طرح های پیچیده اقتصادی بانک ها برای تامین مالی قطعه سازان بی نتیجه است

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با اشاره به اینکه در صورت سودآوری صنعت خودرو و قطعه سازی نیازی به کمک بانک ها نخواهیم داشت، گفت: طرح های پیچیده اقتصادی آن هم در شرایط فعلی تولید از سوی بانک ها، عملا نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب افزود: در صورت اصلاح قیمت خودرو مشکل کمبود نقدینگی در سطح قطعه سازی و خودروسازی کشور مرتفع می شود.

وی گفت: متاسفانه با وجود اظهارات متفاوت مسئولان در خصوص قیمت خودرو کماکان موضوع اصلاح قیمت خودرو بلاتکلیف است و این مسأله موجب دلسردی قطعه سازان شده است که با ادامه آن ظرف هفته های آینده منجر به افت شدید تولید در قطعه سازی خواهد شد.

وی تاکید کرد: قطعه سازان همواره برای اصلاح قیمت خودرو در کنار خودروسازان و حامی آنها بودند اما ظاهراً امروز این جریان از دست مدیران خودروسازی نیز خارج شده است و نهادها و دستگاههای دیگر در این زمینه تصمیم گیری می کنند.

 

مازیار بیگلو



دبیر انجمن قطعه سازان با ابراز امیدواری نسبت به تصمیمات وزیر جدید صمت در خصوص قیمت خودرو، خاطر نشان کرد: قطعه سازان امیدوارند که وزیر جدید صمت در خصوص مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازان و موضوع قیمت گذاری حرکتی انجام دهند چرا که شرایط کنونی این صنعت نتیجه عدم اصلاح قیمت است.

بیگلو در ادامه به موضوع تامین مالی قطعه سازان از طریق انتشار گواهی اعتبار مولد پرداخت و گفت: از این گونه طرح ها و تفاهم نامه ها با بانک ها برای تامین اعتبار مالی قطعه سازان تاکنون زیاد بوده است و با وجود مشکلات جدی نقدینگی در این صنعت تاکنون هیچ یک از این مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: در یک دهه اخیر که خودروسازی با مشکل نقدینگی مواجه شده است بانک های روش های مختلفی برای تامین مالی این صنعت ارائه کردند و موفقیت در این طرح ها بسیار کم و انگشت شمار بوده است.

 



وی با اشاره به اینکه موفقیت تامین مالی قطعه سازان و خودروسازان با انتشار گواهی اعتبار مولد بسیار بعید است، خاطر نشان کرد: نظام بانکی از روش های بهتر و راحت تری می‌توانست با صنعت خودرو و قطعه سازی همراهی کند و طرح های پیچیده اقتصادی آن هم در شرایط فعلی تولید و تحریم ها در نهایت نتیجه ای نداشته و یا اگر موفقیتی حاصل شود بسیار محدود خواهد بود.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان اضافه کرد: در صورتی که خودروسازی و قطعه سازی سود آور باشند نیازی به هیچ منابع بانکی نخواهد داشت کما اینکه در دهه ۸۰ نیز این صنعت با تکیه به توان خود سود آور بوده و با سود حاصل توسعه و افزایش تیراژ داشته است.

بیگلو افزود: متاسفانه در این سالها به میزانی این صنعت تضعیف شده که محتاج منابع بانکی است و به هر طریقی برای تامین مالی به بانک ها رجوع می کنند.

به گفته وی تنها راه حل ریشه ای مشکل نقدینگی صنعت خودرو اصلاح قیمت خودرو است.

وی با توجه به برخی زمزمه ها در خصوص واگذاری قیمت خودرو به سازمان حمایت گفت: سازمان حمایت از ابتدا نگاه منطقی تری به قیمت تمام شده خودرو داشته است و لذا میتواند در صورت واگذاری قیمت از شورای رقابت به سازمان حمایت کمک موثری باشد.

دبیر انجمن قطعه سازان در پایان گفت: اینکه در این شرایط چه کسی قیمت گذاری کند فرقی نمی کند چرا که هر قیمتی که تعیین شود پایین تر از قیمت واقعی است که موجب زیان و تضییع حقوق مردم خواهد شد.

کد خبر 127411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha