انتقاد یک مقام خودرویی از تشویق به مونتاژکاری در صنعت خودرو / باید ریل سیاست گذاری در صنعت خودرو به سرمایه گذاری و توسعه تغییر یابد

مدیرعامل سایپا رونمایی از موتور جدید ایران خودرو را نشان از بلوغ صنعت خودروسازی در کشور دانست و در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر ریل سیاست گذاری در صنعت خودروسازی گفت: سیاست اختصاص یارانه از جیب سهامداران ایران خودرو و سایپا باید به ریل سرمایه گذاری و توسعه در این صنعت تغییر یابد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمد علی تیموری که در آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: طراحی و تولید موتور یکی از بخش های بسیار سرمایه بر و با تکنولوژی بالا در صنعت خودرو است از این جهت طراحی و تولید موتور جدید ایران خودرو نشان از بالندگی خودروسازی در ایران است.

وی در ادامه به مسائل مطرح در فضای کسب و کار در صنعت خودرو پرداخت و اظهار داشت: امروز بسیاری از فضای کنونی و اخبار شکست دو خودروسازی بزرگ کشور لذت می برند در صورتی که دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیاز اقشار متوسط و پایین جامعه را تامین می کنند.


قیمت گذاری دستوری تقویت نظام لاتاری و دامن زدن به تورم در جامعه است

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با اشاره به برچسب انحصاری بودن دو خودروساز بزرگ کشور افزود: امروز با این استدلال که تولیدات ایران خودرو و سایپا برای قشر متوسط به پایین جامعه است و ساخت داخل آنها نزدیک به 90 درصد است، می گویند انحصاری است.

تیموری همچنین با انتقاد از طرح انحصار در صنعت خودروسازی ایران گفت: متاسفانه تنها کشوری در دنیا هستیم که برای خودروهای سواری و متوسط به پایین قیمت گذاری دستوری اعمال می کنیم.

وی تصریح کرد: امروز با رانتی که از جیب سهامداران به جیب دلالان می ریزیم ضمن اینکه نظام لاتاری را در جامعه تقویت می کنیم بلکه به تورم در جامعه دامن می زنیم.

مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه چرخش نقدینگی در تمام دنیا در نظام تولید است نه در بخش دلالی، بیان کرد: نظام سیاست گذاری در صنعت خودرو ایران خودروسازان را تشویق به مونتاژ می کند در این شرایط چرا باید تولید کنیم با هزاران قطعه سازی که در بدترین شرایط در حال فعالیت هستند؟

وی با اشاره به مشکلات زنجیره قطعه سازی و تاثیر قطعی برق و گاز در واحدهای صنعتی گفت: در چنین شرایطی شرکت های خودروسازی باید در شیفت شب کار کنند تا جبران هفت ساعت توقف قطعی برق را در تولید کنند آیا در این موقعیت برای خودروسازان مونتاژی کاری بسیار راحت تر نیست؟


درآمد 100 هزار میلیاردی مونتاژ کاران در 9 ماهه امسال / سیاستی که به دنبال بی پول کردن خودروسازان است

مدیرعامل سایپا گفت: ایران خودرو و سایپا در 9 ماهه اول امسال بالای 250 میلیارد تومان درآمد فروش داشتند در حالی که ظرف این مدت مونتاژ کاران بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد فروش داشتند و 80 هزار خودرو با متوسط بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان به بازار عرضه کردند اما هیچ قیمت گذاری دستوری بر این شرکتها اعمال نمی شود.

تیموری با انتقاد از سیاست قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو کشور اظهار داشت: امروز سیاست گذاری حاکم بر خودروسازی در مسیر معیوب کردن چرخه توسعه این صنعت و بی پول کردن خودروسازان است.

وی با تاکید بر زیان بیش از 150 هزار میلیاردی دو خودروسازی بزرگ کشور اضافه کرد: امروز تامین نیاز جامعه و تولید خودرو اقتصادی و با مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر نیازمند سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی است و مسلما از محل زیان نمی توان توسعه ایجاد کرد و باید از بخش درآمد به توسعه در خودروسازی دست یافت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به تاثیر چرخه زیان دهی خودروسازان بر عدم به روزرسانی تکنولوژی در این صنعت، خواستار تغییر ریل سیاست گذاری در صنعت خودرو کشور شد و خاطر نشان کرد: سیاست گذاری های حاکم بر این صنعت باعث شده امروز بیش از 90 درصد زنجیره قطعه سازی کشور با تکنولوژی و سرمایه گذاری دهه 70 فعالیت کنند و در این مدت به دلیل مشکلات نقدینگی تکنولوژی در این صنایع و ماشین آلات به روز رسانی نشده است و عملا فرسودگی ماشین آلات چرخه معیوبی در این صنعت رقم زده است.

تیموری در پایان با اشاره به اینکه امروز توهین به شرکتهای خودروسازی به فرهنگ تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: چنانچه می خواهیم احتکار حدود 300 هزار خودرو سایپا و ایران خودرو که امروز در پارکینگ خانه ها دپو شده، جمع شود باید سیاست اختصاص یارانه از جیب سهامداران ایران خودرو و سایپا را به ریل سرمایه گذاری و توسعه در این صنعت تغییر دهیم.

کد خبر 140594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha