کد خبر 112356
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۷
سنگین ترین جریمه های رانندگی در جهان کدامند؟

پرشین خودرو: درباره اولین برگه جریمه صادر شده در جهان اختلاف نظرهایی وجود دارد. در سال 1899 جیکوب جرمن (Jacob German) که به عنوان راننده تاکسی در نیویورک مشغول به کار بود، به دلیل تجاوز از سرعت مجاز 8 مایل (12.8 کیلومتر) در ساعت دستگیر و زندانی شد. در آن دوران حداکثر سرعت مجاز در مسیر مستقیم 8 و در پیچ ها 4 مایل (6.4 کیلومتر) تعیین شده بود.

به گزارش پرشین خودرو، به گفته افسر پلیس، جیکوب در زمان دستگیری سرعتی برابر با 12 مایل (19.3 کیلومتر) داشت. با این حال مشخص نیست که آیا برای او برگه جریمه ای نیز صادر شد یا خیر.

ظاهرا اولین جریمه کاغذی در سال 1904 در دیتون اوهایو به فردی به نام هری میرز (Harry Myers) تسلیم شده و از آن تاریخ تاکنون صدور چنین برگه هایی به یکی از اصلی ترین راهکارها برای تنبیه رانندگان قانون شکن تبدیل شده است.

کشورهای مختلف برای جریمه کردن رانندگانی که قانون را زیر پا می گذارند، مکانیسم های متفاوتی را در پیش گرفته اند. به عنوان مثال در اکثر مناطق جهان جریمه های ثابتی برای تخلفات گوناگون در نظر گرفته شده و فرقی نمی کند که فرد متخلف به لحاظ درآمد جزو کدام قشر از جامعه باشد.


اما در این بین کشورهایی مثل فنلاند هم هستند که مبلغ جریمه ها را بر اساس سطح درآمد افراد تعیین کرده اند. به عبارت بهتر شهروندانی که سطح درآمد بالاتری دارند، با برگه های جریمه سنگین تری روبرو می شوند.

در مطلب حاضر قصد داریم به بعضی از سنگین ترین برگه های جریمه صادر شده در نقاط مختلف بپردازیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

جریمه بیش از 4 هزار دلاری برای راننده بریتانیایی ب ام و
در سال 2006 تاجری به نام رونالد کلوس (Ronald Klos) که حین حرکت با سرعت 156 مایل (251 کیلومتر) در ساعت با تلفن همراه خود صحبت می کرد، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شد. به گفته پلیس اسکاتلند این بیشترین سرعتی است که دوربین های نظارتی موفق به ثبت آن شده اند.

خودرویی آقای کلوس یک دستگاه ب ام و M3 CSL بود. برای این راننده خاطی برگه ای 3 هزار پوندی (بیش از 4 هزار دلار) صادر گشته و گواهینامه رانندگی وی به مدت یک سال باطل شد.


در همان سال مالک یک دستگاه پورشه 911 نیز که سرعت خودروی خود را در مسیری عمومی به 172 مایل در ساعت (276 کیلومتر) رسانده بود، با جریمه ای 8 هزار دلاری روبرو شد. البته ظاهرا به دلیل انجام حرکات خطرناک، پلیس مبلغ جریمه وی را دو برابر کرده بود.

جریمه 12 هزار دلاری موتور سوار کانادایی
کانادا معمولا ارقام بالایی را برای تجاوز از سرعت مطمئنه در نظر گرفته و صدور برگه های 1000 دلاری چیز عجیبی در این کشور نیست. در سال 2010 یک موتور سوار که پلیس قصد ضبط گواهینامه وی را داشت، مجبور به پرداخت 12 هزار دلار جریمه شد.


بد نیست اشاره کنیم در ایالت آنتِریو مبلغ درج شده روی برگه جریمه تا 10 هزار دلار و در آلبرتا تا 25 هزار دلار می رسد. با این حساب اگر روزی قصد رانندگی در این ایالات را داشتید، تمامی عادات مرسوم در ایران را کنار گذاشته و به قانون کاملا احترام بگذارید!

جریمه 47 هزار دلاری یک توریست در دبی
در سال 2010 توریست بریتانیایی پس از کرایه یک دستگاه لامبورگینی وارد بزرگراه شیخ زاید شده و بدون توجه به علایم راهنمایی و رانندگی رکورد سرعت 150 مایل (241 کیلومتر) در ساعت را از خود بر جای گذاشت!


قانون شکنی های چند باره این توریست که تصاویر آن توسط تک تک دوربین های این بزرگراه ثبت شده بود، پلیس را مجاب به صدور جریمه 47 هزار دلاری کرد. این توریست نگون بخت 28,585 دلار دیگر را صرف خارج کردن لامبورگینی کرایه ای از پارکینگ پلیس نمود!

 

جریمه

 


برگه جریمه 60 هزار دلاری تاجر فنلاندی

همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، مبلغ جریمه رانندگی در فنلاند بر اساس درآمد هر فرد محاسبه می شود تا ثروتمندان با مشاهده ارقام ثابت و کم با خیال راحت اقدام به قانون شکنی نکنند.

آقای ریما کویسلا (Reima Kuisla) از تاجرین متمول فنلاندی است که یکی از سنگین ترین برگه های جریمه به نام او صادر شده است. جالب اینکه هنگام جریمه شدن سرعت خودروی آقای کویسلا تنها 14 مایل (22 کیلومتر) در ساعت بیشتر از حد مجاز بوده است. او در منطقه مسکونی با حداکثر سرعت مجاز 50 مایل در ساعت، سرعتی برابر با 64 مایل در ساعت داشته است.


با توجه به درآمد 7 میلیون دلاری آقای کویسلا، پلیس فنلاند در نهایت برگه ای 54 هزار یورویی را تسلیم وی کرده است.

فنلاندی ها یک رکورد دیگر نیز دارند. در سال 2002 مدیرعامل شرکت نوکیا با یک برگه 130 هزار دلاری روبرو شد. اما با اثبات کاهش حقوق و درآمد خود، مبلغ جریمه را نیز کاهش داد.

جریمه 71 هزار دلاری تاجر فنلاندی-سوئدی

سال گذشته تاجری به نام اندرس ویکلوف (Anders Wiklöf) هنگام عزیمت به یک مهمانی با بنتلی خود، در حالی که سرعت مجاز در محدوده ای 50 کیلومتر در ساعت بود، با سرعت 71 کیلومتر سرعت توسط پلیس متوقف شد. به موجب این تخلف جریمه ای 71 هزار دلاری برای آقای ویکلوف صادر شد.

میلیونر بدشانس استرالیایی و مصادره لامبورگینی گالاردو

استرالیایی ها قوانین سفت و سختی در رابطه با آنچه که از آن با اصطلاح Hooning (قانون شکنی به شکلی گستاخ آمیز) یاد می کنند، دارند. در یکی از موارد این چنینی، طبق قوانین موجود لامبورگینی گالاردوی 200 هزار دلاری یک میلیونر استرالیایی مصادره شد.


اما مساله عجیب اینکه آقای میلیونر خود مسئول قانون شکنی نبوده، بلکه مکانیک کنجکاو با نشستن پشت فرمان خودروی اسپرت وی، به انجام حرکات خطرناک پرداخته و در نهایت با سرعت 99 مایل (159 کیلومتر) در ساعت دستگیر شده است. سرعت مجاز در این منطقه برابر با 43 مایل (69 کیلومتر) بوده است.

جریمه 217 هزار دلاری مدیر جوان فنلاندی

به طور قطع یقین می توان گفت که فنلاند جای مناسبی برای افرادی که به قوانین احترام نمی گذارند، نیست. در یکی دیگر از سنگین ترین مبالغ جریمه صادر شده، برگه ای 217 دلاری برای جوانی 27 ساله که میراث دار شرکت بزرگ بسته بندی گوشت است، دیده می شود. پلیس این مبلغ را با توجه به درآمد سالانه 7 میلیون یورویی وی در نظر گرفته است.


این راننده جوان در جایی که سرعت مجاز 25 مایل (40 کیلومتر) در ساعت بود، 50 مایل (80 کیلومتر) در ساعت سرعت داشت.

جریمه 290 هزار دلاری مالک فراری تستاروسا در سوئیس

در کشور سوئیس نیز میزان مبلغ جریمه ها بر اساس درآمد اشخاص تعیین می شود. پلیس این کشور پس از ثبت تخلف یک میلیونر با فراری تستاروسا و مشاهده درآمد 22 میلیون دلاری اش، برگه جریمه 290 هزار دلاری در اختیار او می گذارد! این رقم تقریبا دو برابر برگه جریمه ای است که در سال 2008 برای راننده یک دستگاه پورشه صادر شده بود.


جریمه یک میلیون دلاری راننده سوئدی مرسدس

وقتی راننده سوئدی 37 ساله مرسدس AMG SLS مدل 2010 خود را در آلمان تحویل گرفت، شاید فکرش را هم نمی کرد که اندکی بعد چند برابر پول پرداختی جریمه خواهد شد.

این راننده وقتی با سرعتی بیش از 125 مایل (200 کیلومتر) در ساعت مشغول برگشتن به سرزمین مادری خود بود، توسط دوربین های سرعت در آلمان شکار شد. از آنجایی که دوربین های موجود توانایی تشخیص حداکثر 200 کیلومتر در ساعت را دارا بودند، سرعت مالک SLS هنگام تخطی از قانون در جاده های آلمان به طور دقیق مشخص نبود.



جریمه

نکته جالب اینکه این فرد ذوق زده ظاهرا از آلمان تا زادگاه خود تخت گاز رانده است، چرا که در ادامه پلیس سوئد وی را حین حرکت با سرعت 187 مایل (300 کیلومتر) در ساعت دستگیر کرده است!

جالب تر از همه اینها توجیهی است که مالک SLS برای پلیس سوئد آورده؛ او گفته "فکر می کنم سرعت سنج به علت نو بودن خودرو ایراد دارد!" بدون توجه به این توجیه، پلیس برگه ای با رقم دقیق 789,568 یورو (نزدیک به یک میلیون دلار) برای راننده صادر کرده است.

مصادره بوگاتی ویرون پسر مدیرعامل شرکت Trust در هلند

در سال 2010 میشل پریدون (Michel Perridon) مدیر شرکت Trust International BV که در زمینه تجهیزات الکترونیک و لوازم جانبی کامپیوتر فعالیت می کند، اولین بوگاتی ویرون وارد شده به خاک هلند را به صورت اقساطی برای فرزند خود خریداری کرد.

اما وقتی پسر آقای پریدون در منطقه ای در روتردام 100 مایل (160 کیلومتر) در ساعت سرعت داشت، در دام پلیس افتاد. سرعت مجاز در این منطقه 50 مایل (80 کیلومتر) در ساعت بود.


هلندی ها مجازاتی بسیار سنگین برای رانندگان قانون شکن دارند و آن چیزی نیست جز تصرف و مصادره خودرو. پسر آقای پریدون نیز با این مجازات جریمه شده و سوپر اتومبیل خود را به خاطر 80 کیلومتر سرعت اضافی از دست داد. مشخص نیست که آیا آقای پریدون موفق به بازپس گرفتن بوگاتی ویرون شد یا خیر.

همانطور که مشاهده می کنید در کشورهای پیشرفته جرایم سنگینی برای قانون شکنی رانندگان تعیین شده است. نکته مثبت اینکه مبالغ جریمه بر اساس درآمد و وضعیت مالی هر فرد متغیر بوده و اینگونه نیست که برای افراد ثروتمند بازدارنگی لازم را نداشته باشد. مسلما استفاده از چنین مکانیسمی باعث رعایت عدالت بیشتر می شود، اما اجرای آن مستلزم شفافیت های زیادی است که در هر جایی ممکن نیست.

کد خبر 112356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha