آشنایی با تیپ‌های مختلف سایپا اطلس + جزییات

اطلس یکی از جدیدترین خودروهای نارنجی پوشان سایپاست که در اصل فیس لیفت کوییک محسوب می‌شود. این خودرو قرار است بزودی در بازار خودروی کشور عرضه شده و اکنون مشخصات آن توسط سایپا اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اطلس نام فیس لیفت کوییک بوده که قرار است در سال جاری پایش به جاده‌های کشور باز شود. سایپا اطلس در کلاس هاچ بک کراس‌ها قرار گرفته و بر روی پلتفرم نام آشنای X200 ساخته شده است. این پلتفرم در اصل همان پلتفرم ساینا، تیبا و کوییک بوده و پلتفرمی بروز شده از X100 سایپا است. خودروی جدید سایپا نسبت به نسل قبلی خود یعنی کوییک هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی دستخوش تغییراتی مثبت شده و انتظار می‌رود استقبال از آن بسیار خوب باشد. 

اطلس سایپا به صورت کلی در دو تیپ 1 و تیپ 2 به بازار عرضه شده که تیپ 1 شامل دو نسخه S و G بوده که S نسخه پایه و G نسخه فول دنده دستی آن است. همچنین تیپ 2 آن هم شامل دو نسخه L و E بوده که تیپ L نسخه پایه اتوماتیک اطلس و نسخه E تیپ فول اتوماتیک آن است. 

سایپا اطلس

اطلس سایپا از نظر ظاهری همانطور که اشاره کردیم یک فیس لیفت بزرگ برای کوییک محسوب شده که طراحی به مراتب بهتر و به‌روزتر از کوییک را داراست. در نمای جلو چراغ های اصلی با ظاهری کشیده و خشن طراحی شده و جلوپنجره خودرو هم به صورت شش ضلعی به همراه خطوط عمودی کرومی است. بر روی سپر جلو در دو طرف آن چراغ های دایره‌ای مه شکن که با یک قاب کرومی همراه شده تعبیه و میان آنها نیز یک ورودی دیگر قرار گرفته است.

در نمای جانبی همان ظاهر همیشگی خانواده X200 همچون ساینا و کوییک و تیبا را شاهدیم که تنها برخی جزئیات آن تغییر پیدا کرده است. آینه‌های جانبی طراحی جدیدی دارد که نسبت به خودروی نسل قبلی یعنی کوییک بهتر شده. به غیر از آینه‌ها طراحی رینگ‌ها هم دستخوش تغییرات مثبتی شده است. 

در نمای عقب عضو جدید سایپا طراحی کاملا نسبت به نسل قبلی یعنی خودرو کوییک متفاوت شده است. مدل و طراحی چراغ‌های اصلی به فرم C شکل و به صورت دو تکه طراحی شده که نمای خوبی به این بخش خودرو بخشیده است. درب صندوق طراحی ساده‌ای دارد و برخلاف کوییک که محل نصب پلاک بر روی درب صندوق بود این قسمت در این خودرو بر روی سپر آمده است.

سایپا اطلس

سایپا اطلس در بخش کابین و داشبورد نیز تغییرات فراوانی کرده است. داشبورد خودرو میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ بوده که به سبک محصولات بی ام و بیرون زده از داشبورد طراحی شده است. پس از آن دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع به صورت دایره ای شکل تعبیه شده و در نهایت انتهای داشبورد بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و برخی کلیدهای کنترلی خودرو جا خوش کرده‌اند.

تغییر بعدی کابین این خودرو مربوط به صفحه کیلومترشمار خودرو می‌شود. همچنین غربیلک فرمان ظاهر اسپرتی دارد و به صورت D کات طراحی شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین مناسب به نظر رسیده اما باید دید در بلند مدت چگونه عمل خواهند کرد. از نظر فضای اتاق و کابین این خودرو کاملا شبیه به کوییک است. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو مناسب بوده و همچنین فضای ردیف عقب نیز برای دو سرنشین کافی است.

سایپا اطلس

اطلس در بخش مشخصات فنی هم آنچنان تغییر بزرگی نداشته اما نسبت به قبل شاهد برخی بروزرسانی‌ها بوده است. اطلس زیر کاپوت خود مجهز به نسل جدید پیشرانه معروف M15 با کد M15GSI شده است. قلب تپنده اطلس یک پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.5 لیتری است که توانایی تولید حدود 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور را دارد. طبق گفته مهندسان سایپا تغییراتی که این پیشرانه با نسل قبلی خود کرده شامل تغییرات در سر سیلندر و هدرز و همچنین تجهیز به سیستم زمان ‌بندی متغیر سوپاپ‌ است که تغییراتی مثبت است.

اطلس همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم در 4 تیپ مختلف تولید شده که دو تیپ آن مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و دو تیپ دیگر به یک گیربکس اتوماتیک CVT با شبیه سازی 7 سرعته مجهز شده‌اند که قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی هر چهار تیپ نیز حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. 

سایپا اطلس از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز در هر چهار تیپ امکانات مختلفی داشته است. اطلس S به امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، رینگ 14 اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، رادیو پخش (AUX، USB و بلوتوث)، سنسور پایش فشار باد تایر ها (TPMS) و سنسور نور مجهز شده است.

سایپا اطلس

اطلس G نیز علاوه بر امکانات اطلس S مواردی مانند صفحه نمایش 7 اینچ مالتی مدیا، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، آینه‌های تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی و سقف رنگی را بیشتر دارد.

اطلس L که نسخه پایه اطلس اتوماتیک محسوب می‌شود هم به امکاناتی نظیر نظیر فرمان کمکی برقی ، رینگ 14 اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ‌های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفر، چراغ‌های روشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش 7 اینچی مالتی مدیا، دوربین عقب، آنتن سقفی کوسه‌ای، آینه‌های تاشو برقی، تریم داخلی دو رنگ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای تجهیز شده است.

اطلس E نیز که فول‌ترین نسخه خانواده اطلس به حساب می‌آید امکاناتی مانند سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلی برقی دو حالته راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران و رادار نقطه کور را نسبت به اطلس L بیشتر دارد. 

کد خبر 142218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha