کد خبر 109940
۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
تکذیب مشارکت تحمیلی در طرح یک کمربند یک جاده

پرشین خودرو: سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: در جریان ساخت مشترک یک کمربند - یک جاده، چین هیچگونه شرایط غیر قابل قبولی را بر دیگران تحمیل نکرده و هیچ کشوری را وادار به مشارکت در این طرح ننموده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، هوا چون یینگ' روز سه شنبه در پکن در یک نشست خبری افزود: اکنون، بیش از 150 کشور و سازمان بین المللی اسناد همکاری درباره ساخت مشترک کمربند و جاده را امضا کرده‌اند و طرح های همکاری زیادی اجرا شده و به نتیجه رسیده است که انگیزه قوی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای مسیر ایجاد کرده است.
به گفته وی کمربند و جاده به عنوان یک محصول عمومی بین المللی مورد استقبال قرار گرفته و به صحنه مهم همکاری بین المللی تبدیل شده است.
او از رایزنی مشترک، ساخت مشترک و بهره‌وری مشترک به عنوان قانون طلایی ساخت کمربند و جاده نام برد و افزود: بعضی طرح ها احتمالا با مشکلات و دشواری های موقت روبرو هستند اما نمی تواند واقعیت عینی استقبال گسترده کشورهای مرتبط در همکاری کمربند و جاده را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تغییر دهد.
وی با اشاره به اینکه چین امسال دومین دور مجمع عالی همکاری بین المللی کمربند و جاده را برگزار می کند اظهار امیدواری کرد با برگزاری این مجمع با طرف ها به طور مشترک پیشرفت های ساخت مشترک کمربند و جاده را جمع بندی و نقشه همکاری ها در آینده را برنامه ریزی کنند.

** چین از استفاده صلح آمیز از فضا پشتیبانی می کند
'هوا' در ادامه عنوان کرد: چین همواره از استفاده صلح آمیز از فضا پشتیبانی می کند و مخالف تسلیحاتی شدن فضا است.
اداره ملی اطلاعات آمریکا در 11 فوریه امسال با انتشار گزارشی اعلام کرد چین و روسیه فضا را به عنوان بخشی مهم در جنگ مدرن می دانند و افزایش توان پدافند فضایی خود را به عنوان راهی برای کاستن از توان نظامی آمریکا و همپیمانانش بررسی می کنند.
'هوا' با بیان اینکه فضا متعلق به همه انسان ها است و مخصوص بعضی کشورها مانند آمریکا نیست تاکید کرد در سال های اخیر چین و روسیه همراه با کشورهای دیگر برای رسیدن به توافقی کتبی یا قانونی بین المللی تلاش می کنند تا از تسلیحاتی شدن فضا جلوگیری کنند.

** آمریکا و کره شمالی برای رسیدن به نتیجه تلاش کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه ابراز امیدواری کرد: کره شمالی و آمریکا با تلاش مشترک در یک جهت و توجه به نگرانی های یکدیگر، برای رسیدن به ثمرات مثبت در دومین ملاقات رهبران دو کشور کوشش کنند.
نشست مشورت چین و روسیه درباه امنیت شمال شرق آسیا چند روز پیش در مسکو برگزار شد دو طرف درباره پیشرفت وضعیت شبه جزیره کره بحث و رایزنی کردند.
'هوا' گفت: دو طرف معتقد هستند اوضاع کنونی شبه جزیره کره به سمت بهبود پیش می رود و کره شمالی و آمریکا نیز برای حل مسایل از طریق گفت و گو تلاش می کنند.
او گفت: امیدواریم کره شمالی و آمریکا با تلاش مشترک در یک جهت و توجه به نگرانی های یکدیگر، برای حصول ثمرات مثبت در دومین ملاقات رهبران دو کشور کوشش کنند.
به گفته وی چین و روسیه از بهبود روابط کره شمالی و آمریکا حمایت می کنند و با پیشبرد آشتی و همکاری دو طرف، برای کمک به پیشبرد مسیر حل سیاسی مساله شبه جزیره کره تلاش می کنند.

کد خبر 109940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha