کد خبر 109837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha