بررسی توقف جریان صعودی بازار با اصلاح قیمت خودروسازان / پیشنهاد اختصاص 20 درصد از فروش فوری خودروسازان به قطعه سازان

با اصلاح قیمت محصولات خودروسازان و تزریق نقدینگی به خطوط تولید و کاهش زیان دهی شرکتها، افزایش تولید و عرضه عملیاتی شده و پیش بینی می شود بازار خودرو به تدریج در مسیر کاهش قیمت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تقریبا نیمه آبان ماه امسال بود که پس از اعلام افزایش بهای قیمت کارخانه ای خودروسازان، به فاصله کمتر از 48 ساعت از این تصمیم، با دستور رئیس جمهور به وزیر صمت و ابلاغ به شرکت های خودروسازی، افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شد و تصمیم گیری در خصوص افزایش قیمت ها منوط به مصوبه ستاد تنظیم بازار شد.

این رفت و برگشت قیمتی در حالی اتفاق افتاد که خودروسازان پس از ماه‌ها کش و قوس با سازمان بورس، وزارت صمت و شورای رقابت، موفق به دریافت افزایش قیمت شده بودند اما در فاصله کوتاهی از اعلام این تصمیم، با دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه ای نداشته است، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد هر گونه افزایش قیمت ممنوع و قیمت ها به حالت قبل بازگردد.

مصوبه ای که حالا پس از گذشت نزدیک به یک ماه بلاتکلیفی، با موافقت ستاد تنطیم بازار تصمیم گیری در خصوص آن نهایی و با تایید مصوبه افزایش قیمت ها، شرکتهای خودروسازی در جدولی اصلاح قیمت ها را به سازمان بورس ابلاغ و از قیمت های جدید رونمایی کردند.

این تصمیم در حالی با تاخیر صورت می گیرد که مدت هاست کارشناسان با توجه به افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های تولید، بر ضرورت اصلاح قیمت محصول نهایی براساس بهای تمام شده تولید در شرکت های خودروسازی تاکید دارند و خودروسازان هم با وجود زیاندهی بالا و لزوم افزایش قیمت ها، قول اجرای برنامه‌های فروش های هفتگی و عرضه بیشتر محصولات را می دهند، وعده ای که انتظار می رود با اصلاح و اعلام قیمت های جدید هر چه سریع تر از سوی خودروسازان عملیاتی شود.

فعالان و کارشناسان صنعت خودرو باور دارند با اصلاح قیمت‌ها و تزریق نقدینگی به خطوط تولید، از زیان هنگفت خودروسازان و تهدید تولید ملی و اشتغال هزاران نفر در زنجیره تامین و تولید خودرو جلوگیری شده و با افزایش تولید و عرضه شاهد شکست قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.

در همین ارتباط احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به اصلاح قیمت محصولات خودروسازان با تصمیم ستاد تنظیم بازار مطرح کرد: اگر چه اصلاح قیمت خودرو تاثیر کوتاه مدت بر رشد قیمت ها دارد اما با افزایش عرضه و تحقق وعده های شرکتها، قیمت خودرو در بازار نزولی خواهد شد.

وی با این حال راهکار اساسی بازار خودرو را فروش خودرو در حاشیه بازار دانست و افزود: طرحی که برای اصلاح قیمت خودرو نیز در نظر گرفته شده است با گذشت زمان این امید می رود که به نتایج فروش در حاشیه بازار رسیده و دست دلالان از بازار خودرو قطع شود.

نعمت بخش در ادامه به هدف گذاری خودروسازان برای افزایش تولید در صورت اصلاح قیمت ها اشاره و تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی خودروسازان با افزایش قیمت خودرو و کاهش زیان شرکتها، تولیدات در کف و ناقص تکمیل و به بازار عرضه خواهد شد و همزمان با افزایش تولید و و عرضه شرکتها و اجرای فک رهن محصولات از سوی خودروسازان و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا، مسلما قیمت حاشیه بازار کاهشی خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، شرکتهای خودروساز در این مدت در جلساتی با تامین کنندگان در حال رفع مشکل تامین قطعات خاص و گلوگاهی بودند تا ضمن تجاری کردن خودروهای ناقص، دو شرکت بزرگ خودروسازی نیز تیراژ تولید روزانه را به دو هزار و 500 دستگاه افزایش دهند.

 

احمد نعمت بخش


نعمت بخش خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروسازان به دلیل قیمت های دستوری همواره در حال زیاندهی، افت توان مالی، افزایش بدهی به قطعه سازان و در نهایت کاهش تولید بودند اما با اصلاح قیمت خودرو به تدریج زیان شرکتها کمتر و با کسب درصد کمی سود و امکان پرداخت مطالبات قطعه سازان و تامین قطعات خطوط تولید، جریان تولید صعودی خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته پیشنهاد ما این بوده که برای شروع کار و افزایش تولید حداقل 10 هزار میلیارد تومان به هر یک از دو شرکت بزرگ خودروسازی اختصاص یابد تا توان قطعه سازان بالا برود اما متاسفانه تاکنون این خواست مورد موافقت وزارت صمت قرار نگرفته است.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به پیشنهاد خودروسازان به وزیر صمت برای کمک به افزایش تولید پرداخت و تاکید کرد: پیشنهاد دیگری که برای پرداخت مطالبات قطعه سازان به وزیر صمت ارائه شده است اختصاص 20 درصد تحویل فوری شرکتها به قیمت تمام شده به اضافه 10 درصد سود، بابت بدهی به قطعه سازان است که مزایای زیادی را برای خودروساز و قطعه ساز خواهد داشت و نه شرکتها زیان می کنند بلکه باعث می شود قطعه سازانی که مدت زیادی از مطالبات آنها گذشته است از این مسیر نقدینگی بیشتری نصیبشان شود و در نهایت اینکه قطعه سازان برای تامین نیاز مالی به سرعت خودروها را زیر قیمت بازار عرضه می کنند و منجر به افت قیمت در بازار می شود.

نعمت بخش در پایان با توجه به واگذاری قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار گفت: در صورت واگذاری قیمت خودرو به حاشیه بازار که از مطالبات به حق و منطقی خودروسازان است این جریان سریع تر مدیریت شده و قیمت خودرو در بازار منطقی تر خواهد شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 135779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha