همه چیز درباره خودرو C۳-XR سایپا / C۳XR یا سایپا M۴۴ چه مشخصاتی دارد؟

به بهانه اعلام خبر تولید خودرو جدید C۳-XR توسط مدیرعامل سایپا، نگاهی به این محصول چینی فرانسوی خواهیم انداخت. خودرویی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو با نام سایپا M۴۴ به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: سایپا سیتروئن در قراردادی با شرکت دانگ فنگ چین، خودرو جدید C۳-XR با ساخت داخل ۴۵ درصد را وارد و عرضه خواهد کرد که موفقیت بسیار خوبی است.

خودرو C۳-XR یکی از محصولات شرکت مطرح سیتروئن فرانسه است که نسخه‌ای ویژه مختص بازار چین بوده و با C۳ معمولی که پیش‌تر و پس از برجام وارد ایران شد تفاوت‌هایی دارد. در اصل سیتروئن C۳-XR در شرکتی مشترک که ماحصل همکاری کمپانی بزرگ چینی دانگ فنگ و پژو سیتروئن فرانسه بوده تولید شده است. این خودرو برای اولین بار سال ۲۰۱۴ وارد بازار چین شد و تاکنون دو فیس لیفت را نیز تجربه کرده است.

سایپا M44 - سیتروئن C3-XR

C۳-XR خودروی چندان جدیدی برای بازار ایران نیست و تا قبل از این دو بار در نمایشگاه‌های خودروی سال ۹۶ و ۹۷ در غرفه سایپا سیتروئن به نمایش عموم درآمد. پس از برجام بود که سایپا مجدد به سراغ یکی از شرکای مطرح خود یعنی سیتروئن رفت و طی همکاری مشترک با این شرکت فرانسوی، سایت سایپا سیتروئن کاشان راه اندازی شد. اولین خودرویی که از این خط تولید بیرون آمد نسخه معمولی سیتروئن C۳ بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. با اینکه پلتفرم سیتروئن C۳ با پژو ۲۰۰۸ مشترک بود اما این خودرو ظاهر اسپرت‌تر و جذاب‌تری نسبت به برادر خود داشت.  

سایپا M44 - سیتروئن C3-XR

ماشین C۳-XR قرار بود پس از نسخه معمولی پا به جاده‌های ایران بگذارد اما بخت با آن یار نبود و به سد تحریم‌ها برخورد کرد. پس از آنکه مجددا آمریکا از برجام خارج و ایران دوباره تحریم شد، شرکت‌های بزرگ نیز مجبور به ترک ایران شدند. به همین علت C۳-XR نیامده مجبور شد بار سفر ببندد، اما اکنون مجددا با شدت گرفتن احتمال توافق و برجام دوباره و همچنین با صادر شدن مجوز واردات خودرو توسط وزارت صمت شایعه‌هایی که مبنی بر حضور مجدد و تولید C۳-XR وجود داشت بیشتر شد تا اینکه مدیرعامل سایپا آن را تایید کرد.  

محمدعلی تیموری با بیان اینکه در واردات خودرو شرایط مناسبی برای گروه سایپا ایجاد خواهد شد، گفت: با توجه به شرایطی که وزارت صمت برای واردات خودرو ایجاد کرده، توانستیم شرایط مناسبی در حوزه واردات داشته باشیم و با خودروسازان برتر کشور چین وارد همکاری شده ایم. به گفته وی، بر این اساس سایپا سیتروئن در قراردادی با شرکت دانگ فنگ چین، خودرو جدید C۳-XR با ساخت داخل ۴۵ درصد را وارد و عرضه خواهد کرد که موفقیت بسیار خوبی است. این خودرو تاکنون در ایران تحت عنوان M۴۴ معرفی شده که نام آن در چین است.

طراحی ظاهری خودرو C۳-XR

C۳-XR یک خودروی کراس اوور کامپکت شهری است که قرار است نسخه فیس لیفت سال ۲۰۱۹ آن وارد ایران شده و به فروش رسد. همانطور که اشاره کردیم نسبت به C۳ معمولی این خودرو تفاوت‌های چشمگیری دارد. در نمای جلو چراغ‌های اصلی طراحی مستطیلی شکل و کشیده‌ای دارد که فرمی اخم آلود را دارند. همچنین جلوپنجره این خودرو نیز طراحی کشیده و بزرگی دارد که به چراغ‌های اصلی چسبیده و لوگوی سیتروئن به همراه خطوط افقی کرومی متصل به لوگو بر روی آن قرار دارد. بر روی سپر نیز چراغ‌های مخصوص روز به صورت یک نوار عمودی و چراغ‌های دایره‌ای مه ‌شکن تعبیه شده و نمای جلو را اسپرت‌تر کرده‌ است.  

سایپا M44 - سیتروئن C3-XR

در نمای جانبی کاملا تفاوت‌های C۳-XR با نسخه معمولی مشخص می‌شود. دماغه کشیده‌تر، بدنه کمی بزرگ‌تر و خطوط برجسته خود نمایان کننده تفاوت‌های این خودرو با برادر کوچکتر خود است. همچنین در این خودرو نیز بدنه به صورت یک رنگ بوده و ارتفاع این خودرو هم کمی بالاتر از نسخه معمولی است. وجود خطوط برجسته و عمیق در این بخش سبب شده تا با خودروی عضلانی روبرو باشیم.

سایپا M44 - سیتروئن C3-XR

در نمای عقب اولین موردی که به چشم می‌خورد سادگی بیش از حد بوده که البته با توجه به زمانی که این خودرو طراحی شده چندان مورد عجیب و دور از انتظاری نیست. چراغ‌های اصلی به صورت یک تکه و کمی بزرگ طراحی شده که تا روی درب صندوق نیز کشیده شده‌اند. بر روی درب صندوق نیز یک فرو رفتگی نسبتا عمیق طراحی شده و بالای آن نیز لوگوی سیتروئن قرار دارد. بر روی صندوق محل قرارگیری پلاک و یک دیفیوزر کرومی قرار گرفته که بر روی دیفیوزر یک خروجی دوگانه اگزوز و چراغ‌های مه شکن قرار دارند.

طراحی داخلی C۳-XR

با ورود به کابین C۳-XR همه چیز به یکباره تغییر پیدا کرده و بر خلاف طراحی بیرونی که بسیار ساده بود شاهد یک داشبورد جذاب و عامه پسند هستیم که اجزای کارآمد و خوبی دارد. مانند دیگر محصولات سیتروئن خصوصا C۳ بر روی این خودرو نیز از دریچه‌های تهویه مطبوع مستطیلی شکل با خطوط تزئینی کروم استفاده شده که طراحی زیبا و اسپرتی را به داشبورد میانی داده است. زیر دریچه‌های تهویه مطبوع یک نمایشگر بزرگ و عریض لمسی تعبیه شده که سیستم مالتی مدیا خودرو و بسیاری از تنظیمات دیگر از طریق آن قابل دسترسی و کنترل است.  

سایپا M44 - سیتروئن C3-XR

زیر صفحه نمایش نیز دایره‌های سه گانه تنظیم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته که سبک آن سال‌های پژو سیتروئن بوده است. فرمان به صورت D کات طراحی شده و غربیلک آن نیز سه شاخه به همراه کلیدهای کنترلی است. صفحه کیلومتر شمار هم به صورت تمام آنالوگ بوده و یک کامپیوتر سفری نسبتا کوچک میان عقربه‌ها قرار گرفته است. یکی از نکات مثبت کابین خودرو C۳-XR داشبورد و صندلی‌های دو رنگ بوده که جذابیت بیشتری را به کابین خودرو داده اما باید دید این آپشن به نسخه‌های مخصوص ایران خواهد رسید یا نه. اما متریال به کار رفته داشبورد و کابین کیفیت بسیار بالا و مناسبی داشته و در بلند مدت با افت کیفیت روبرو نخواهد شد.  

سایپا M44 - سیتروئن C3-XR

همچنین از نظر فضای داخلی، سیتروئن C۳-XR خودروی جادار و راحتی بوده و فضای پا و سر در هر دو ردیف کاملا قابل قبول است. همین مورد سبب شده تا C۳-XR خودروی محبوب خانواده‌ها در چین باشد. همچنین فضای صندوق عقب هم جادار و مناسب است. ارگونومی بالا نیز دیگر نکته مثبت کابین این خودروی دو رگه است که سبب می‌شود تا راننده درون آن با سختی روبرو نشده و در طول رانندگی در بهترین حالت قرار داشته باشد.

مشخصات فنی C۳-XR

خودرو C۳-XR در بخش فنی از قرار معلوم مجهز به پیشرانه ME۱۶ یا همان TU۵ پلاس خواهد بود. این پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۶ دنده اتوماتیک از نوع ‌AT بوده که قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت سیتروئن C۳-XR به صورت ترکیبی حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر بوده که عددی مناسب است. همچنین این خودرو موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

سایپا M44 - سیتروئن C3-XR

امکانات رفاهی و ایمنی سیتروئن C۳-XR

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی C۳-XR خودروی دست پری است. این خودرو به امکاناتی نظیر صندلی چرمی، کیلومتر شمار دیجیتال، سیستم ورود بدون کلید، کی‌لس استارت، سیستم استارت استاپ، سیستم پایداری الکترونیکی، کنترل حرکت در سربالایی، کیسه هوای جانبی جلو، ایربگ پرده‌ای عقب و دوربین و سنسورهای عقب مجهز شده است.

سایپا M44 - سیتروئن C3-XR

کد خبر 142067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha