تا پایان امسال بیش از ۱۰۰۰ ایستگاه شارژ خودرو برقی ایجاد می‌شود / با عملی شدن وعده خودروهای برقی تنها یک درصد مصرف برق افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) از ایجاد و راه‌اندازی بیش از ۱۰۰۰ ایستگاه شارژ خودرو برقی تا پایان امسال خبر داد و گفت: تا امروز بالغ بر ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی احداث شده که ۳ مورد آن در خارج از کشور و بقیه آن‌ها داخل کشور راه‌اندازی شده است و از این تعداد حدود ۴۰ ایستگاه شارژ در تهران احداث و راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمدحسین رفان، با اشاره به مشکل تامین انرژی خودروهای بنزینی در کشور افزود: اگر به سمت استفاده از خودرو برقی حرکت کنیم میزان مصرف انرژی به نصف تقلیل خواهد یافت.

وی که در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه سخن می‌گفت،  بازدهی خودروهای برقی را ۲ برابر بازدهی خودروهای بنزینی دانست و تاکید کرد: گرچه قیمت این نوع خودروها بالاتر است اما با تولید انبوه آن می‌توان برای کاهش قیمت خودرو برقی تلاش کرد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه طراحی خودروی برقی و ساخت پیشرانه و قطعات خودروهای برقی در کشور، افزود: پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل، اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید این خودرو با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال‌ آینده شکل بگیرد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) همچنین در خصوص ساخت اتوبوس برقی توسط خودروسازان داخلی گفت: تاکنون برای تولید اتوبوس‌های برقی نیز اقداماتی صورت گرفته است و قرارداد طراحی، ساخت و فروش اولین اتوبوس برقی به امضا رسیده است.

رفان در ادامه با توجه به برخی نگرانی‌ها از افزایش مصرف برق و نحوه تامین برق موردنیاز خودروهای برقی اظهار کرد: با محاسباتی که صورت گرفته میزان برق موردنیاز خودروهای سواری حدود ۳۰ مگاوات و برای خودروهای تجاری نیز به همین میزان است در حالی که میزان برق مصرفی تهران در طول روز ۵ هزار مگاوات است بنابراین با ورود خودروهای برقی در هر کلاسی، عملا در بیشترین حالت تا یک درصد میزان مصرف برق افزایش پیدا خواهد کرد که جای نگرانی نیست و از طرف دیگر ما در راستای افزایش تولید برق، پروژه‌های بهینه سازی و افزایش راندمانی را در برخی نیروگاه‌ها به اجرا درآورده و در این زمینه پیش قدم شدیم.

وی همچنین تفاوت هزینه خودرو برقی و بنزینی را بین ۵ تا ۱۰ برابر دانست و با توجه به ناترازی روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون لیتری بنزین در کشور افزود: با هر قیمتی که محاسبه کنیم عرضه خودرو برقی مقرون‌به‌صرفه است. مسیر برقی‌سازی حمل‌ و نقل مسیری انکارناپذیر و و توقف ناپذیر است و باید کشور به این سمت حرکت کند پس این نگرانی وجود ندارد که با تغییر مسئولان فعلی، تغییری در برنامه‌های این حوزه ایجاد شود.

وی در ادامه با توجه به آمار دقیق احداث ۱۲۳ دستگاه شارژ سریع و کند در کشور گفت: با اعلام آمادگی برخی سرمایه‌گذاران و با همکاری آنها در آینده نزدیک در جاده‌های تهران، اصفهان، کرمان مشهد و تبریز ایستگاه شارژ خودرو برقی نصب می‌شود تا افرادی که قصد مسافرت دارند نیز بتوانند در بین راه از این ایستگاه های شارژ استفاده کنند.

رفان

مدیرعامل مکو همچنین در خصوص تعرفه برق خودروهای برقی عنوان کرد: از یک سال گذشته مطالعات در این زمینه انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام شود.

رفان ادامه داد: البته وزارت نیرو در برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب شود و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود.

وی در پایان با توجه به قیمت بالای خودروهای برقی و ارائه برخی پیشنهادات در خصوص اختصاص یارانه برای کاهش قیمت این خودروها گفت: البته در این زمینه دولت باید تسهیلاتی برای مقرون به صرفه شدن خودروهای برقی تعریف کند با این وجود قمیت باتری از حدود ۵ سال قبل تا کنون یک چهارم شده و به مرور قیمت خودرو برقی در حال نزدیک شدن به خودرو بنزینی است و از طرف دیگر خودرو برقی هزینه نگهداری کمتر و عمر بیشتری از خودرو بنزینی دارد و در بلندمدت با این مشخصه‌ها، خودرو برقی گران محسوب نمی‌شود.

هر گونه نگرانی در حوزه تامین برق مانع توسعه خودروهای برقی می‌شود

در ادامه این نشست عادل دمشقی مدیر مرکز برقی سازی شرکت مکو بر لزوم نصب شارژ کند و عادی در تمامی مراکز عمومی تاکید کرد و گفت: با نصب این شارژرها، افرادی که از خودرو برقی استفاده می‌کنند هر زمان به این شارژرها رسیدند، شارژ عادی را انجام می‌دهند. شارژ سریع ۲۰ تا ۸۰ درصدی نیز برای عمده خودروهای برقی زیر ۵۰ دقیقه خواهد بود.

وی افزود: البته عمده این ایستگاه‌های شارژ برای تاکسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارند. خودروهای شخصی نیز به طور متوسط در هفته ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارند و شارژ سریع ۵۰ دقیقه‌ای برای این خودروها چندان کاربردی نیست.

عادل دمشقی

وی در ادامه بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه نحوه استفاده از خودورهای برقی تاکید کرد و افزود: افرادی که خودرو برقی دارند باید در فعالیت‌های روزمره، مقوله شارژ خودرو را بگنجاند البته در این زمینه اپلیکیشن رزرو شارژ و زمان‌بندی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز برقی سازی شرکت مکو ضمن اشاره به تفاوت مفهوم دو عبارت شبکه شارژ از شبکه برق تصریح کرد: شبکه شارژ بر اساس شرایط برقی سازی در کشورها توسعه پیدا می‌کند و البته در هیچ نقطه دنیا ناگهان ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها چند برابر نمی‌شود بنابراین هرگونه نگرانی در حوزه تامین برق، تنها گرایش عمومی به توسعه خودروهای برقی را کاهش خواهد داد.

دمشقی در پایان، توجه به کارکرد واقعی خودروهای برقی را با توجه به میزان بار و وضعیت جاده و تعداد سرنشینان متفاوت اعلام کرد و گفت: خودرو برقی بسته به نحوه استفاده، تعداد سرنشینان، میزان بار، حرکت در سطوح مسطح یا شیبدار ممکن است کارکرد کمتری از میزان اعلام شده داشته باشند و اگر میزان پیمایش برای مثال از ۴۰۰ کیلومتر تا ۲۵۰  کیلومتر نیز کاهش پیدا کند نباید جای تعجب باشد چرا که این مساله در خودرو بنزینی برای مصرف سوخت نیز اتفاق می‌افتد.

کد خبر 144508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha