دولت از قیمت‌ گذاری و مدیریت خودروسازان کنار می کشد؟ / نگاهی به بهترین راهکار متعادل برای فروش خودروسازان

یک مقام مسئول در حوزه قطعه سازی کشور ضمن تاکید بر دو خواست مهم خودروسازان و قطعه سازان از دولت معتقد است اگر دولت حاضر به لغو قیمت‌گذاری دستوری و سپردن قیمت به خودروسازان نیست، عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به عنوان راهکاری متعادل برای عبور خودروسازان از شرایط فعلی کمبود نقدینگی و زیان‌دهی، مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازان سال‌هاست به دنبال حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری هستند اما هنوز تکلیف قیمت‌گذاری، افزایش یا ثبات قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال جاری مشخص نیست و اتفاقی که سال‌هاست انتظار آن را می‌کشند تا به امروز به سرانجام نرسیده است.

البته حذف قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی قیمت همچنان موافقان چندانی در دولت ندارد از همین رو خودروسازان ماه گذشته دست به دامان شورای عالی امنیت ملی شدند تا از این مسیر به رویای چند‌ساله خود دست یابند.

خودروسازان و قطعه‌سازان که از نبود نقدینگی در مسیر ارتقای کیفیت و جهش تولید گله مند هستند خواستار حل آنها به واسطه اصلاح قیمت شدند و به همین منظور حدود یک ماه قبل بود که با حضور در شورای عالی امنیت ملی، دو پیشنهاد، شامل فروش در حاشیه بازار و عرضه خودرو در بورس کالا را برای اصلاح قیمت ارائه کردند.

به گفته خودروسازان و قطعه سازان آزادسازی قیمت می‌تواند آنها را از محدوده زیان‌دهی خارج کرده و نقدینگی موردنیاز برای ارتقای کمی و کیفی محصولات‌ را تامین کند از این رو یکی از پیشنهادات آنها در جلسه ای که اواسط تیرماه در شورای عالی امنیت ملی داشتند عرضه خودرو در بورس کالا بود.

هرچند به اعتقاد آنها بورسی شدن خودرو به اندازه آزادسازی قیمت مفید نیست، اما به‌هر‌حال در مقایسه با سیاست قیمت‌گذاری دستوری یک گام رو به جلو در راستای خروج از زیان‌دهی و بهبود نقدینگی به حساب می‌آید.

خوشبختانه وزارت صمت پس از کش و قوس های فراوان و پیگیری مجلسیان و اعلام مدیران دو شرکت خودروساز بزرگ وزیر صمت نیز موافقت خود را با شورای عالی بورس اعلام کرد و قرار شد عرضه خودروهای خارج از فرایند قرعه کشی در بورس کالا صورت گیرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر دولت حاضر به لغو قیمت‌گذاری دستوری و سپردن قیمت به خودروسازان نشود، عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به عنوان راهکاری متعادل برای عبور خودروسازان از شرایط فعلی کمبود نقدینگی و زیان‌دهی، مورد استفاده قرار گیرد.

چرا که شفافیت در معاملات بورس کالا باعث می شود هم خودروسازان بتوانند با در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب و معقول خودروی خود را بفروشند و هم خریداران با کشف قیمت منصفانه ناشی از عرضه و تقاضا محصول مورد نیاز را در یک بازار شفاف خریداری خواهند کرد.

تصمیم بزرگ دولت برای صنعت خودرو چیست؟

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن همگن قطعه سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با تاکید بر اینکه دولت باید در خصوص صنعت خودرو دو تصمیم بزرگ را اتخاذ کند، تصریح کرد: خواست اصلی خودروسازان و قطعه سازان از دولت عدم دخالت در قیمت گذاری و مدیریت در صنعت خودرو است، دو تصمیم کبری که چنانچه توسط دولت عملی شود، بیش از 90 درصد شاهد حرکت های خوبی در صنعت خودرو خواهیم بود.

 

محمدرضا نجفی منش



وی با توجه به یکی از پیشنهادات خودروسازان و قطعه سازان در جلسه اخیر با شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: امید است با اصلاح قیمت خودرو و عملی شدن پیشنهاد عرضه خودرو در بورس به عنوان یکی از پیشنهادات خودروسازان و قطعه سازان به این شورا و موافقت اخیر وزیر صمت و شورای عالی بورس، اتفاقات خوبی در حوزه قیمت خودرو رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه دخالت دولت در بنگاه داری و همچنین قیمت گذاری دستوری منجر به زیان هنگفتی در شرکتهای خودروساز شده است، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا می تواند گام مهمی در جهت شفاف سازی عملکرد خودروسازان باشد و با عرضه خودرو در بورس به نوعی کشف قیمت واقعی خودرو در بازار می تواند اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول در انجمن همگن قطعه سازان تاکید کرد: طبق قانون وقتی یک کالا در بورس عرضه شود مشمول قیمت‌گذاری نخواهد شد. بنابراین عرضه خودرو در بورس‌کالا باعث شفافیت و واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود.

نجفی منش ادامه داد: البته بهترین راه عرضه خودرو این است که خود خودروساز هم قیمت‌گذاری انجام دهد و هم آن را عرضه کند. در همه جای دنیا به همین شیوه قیمت‌ گذاری می‌کنند اما متاسفانه در کشور ما شیوه خودمان را پیش گرفته و از اشتباهات گذشته پند نمی‌گیریم.

لزوم نقش مطالبه گری دولت در صنعت خودرو

به گفته وی تا سال 1390 که قیمت‌ گذاری خودرو توسط کارخانه صورت می‌گرفت، عرضه به اندازه‌ای زیاد بود که خودروسازان در فروش محصولات خود به مشکل برخوردند. اما از زمانی که دولت و شورای رقابت وارد بحث قیمت‌گذاری شدند از همان روز افت صنعت خودرو شروع شد، تیراژ پایین آمد و زیان خودروسازان بالا رفت و تا الان بیش از 100 هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان است که علت آن هم تفاوت زیاد قیمت کارخانه با قیمت آزاد آن در بازار است.

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور با اشاره به حجم بالای مطالبات قطعه سازان از خودروسازان خاطر نشان کرد: امروز با توجه به این شرایط فشار نقدینگی بر قطعه سازان بسیار سنگینی می‌کند از این جهت یکی از پیشنهادات ما این بود که خودرو با زیان فروخته نشود تا خودروسازان بتوانند بدهی ما را به موقع پرداخت کنند.

نجفی منش در پایان تصریح کرد: دولت باید از قیمت‌ گذاری و مدیریت کنار بکشد و نقش ناظر و مطالبه‌گری داشته باشد که این قطعا به نفع صنعت خودرو خواهد بود.
 

کد خبر 138667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha