کد خبر 143223
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
تولید مازاد بر تعهدات خودروسازان در بورس کالا عرضه شود

انجمن قطعه سازان کشور در راستای نامه اخیر ایران خودرو به رئیس سازمان بورس و راهکار خودروسازان برای استفاده از ظرفیت بورس کالا جهت خروج از زیان انباشته، با ارائه پیشنهادی خواستار عرضه مازاد بر تعهدات خودروسازان در بورس کالا شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که خودروسازان به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، رشد بی‌رویه نرخ تورم و افزایش افسار گسیخته نرخ نهاده‌های تولید مشمول ماده 141 قانوت تجارت شده است، شرکت ایران خودرو در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام برنامه‌های این گروه صنعتی در راستای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت، خواستار ادامه حضور این شرکت در بازار دوم بورس شده است.

استفاده از ظرفیت بورس کالا؛ راهکاری برای جبران زیان انباشته خودروسازان

در نامه شرکت ایران خودرو که با امضای پنج عضو هیات مدیره این شرکت خطاب به مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نوشته شده است به 8 بند به عنوان برنامه‌های ایران خودرو برای خروج از شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت اشاره شده است.

در بخشی از راهکارها و برنامه اعلامی شرکت ایران خودرو به رئیس سازمان بورس، موضوع پی‌گیری استفاده از ظرفیت بورس کالا در جهت سودآوری و بهبود شرایط نقدینگی مورد تاکید قرار گرفته  است، برنامه‌ای که حالا پس از گذشت چند روز از اعلام آن، موجب پیشنهاد مشخص انجمن قطعه سازان کشور در راستای استفاده بهتر از ظرفیت بورس کالا، تسریع در جریان نقدینگی شرکت‌های خودروسازان و افزایش تولید خواهد شد.

تولید مازاد بر تعهدات خودروسازان در بورس کالا عرضه شود

اما در خصوص پیشنهاد مشخص قطعه سازان، عضو انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: با صدور مجوز عرضه مازاد بر تعهد خودروسازان در بورس کالا و افزایش توان تولید در شرکت‌های خودروسازی و قطعه سازی، شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

پیمان یزدان‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به نامه اخیر ایران خودرو به سازمان بورس و بند مربوط به استفاده از ظرفیت بورس کالا گفت: شرکت‌های خودروساز داخلی دارای تعهدات مشخصی در سامانه فروش یکپارچه وزارت صمت است اما پیشنهاد مشخص انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران به وزارت صمت این است که هم‌زمان با افزایش تولید و عرضه خودروسازان، اجازه دهند تا مابه‌التفاوت تعداد تعهد شده خودروسازان در سامانه یکپارچه و میزان تولید سالانه شرکت‌ها، در بورس کالا عرضه شود.

بهبود جریان نقدینگی و افت قیمت با بورسی شدن بخشی از ظرفیت خودروسازان

وی پیشنهاد قطعه سازان را در راستای حمایت از بند مربوط به استفاده از ظرفبت بورس کالا اعلام کرد و گفت: عرضه مازاد بر تعهد خودروسازان در بورس کالا، 2 مزیت مهم را به همراه خواهد داشت که در کوتاه مدت نیز نتایج آن مشخص خواهد شد. اولا با افزایش عرضه خودرو، قیمت در بازار به سرعت کاهشی خواهد شد، دومین مزیت این پیشنهاد، بهبود جریان نقدینگی در شرکت‌های خودروساز است. در واقع با افزایش عرضه خودرو و تزریق بهتر نقدینگی به شرکت‌ها، شاهد تسریع در پرداخت مطالبات هزاران میلیاردی قطعه سازان نیز خواهیم بود.

 مسئول کمیته اتاق بازرگانی انجمن سازندگان قطعات ومجموعه‌های خودرو کشور خاطرنشان کرد: با پذیرش پیشنهاد عرضه مازاد بر تعهدات خودروسازان در بورس کالا، به طور قطع قطعه سازان نیز توان تولید بیشتری را به‌دست آورده و با تولید بیشتر و افزایش عرضه خودرو به بازار، شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو خواهیم بود.

 به گفته یزدان‌بخش با پذیرش راهکار پیشنهادی خودروسازان برای خروج از زیان انباشته و امکان عرضه مازاد بر تعهدات در بورس کالا، شعار رشد تولید و مهار تورم در سال جاری نیز محقق خواهد شد.

کد خبر 143223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha