دست های پشت پرده ای که شوک قیمتی را رقم زدند

پرشین خودرو: برای کنترل وضع کنونی باید دستگاهها و سازمان های نظارتی از تعزیرات، بازرسی کل کشور و یا سازمان حمایت وارد شوند و مانع از ادامه سیر صعودی قیمت ها در بازار خودرو شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، جهش قیمت خودرو در روزهای اخیر التهاب زیادی را در جامعه ایجاد کرده و این مساله موجب شده که هرکارشناسی علت وضع کنونی بازار را با استدلالی تبیین کند در این اظهارات گاه انگشت اتهام به سوی وزارت صمت و خودروسازان نشانه می رود و گاه وضع موجود به بحران اقتصادی و تقاضای کاذب بازار ناشی از تورم پیش رو حواله می شود و تنها موضوعی که به آن کمتر اشاره می شود مصرف کنندگان واقعی است که به دلیل افت شدید توان مالی باید عطای خرید را به لقایش ببخشد.

در میان موارد مطرح در خصوص وضع کنونی نیز برخی کارشناسان علت رفتار کنونی بازار و قیمت ها را به افت شدید تولید خودروسازان و نیاز بازار ارتباط می دهند در حالی که نظر دبیر انجمن قطعه سازان بر خلاف این مساله است به گفته وی انعکاس خبر خوش اختصاص تسهیلات 4 هزار میلیاردی به قطعه سازان در هفته های اخیر بر رشد تیراژ تولید خودروسازان تاثیر گذاشته و تولید در هر دو شرکت بزرگ خودروسازی را افزایش داده است.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: به رغم عدم پرداخت تسهیلات در هفته های اخیر، تیراژ تولید هر دو شرکت در مجموع به حدود 3500 دستگاه در روز رسیده، به طوری که تولید ایران خودرو به بالای 1500 هزار دستگاه و سایپا به بالای 2000 دستگاه در روز افزایش داشته است.

 



وی تاکید می کند: در شرایطی همچنان تزریق نقدینگی به قطعه سازان صورت نگرفته است اما هر دو خودروساز بزرگ در مجموع روزی 3500 دستگاه خودرو تولید و به بازار عرضه می کنند که با تزریق نقدینگی در روزهای آتی، تولید به کرات بیشتر و عرضه و تقاضا به تدریج در بازار متعادل خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو همچنین با ابراز تعجب از اوضاع کنونی بازار و قیمت خودروها در روزهای اخیر گفت: برای قطعه سازان نیز این سوال مطرح است که چرا درست در هنگامی که تیراژ تولید خودروسازان افزایش یافته چنین اتفاق عجیبی در بازار خودرو رخ می دهد که خارج از کنترل بوده و موجب می شود قیمت ها تا این میزان افزایش یابد.

بیگلو با اشاره به لزوم حضور جدی تری دستگاههای نظارتی برای کنترل وضع کنونی بازار تصریح کرد: درخواست قطعه سازان و خودروسازان این است که هر چه سریعتر دستگاههای نظارتی به وضع بوجود آمده در بازار ورود کنند زیرا در شرایطی که تیراژ تولید در حال افزایش است چنین وضعیتی معنی ندارد و نباید چنین حواشی در بازار خودرو ایجاد شود.

به گفته وی دست های پشت پرده ای وجود دارد که موجب شده در یکی دو هفته اخیر شاهد افزایش غیر منطقی قیمت ها در بازار باشیم.

این فعال در صنعت قطعه سازی در پایان خاطرنشان کرد: برای کنترل وضع کنونی باید دستگاههای نظارتی از تعزیرات ، سازمان بازرسی کل کشور و یا سازمان حمایت وارد شوند و مانع از ادامه سیر صعودی قیمت ها در بازار خودرو شوند.

کد خبر 110492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha