اعمال قوانین هزینه بر در تولید و واردات، بازار قاچاقچیان تایر را گرم کرد

دبیر انجمن واردکنندگان تایر از رسوب حدود 300 هزار حلقه تایر سنگین در گمرکات خبر داد و با اشاره به مذاکرات گسترده با وزارت صمت خواستار تسریع بانک مرکزی در تخصیص ارز واردکنندگان و ترخیص تایرهای رسوبی از گمرکات شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی تایرهای وارداتی و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تایرسازی به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرکات کشور رسوب کردند که بر اساس مصوبه سران قوا ،وزارت صمت و بانک مرکزی مکلف هستند امکان ترخیص کالاهای اساسی و دپو در گمرکات را بدون تخصیص ارز و به روش اعتباری فراهم کنند در حالی که گلایه واردکنندگان و تولیدکنندگان حکایت از عدم همکاری مسئولان و عدم اجرای مصوبات قانونی در این زمینه دارد.


این شرایط در حالی است که عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به مواد اولیه تولید تایر و از سویی اعمال قوانین هزینه بر و عدم اختصاص ارز به واردکنندگان ، این روزها شرایط خاصی را به لحاظ قیمت در بازار تایر ایجاد کرده است جریانی که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان تایر زمینه گسترش فعالیت قاچاق چیان را در بازار تایر فراهم کرده است.


در این میان با وجود تغییر نرخ ارز تولیدکنندگان به نیمایی همچنان تاکید آنها بر تامین نیاز بازار داخل است موضوعی که با توجه به رشد دو برابری قیمت در برخی از تایرها دلالت بر عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضا دارد.

در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به ادعای تولیدکنندگان در تامین نیاز بازار داخل و قوانین حاکم بر واردات تایرهای سواری گفت: در شرایطی تولیدکنندگان داخلی مدعی هستند که قادر به تامین نیاز بازار داخل هستند که با توجه به تاثیر اصل عرضه و تقاضا در نوسانات قیمتی، هم اکنون قیمت برخی از تایرها در بازار به دلایلی از جمله کمبود ، تا بیش از 2 برابر افزایش داشته است.

سید محمد میرعابدینی افزود: چنانچه این ادعا وجود دارد که در بخش سواری نیاز بازار توسط تولیدات داخلی قابل تامین است نباید شاهد صف های طولانی خرید برخی از تایرهای سواری با نرخ دولتی بود روندی که مسلما نشان از عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضاست.


عدم برخورد با قاچاق تایر مانع از انگیزه واردکنندگان تایر شد

وی علت وضع کنونی در بازار تایر را توقف واردات تایر سواری دانست و افزود: از دو سال گذشته تاکنون واردات تایر کاهش چند 100 درصدی داشته است این اتفاق جدای از مشکلات تخصیص ارز است شرایطی که امروز به دلیل عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی مسائل جدی را در حوزه واردات تایر سنگین نیز ایجاد کرده است و مانع از انگیزه واردکنندگان برای فعالیت در حوزه واردات تایر شده است.

وی در عین حال به معضل قاچاق تایر اشاره و با بیان اینکه هم اکنون قاچاق تایر رقیب جدی واردکنندگان شده است تاکید کرد : امروز تایرهای قاچاق حجم زیادی از بازار تایر را در اختیار گرفته است در حالی که عملا کنترل و نظارتی بر این جریان وجود ندارد و هر روز آمار قاچاق تایر به کشور بیشتر می شود این روند در حالی است که برای واردات رسمی و قانونی هزینه زیادی را برای واردکنندگان دارد و علاوه بر 40 درصد تعرفه گمرکی ،باید 9 درصد مالیات برارزش افزوده و 4 درصد به صورت علی الحساب پرداخت شود عددی که توسط قاچاق چیان پرداخت نمی شود.
 

تایرهای وارداتی


ضربات سنگین قاچاق بر پیکره تولید در کشور / 300 هزار حلقه تایر سنگین در گمرکات رسوب شد

دبیر انجمن واردکنندگان تایر در همین زمینه به تاثیر حجم گسترده قاچاق بر عدم تمایل واردکنندگان رسمی تایر پرداخت و عنوان کرد : در حال حاضر نرخ تعرفه ، روند تخصیص ارز و حجم بالای قاچاق انگیزه ای برای فعالیت واردکنندگان باقی نگذاشته است جریانی که با افزایش حجم قاچاق به تدریج ضربه سنگینی به تولید داخل خواهد زد در حالی که درامد و عایدی را نیز برای دولت به همراه نخواهد داشت.

میرعابدینی همچنین با اشاره به کاهش شدید واردات تایر در دو سال گذشته , از عدم ثبت سفارش جدید برای واردات تایر سواری در سال جاری خبر داد و گفت : در حال حاضر در بخش تایرهای سنگین با توجه به ثبت سفارش های قبلی حدود 300 هزار حلقه تایر وارد و به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرکات رسوب کرده است .

وی معضل جدی واردکنندگان را عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی اعلام کرد و افزود : البته به جهت نرخ ارز تخصیصی مشکلی وجود ندارد اما مهمترین مساله نحوه تخصیص ارز توسط بانک مرکزی که به دلیل عدم تزریق ارز بخش زیادی از تایرهای واردکنندگان در گمرکات دپو شده است.

به گفته وی تاکنون انجمن واردکنندگان مکاتبات زیادی با وزارت صمت داشته است اما کماکان این معضل برای واردکنندگان وجود دارد.


تغییر نرخ ارز تخصیصی بر رشد 3 برابری قیمت تایر های وارداتی / هر گونه رانت به خصولتی ها بازار تایر را دچار شوک خواهد کرد

وی همچنین با توجه به تغییر نرخ ارز تخصیصی تایرهای سواری به ارز نیمایی گفت : تغییر نرخ ارز تخصیصی برای واردات تایرهای سواری از دولتی به نیمایی ، بر قیمت این نوع تایرها تاثیر زیادی گذاشته و حدود 3 برابر قیمت این نوع تایرها را افزایش داده است.

این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان تایر در ادامه در خصوص تغییر نرخ ارز تایرهای سواری به ارز نیمایی اشاره و تاکید کرد : تغییر نرخ ارز تخصیصی به واردات تایرهای سواری از دولتی به نیمایی ، بر قیمت این نوع تایرها تاثیر زیادی گذاشته و حدود 3 برابر قیمت در مدل تایرها را افزایش داده است.

میرعابدینی همچنین به موضوع سوء استفاده برخی شرکتها از رانت دولتی برای واردات تایر خاطر نشان کرد : این شرکتها واردکننده نبوده و عمدتا شرکتهای خصولتی هستند که تلاش دارند با استفاده از رانت مابه التفاوت ارز دولتی و نیمایی را پرداخت نکنند که البته انجمن مکاتباتی را با وزارت صمت داشته و خواستار برخورد عادلانه با شرکتها شده است.

وی در پایان یاد آور شد : در صورت عملی شدن خواست این گونه شرکتها و اجرای آن بازار دچار شوک خواهد شد و واردکنندگان تحت هیچ گونه شرایطی واردات نخواهد داشت و در نهایت شاهد اتفاقات سال 97 ،کمبود شدید تایر و اعتصابات در بازار تایرهای سنگین خواهیم بود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 124905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha