واردات خودرو، کابوس دلالان بازار می‌شود

با گذشت بیش از چهار سال از آخرین عرضه خودروهای وارداتی در کشور، گروه خودروسازی سایپا، نخستین شرکتی است که عرضه اولین محموله خودرو وارداتی را آغاز می‌کند. این رویکرد می‌تواند آرامش و تعادل قیمت را در بازار به ارمغان بیاورد. با حضور شرکت‌های بزرگ و قدرتمند در حوزه واردات دیگر مجالی برای جولان سفته‌بازان و واسطه‌گران باقی نخواهد ماند و ادامه این مسیر به طور قطع باعث کاهش حاشیه قیمت خودروهای وارداتی در بازار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، درست تابستان 1397 بود که با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات خودرو به کشور ممنوع شد تا منابع ارزی در کشور مدیریت شود اما افزایش قیمت و نوسان قیمت خودروها اوج گرفت. از همان زمان نه تنها قیمت خودروهای صفر و کارکرده خارجی، بلکه قیمت روز خودرو داخلی هم سر به فلک کشید و بازار به هم ریخت.

از همان روزها بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باور بودند که اگر زمستان همان سال واردات از سر گرفته شود، تا حد زیادی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شود، اما نه تنها گره واردات خودرو باز نشد بلکه قیمت‌ها هم روز به روز صعودی شد.

در این دوران، بازار خودرو همان اندک رقابتی را نیز که در نتیجه آزادی واردات به دست آورده بود، از دست داد و منحنی قیمت نیز به‌شدت صعودی شد. رشد قیمت در بازار خودرو البته تنها از ناحیه ممنوعیت واردات  نبود و ریشه در انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز نیز داشت، با این حال نقش این تصمیم را نمی‌توان در نجومی شدن قیمت خودرو به‌خصوص مدل‌های خارجی انکار کرد. در چنین شرایطی بود که انتقادهای زیادی به ممنوعیت واردات خودرو شد و تلاش‌هایی نیز برای لغو آن صورت گرفت و سرانجام رئیس دولت سیزدهم در اسفند سال گذشته ذیل فرمان هشت‌ماده‌ای خود در حوزه خودرو، لغو ممنوعیت واردات را اعلام و ورود خودروهای وارداتی صفر از بهار سال 1401 به کشور قانونی شد هرچند که ماه‌هاست به طول انجامیده است.

در حال حاضر عده‌ای می‌کوشند مانع واردات خودرو شوند تا سیلی از تقاضا را در برابر عرضه کم ایجاد کنند؛ چراکه در این صورت باز هم بازار، متلاطم و قیمت‌ها  افزایشی می‌شود اما علی‌رغم این مانع تراشی‌ها،‌ دولت و مجلس همچنان پیگیر واردات است و به سبب چنین رویکردی است که این روزها با حضور شرکت‌های واجد شرایطی چون سایپا و ورود اولین محموله از خودروهای وارداتی، جریان کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار رقم خورده است.

مخالفان واردات خودرو سعی دارند ورود خودرو به کشور را عامل زیان تولید داخل معرفی کنند در حالی که به نظر می‌رسد این ماجرا نه تنها به ضرر تولیدکنندگان نخواهد بود بلکه از جهات مختلف به نفع شرکت‌های خودروساز و بازار تولیدات داخلی و وارداتی و افت قیمت‌ها خواهد بود.

در واقع واردات خودروهای خارجی علاوه بر اینکه به وضعیت آشفته قیمت‌ در بازار خودرو کمک می‌کند بلکه با ایجاد رقابت، باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی و در نهایت بازار داخلی‌ها نیز خواهد شد و از حاشیه سود خودروهای وارداتی نیز کم خواهد کرد.

متاسفانه در سال‌های اخیر یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو، رشد قابل توجه تقاضا بوده که با ممنوعیت واردات خودروهای صفر این وضعیت تشدید شده است و حالا با اجرایی شدن واردات خودرو و عرضه خودروهای وارداتی توسط شرکت‌های واجد شرایط همچون سایپا، می‌توان تا حدودی شکاف میان عرضه و تقاضا را پر کرد و با ایجاد تعادل، شاهد کاهش درخواست های کاذب در بازار خودروهای وارداتی بود.

خوشبختانه این روزها شرکت‌های خودروساز با همراهی دولت و وزارت صنعت در جهت ایجاد یک بازار رقابتی و تحقق سیاست‌های طراحی شده در حوزه واردات خودرو گام‌های خوبی برداشتند و شرکت سایپا به عنوان نخستین شرکت با عرضه اولین محموله خودرو وارداتی به بازار، مسیر روشنی را رقم زد که نویدبخش روزهای درخشان و اثرگذار در بازار خودرو کشور خواهد بود.

کد خبر 142706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha