کد خبر 142655
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
بررسی چالش تفویض مسئولیت اسقاط به وزارت صمت و توقف 4 ماهه فعالیت مراکز و تولید گواهی اسقاط

در حالی روز گذشته با ابلاغ وزارت صمت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، متولی نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده در کشور شده است که از بهمن سال گذشته و واگذاری این مسئولیت به وزارت صمت و خروج سامانه وزارت راه، جریان نوسازی و اسقاط کاملا متوقف شده است چنانچه به گفته یک مقام صنفی در انجمن اسقاط در 4 ماه گذشته علی‌رغم راه‌اندازی ناقص سامانه جدید نوسازی، هیچ صاحب خودروی فرسوده‌ای نه تنها امکان ثبت‌نام در طرح نقدی اسقاط را نداشته بلکه در این مدت یک گواهی اسقاط هم صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آبان ماه سال 1400 بود که قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید و پس از برخی اصلاحات در نهایت در خرداد 1401 از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد؛ قانونی که در بند 10 آن به‌ صراحت به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده پرداخته و وظایفی را برای خودروسازان در حوزه اسقاط تکلیف می‌کند.

با وجود لازم‌الاجرا بودن قانون ساماندهی صنعت خودرو اما از دهم بهمن‌ماه 1401 تا به امروز هیچ فرآیندی در حوزه اسقاط عملا صورت نگرفته است و به گفته فعالان حوزه اسقاط این موضوع باعث شده متقاضیان نوسازی خودرو که در قرعه‌کشی سال گذشته برنده شدند و باید خودرو فرسوده خود را تحویل و جایگزین بگیرند، با توقف ثبت در سامانه و انجام فرآیند مواجه شوند.

بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، وزارت راه از تاریخ 10 بهمن سال 1401 در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده مسئولیتی ندارد و طبق قانون این مسئولیت به وزارت صمت سپرده شده است اما متاسفانه از بهمن ماه سال گذشته و با خروج سامانه وزارت راه تا اواخر فروردین امسال که سامانه جدید راه‌اندازی شده است، عملا فعالیت مراکز اسقاط و تولید گواهی متوقف شده است و حالا با ابلاغ مسئولیت نوسازی ناوگان فرسوده به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتظار می‌رود این روند وضعیت بهتری پیدا کند.

روز گذشته در خبرها اعلام شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌ای در راستای ابلاغ قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، مسئولیت راهبری و اقدامات اجرایی اسقاط خودرو را به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محول کرده است. در واقع بر اساس این ابلاغ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) متولی ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده کشور شده است.

ابلاغ این مسئولیت و کندی راه‌اندازی سامانه جدید نوسازی در شرایطی موجب نگرانی فعالان این صنعت شده است که بر اساس جدیدترین آمار، حدود 14 میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد که از این آمار 9 و نیم میلیون مربوط به موتورسیکلت‌های فرسوده، 4 میلیون خودروی سواری فرسوده و حدود 230 هزار دستگاه مربوط به کامیون، کامیونت و وانت‌های فرسوده است.

انتظار تحول در نوسازی و اسقاط ناوگان فرسوده ظرف روزهای آینده

محمود مشهدی‌شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به ابلاغیه وزارت صمت در خصوص واگذاری راهبری ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده به ایدرو گفت: با وجود توقف 4 ماهه فعالیت مراکز اسقاط و تولید گواهی، انتظار می‌رود با مسئولیت جدید ایدرو و رفع ایرادات سامانه جدید، ظرف 10 تا 15 روز آینده در بحث نوسازی ناوگان فرسوده تحولی ایجاد شود.

وی افزود: از 10 بهمن 1401 که سامانه وزارت راه از دسترس خارج شد تا اواخر فروردین ماه که سامانه جدید راه‌اندازی شد، همچنان نقایص و ایرادات این سامانه در حال برطرف شدن است. بخشی که تاکنون راه‌اندازی شده تنها بخش خودروهای جایگزین است تا صاحبان خودروهای فرسوده با مشکلی مواجه نشوند، با این حال ایرادات فراوانی وجود دارد و به‌رغم اینکه در طول یک ماه گذشته برای موضوع خودروهای جایگزین، تقریبا سایت نوسازی و اسقاط راه‌اندازی شده اما بخش تاکسی‌های فرسوده در سایت همچنان با مشکل مواجه است و قابل ثبت‌نام نیست. طرح نقدی نیز که برای سال 1396 است با وجود گذشت حدود 6 سال از این طرح همچنان کند و پر از ایراد و فرایندهای نادرست است.

وی تصریح کرد: متاسفانه آن‌گونه که متقاضیان انتظار دارند سایت در دسترس نیست البته مراکز اسقاط فعال در این سایت دارای صفحه هستند و واردکنندگان و تولیدکنندگان نیز به تدریج صفحاتشان ایجاد شده و انتقال گواهی به‌زودی امکان‌پذیر می‌شود. البته هنوز انتقال گواهی از صفحه مراکز اسقاط به صفحه واردکنندگان و تولیدکنندگان میسر نیست با این وجود پیش‌بینی می‌شود ظرف 10 روز آینده این انتقال گواهی هم به صورت سیستمی امکان‌پذیر شود.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به تشکیل ستاد جدید نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده در سازمان گسترش و نوسازی صنایع تاکید کرد: ستاد جدید در ایدرو جایگزین ستاد حمل و نقل و سوخت کشور است و همه وظایف قانونی که بر عهده ستاد مدیریت و سوخت بود به این ستاد جدید واگذار شده است در حالی که کماکان سامانه جدید اسقاط فعال نشده است و  امید می‌رود با مسئولیت جدید ایدرو، ایرادات سایت برطرف شود و شاهد یک سایت منظم و بدون نقص باشیم تا امکان تولید گواهی مراکز اسقاط فراهم شود.

35 تا 40 درصد ناوگان کشور فرسوده است

مشهدی شریف در ادامه به الزام متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به ایجاد حساب وکالتی در طرح فروش سامانه یکپارچه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه وزارت صمت در طرح جدید فروش خودروها در سامانه یکپارچه، محدودیت‌هایی برای شرکت در طرح خودروهای فرسوده در نظر گرفته است از جمله ایجاد حساب وکالتی برای متقاضیان خودروهای فرسوده، البته در این جریان شورای رقابت را مسئول این الزام معرفی کردند در حالی که به نظر نمی‌رسد شورای رقابت در این امور دخالتی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به فرسودگی 35 تا 40 درصدی در ناوگان حمل و نقل کشور و موانع جدی در نوسازی ناوگان فرسوده، گفت: بحث اصلی در نوسازی ناوگان فرسوده وجود مشکل نرم‌افزاری و فعال‌سازی سایت نوسازی است تا این روند عملیاتی شود. موضوع بعدی قیمت خودروی فرسوده است که اگر بخواهیم به اسقاط 20 تا 30 هزار دستگاه در سال بسنده کنیم با این قیمت‌ها می‌شود گواهی اسقاط تهیه کرد اما اگر هدف‌گذاری برای اسقاط 500 هزار دستگاه در سال است باشد، امکان ندارد با این قیمت‌ها صاحب خودروی فرسوده‌ای متقاضی و علاقه‌مند به نوسازی شود.

وی در پایان با توجه به عدم اختصاص تسهیلات برای نوسازی ناوگان فرسوده خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ تسهیلاتی برای نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص داده نمی‌شود و تنها حمایت انجام شده امکان ثبت‌نام در طرح سامانه یکپارچه و استفاده از سود حاشیه بازار است. مشکل اصلی در این جریان 100 میلیون تومان سپرده در حساب وکالتی صاحبان خودروهای فرسوده است که با وجود چنین مانعی به نظر می‌رسد هدف، حضور دلالان به جای متقاضیان واقعی و دارندگان خودروهای فرسوده است.

کد خبر 142655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha