350 میلیون دلار ارزش افزوده حاصل از بازیافت تایر در کشور / فقط 6 درصد از تایرهای فرسوده در کشور بازیافت می شود

پرشین خودرو: به ازای یک کیلو گرم تایر بازیافتی یک دلار ارزش افزوده حاصل می شود که با توجه به تولید و واردات 350 هزار تن تایر در کشور، سالی 350 میلیون دلار ارزش افزوده در صنعت بازیافت وجود دارد که متاسفانه کسی از آن استفاده نمی کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه تولید و عرضه تایر از موضوعات مهم بازار این صنعت در ماههای اخیر بوده است اما گزینه ای که در این جریان عملا مغفول مانده، جمع آوری این تایرهای پس از فرسودگی است که به نظر می رسد تاکنون متولی برای حوزه که صنعت بازیافت نامبرده می شود، در نظر گرفته نشده است.

این شرایط در حالی است که امروز در همه جای دنیا قانون تحت عنوان بازیافت وجود دارد بر این اساس زمانی که تایری خریداری می شود پوکه تایر را نیز پس از فرسودگی در قبال پرداخت مبلغی تحویل می گیرند و با این کار تایرهای اسکرپ جمع آوری و در فرایند بازیافت قرار می گیرد.

بر اساس آمار هم اکنون در فرانسه 85 درصد و در آمریکا بالای 80 درصد از تایرهای فرسودگی بازیافت می شود اما در ایران زیر 6 درصد باریافت تایر صورت می گیرد.

بازیافت تایر فرایندی است که طی آن تایرهای خودرو که دیگر فرسوده قلمداد می‌شوند یا به دلیل پارگی و خرابی غیرقابل تعمیر هستند و دیگر برای استفاده مناسب نیستند بازیافت می‌شوند. این تایرها در زمرهٔ بزرگترین ضایعات محسوب مشوند که بسیار مشکل آفرین می‌باشد. این مشکل به دلیل تداوم و ماندگاری لاستیک و حجم زیاد تولیدی آن است.

اما چرخه بازیافت چه مزیتی برای صنعت تایر دارد و چرا در ایران تا این میزان به این مساله کم توجهی می شود ؟ در حالی که در چرخه بازیافت که از اسم آن هم مشخص است تایرهای فرسوده تبدیل به مواد اولیه و قابل بازیافتی چون پودر می شود که در اثر واکنش های شیمیایی تبدیل به کائوچوی بازیافتی شده و دوباره این مواد در تولید تایر قابل استفاده است.

 

تایر



در همین زمینه مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره ارزش افزوده حاصل از بازیافت تایر در کشور گفت: به ازای یک کیلو گرم تایر بازیافتی یک دلار ارزش افزوده حاصل می شود که با توجه به تولید و واردات 350 هزار تن تایر در کشور ، سالی 350 میلیون دلار ارزش افزوده در صنعت بازیافت وجود دارد که متاسفانه کسی از آن استفاده نمی کند.

 

سعید تقوایی



سعید تقوایی با اشاره به سود حاصل از صنعت بازیافت تایر، از نبود متولی در این بخش گلایه کرد و گفت: علی رغم توجهی که به این صنعت در دنیا وجود دارد متاسفانه در این هیچ دستگاهی متولی این امر نیست و مشخص نیست که آیا سازمان بازیافت شهرداری ها باید متولی باشد و تایرهای اسکرپ را جمع آوری کند یا مجموعه دیگری این وظیفه را بر عهده دارد.

وی افزود: البته یک صندوق حمایت از بازیافت در کشور وجود دارد و قانون آن هم تصویب شده اما عملا اجرا نمی شود.

لزوم نگاه دقیق تر مسئولان به قانون بازیافت در کشور

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه تولیدکنندگان این صنعت در حوزه بازیافت تایر چیست ، اظهار داشت : تاکنون کدام دستگاه صنعت تایر را مجاب نموده تا موظف شوند و تایرهای تولیدی را پس از بین رفتن جمع آوری کند؟ برای چه باید این کار را انجام دهند؟ به طور قطع زمانی که ورود به حوزه بازیافت برای صنعت تایر سود داشته و سرمایه گذاری در این حوزه اتفاق بیفتد و محصولات بازیافتی ارزشمند و صادراتی شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران در همین راستا به اقدامات وزارت صمت در این حوزه اشاره و عنوان کرد : البته قانون بازیافت وجود دارد اما باید دقیق تر به آن نگاه شود که کدام بخش ها باید درگیر صنعت شود هر چند با اختصاص مزیت هایی به شرکتهای تولید تایر و مصرف کنندگان می توان بخش های زیادی را وارد صنعت بازیافت تایر کرد.

تقوایی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت تایر سالی 250 هزار تن تولید و 100 هزار تن واردات دارد در حالی که این تایرهای استفاده می شوند و در نهایت دور ریز شده و از بین می روند.

کد خبر 120594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha