با پیشرانه GDI سایپا آریا آشنا شوید

سیستم GDI یا همان سیستم تزریق مستقیم سوخت یکی از جدیدترین سیستم‌های بکارگیری شده در موتورهای درون سوز یا همان احتراق داخلی بوده که بنا بر اعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا قرار است پیشرانه آریا به عنوان جدیدترین کراس‌اوور سایپا به این تکنولوژی تجهیز شود.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، به تازگی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تولید سایپا آریا با پیشرانه GDI و گارانتی 5 ساله خبر داده است.

 

سایپا آریا



سایپا همواره در بحث تولید پیشرانه اختصاصی با مشکل مواجه بوده است و این مشکل در تولید سایپا شاهین با پیشرانه M15 یا همان موتور تیبا تبدیل به چالشی بزرگ برای این شرکت خودروسازی شد.

البته سایپا در سال 1396 و در زمان تصدی‌گری نعمت‌زاده بر وزارت صمت با رونمایی از پیشرانه سه سیلندر این شرکت تلاش کرد تا یک موتور اختصاصی تولید کند اما به دلایل نامشخصی این برنامه با شکست مواجه شد.

در گام بعدی سایپا با اتکا به نقشه‌هایی که از زمان شراکت با سیتروئن در سایپا کاشان به جا مانده بود دور جدید از تلاش برای ساخت پیشرانه‌های اختصاصی را آغاز کرد که به تولید پیشرانه M15 GSI و پیشرانه ME16 منتهی شد که قرار است روی خودروهای سایپا شاهین، سایپا اطلس، سایپا سهند و P90 نصب شود.

حال امروز مشخص شد که سایپا آریا با پیشرانه GDI راهی بازار خواهد شد اما پیشرانه GDI چیست و این تکنولوژی چگونه کار می‌کند؟

با این مقدمه نگاهی به سیستم GDI می‌اندازیم و با مزایای پیشرانه GDI سایپا آریا آشنا خواهیم شد.



GDI چیست؟


سیستم GDI امروزه در بسیاری از خودروهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های به کار رفته در پیشرانه‌های درون‌سوز شده است.

Gasoline Direct Injection یا به اختصار GDI در معنای لغوی سیستم تزریق مستقیم سوخت است. این سیستم در اصل نسل جدیدی از سیستم MPI یا همان موتورهای انژکتوری معروف می‌باشد. در این موتورها انژکتور روی مانیفولد هوا قرار گرفته است. این انژکتورها سوخت را در مانیفولد هوا در یک فشار معین تزریق کرده و پس از آن مخلوطی از سوخت و هوا را از سوپاپ وارد محفظه سیلندر می‌کند. حال در موتورهایی که از سیستم GDI بهره می‌برند کارکردشان نسبت به MPI ها کمی متفاوت است. در موتورهای GDI محل قرارگیری انژکتور از روی مانیفولد به درون محفظه سیلندر تغییر کرده است. این انژکتورها سوخت را با یک فشار مشخص به هوای داخل سیلندر تزریق کرده و آماده احتراق است.



مزایای سیستم GDI
 

مهمترین مزیت پیشرانه‌هایی که از سیستم GDI بهره می‌برند مصرف سوخت پایین‌تر آنها نسبت به موتورهای MPI است. پاشش مستقیم سوخت به داخل محفظه سیلندر سبب شده تا ترکیب هوا و سوخت بهتر صورت پذیرد و مصرف سوخت کاهش یابد.

 

پیشرانه سایپا آریا



در کنار مصرف سوخت کمتر آلودگی کمتری نیز در نتیجه آن رخ می‌دهد. همچنین به دلیل تزریق دقیق و موثر سوخت در سیستم GDI، راندمان موتور نیز افزایش پیدا می‌کند. همین افزایش راندمان سبب شده تا قدرت و گشتاور پیشرانه‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند بیشتر از موتورهای MPI شود. همچنین ضریب تراکم نیز در این نوع از پیشرانه‌ها می‌تواند بیشتر از پیشرانه‌های MPI باشد و به همین خاطر خودروسازان می‌توانند موتورهای قوی تری تولید کنند.



پیشرانه های TGDI چیست؟



TGDI (Turbocharged Gasoline Direct Injection) به پیشرانه های توربو شارژری می‌گویند که سیستم پاشش سوخت انها مستقیم یا همان GDI است. حرف T قبل از کلمه GDI اشاره به سیستم توربوشارژ پیشرانه مورد نظر دارد. پیشرانه های توربو شارژ مجهز به GDI نیز مانند پیشرانه های تنفس طبیعی راندمان بالاتر و مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به پیشرانه های توربو شارژ MPI دارند.



چه خودروهایی از سیستم GDI بهره می‌برد؟



امروزه بیشتر خودروهای درون سوز سراسر دنیا به این سیستم مجهز شده‌اند. از جمله خودروهای معروفی که در بازار ایران با این سیستم تولید شده‌اند می‌توان به سانتافه، سورنتو، رنو تلیسمان و پژو 2008 اشاره کرد.

اما در این چند سال اخیر خیل عظیمی از خودروهای چینی به این سیستم مجهز شده و در واقع می‌توان گفت سیستم GDI تبدیل به سیستمی پرطرفدار میان خودروسازان چینی شده است. خودروهایی نظیر جک S5 فیس لیفت، چری آریزو 6 و آریزو 6 پرو، تیگو 8 پرو، کی ام سی K7 و... از این سیستم بهینه استفاده می‌کنند.


سایپا آریا اتوماتیک با چه مشخصاتی به بازار می‌آید؟



سایپا آریا اتوماتیک دومین محصول پس از شاهین است که روی پلت فرم اس.پی100 تولید خواهد شد. انتظار می‌رود تیپ فول آریا مانند سایپا شاهین G به امکاناتی نظیر دو ایربگ، سانروف و آینه برقی، تهویه اتومات، فرمان برقی، روکش چرم صندلی ها، مانیتور لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، سنسور عقب، سنسور نور یا اتولایت، سنسور فشار باد تایر، چراغ دی لایت، رینگ آلومینیومی، نشانگر تعویض دنده GSI و ورود بدون کلید و استارت دکمه ای مجهز شود.

 

سایپا آریا



سایپا آریا قرار است با پیشرانه‌هایی با قدرت 108 تا 156 اسب بخار به بازار عرضه شود و فعلاً در نسخه تک دیفرانسیل جلو، به مرحله تولید برسد.

 

سایپا آریا



آریا اتوماتیک یا آریا CVT خودرویی است که با شاهین از پلتفرم یکسان SP100 سایپا استفاده می‌کند و در بسیاری از نکات نیز شباهت‌های بسیاری دارند به خصوص در طراحی جلو و کابین این شباهت‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

 

سایپا آریا



اگر طراحی عقب خودرو را که آریا را در سگمنت خودروهای هاچ بک کراس قرار می‌دهد فاکتور بگیریم در سایر زوایا شباهت بسیار زیاد است و تنها به برخی نکات مانند، تغییر چیدمان کابین، رینگ، سپر جلو، جلوپنجره و دستگیره کرومی خلاصه می‌شود.

آریا اتوماتیک مانند شاهین اتوماتیک با پیشرانه 1.5 لیتری توربو و گیربکس پانچ تولید خواهد شد./

کد خبر 140341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha